The role of emotions in human–nature connectedness within Mediterranean landscapes in Spain

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

  • Irene Otamendi-Urroz
  • Cristina Quintas-Soriano
  • Berta Martín-López
  • Mónica Expósito-Granados
  • Daniela Alba-Patiño
  • Emilio Rodríguez-Caballero
  • Marina García-Llorente
  • Antonio J. Castro
Landscapes can lead to different emotions towards nature that in turn shape people’s environmental behavior and decision processes. This study explores the role of emotions that Mediterranean landscapes foster in people and to what extent these emotions are associated with human–nature connectedness (HNC). We conducted 176 face-to-face surveys to explore HNC and the diversity of emotions associated with a suite of landscapes in Southeast Spain. Results revealed that Marine and Coastal Protected Areas received the highest number of positive emotions, whereas Greenhouses and Non-Protected Littoral were linked to negative emotions. We propose a framework for classifying emotional landscapes according to four groups: emotionally positive, negative, polarized or neutral. Results showed that emotions might play a key role in shaping HNC in Spanish Mediterranean landscapes and may be used as a common ground for understanding roots underpinning human decisions and actions that lead to sustainable management or landscape degradation.
OriginalspracheEnglisch
ZeitschriftSustainability Science
Jahrgang18
Ausgabenummer5
Seiten (von - bis)2181-2197
Anzahl der Seiten17
ISSN1862-4065
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 09.2023

Bibliographische Notiz

Funding Information:
Open Access funding provided thanks to the CRUE-CSIC agreement with Springer Nature. The study was funded by HORIZON EUROPE Marie Sklodowska-Curie Actions (Grant no. 101031168).

Publisher Copyright:
© 2023, The Author(s).

DOI

Zuletzt angesehen

Publikationen

  1. Aquajogging
  2. Texte lesen und verstehen, Lösungswege diskutieren: Das Schulbuch als zentrales Element mathematischen Kommunizierens?
  3. § 291 Prozesszinsen
  4. Liste der im norddeutschen Tiefland typischen Waldgefäßpflanzen
  5. Die Kunst zwischen Verdacht und Anspruch
  6. Sprachliche Diversität und Themenentfaltungsmuster in Schülertexten am Beispiel von Beschreibe-Aufgaben im Fachunterricht
  7. Lokale Agenda 21 und die "Eine Welt"
  8. Filmtheorie zur Einführung
  9. Militär und Popmusik
  10. Finale - Prüfungstraining Qualifizierender Abschluss der Mittelschule Bayern
  11. Die Sexualität in der Gesellschaft
  12. Il sito fortificado di Monte S. Margherita di Monte Marenzo (Lecco)
  13. Der Jugend-Demografie-Dialog: Jugendbeteiligung als Beitrag zur Regionalentwicklung - ein Projekt in vier Modelllandkreisen
  14. Aufschwung und Höhepunkte der Rockkultur
  15. Die Rolle ontologischer Leitbilder für die Bestimmung von Gefühlen als Atmosphären.
  16. § 40 Republik Island
  17. One night alone in the forest
  18. Medienkultur im Nationalsozialismus
  19. Transnationale Regulierung von Arbeit in globalen Güterketten
  20. Ordnen, was nicht zu sehen ist
  21. § 328 Beschränkung der Rechte
  22. Environmental Protection of Foreign Firms in Germany:
  23. Adaptation strategies for sustainable water management of lake Nasser, Egypt, to climate change
  24. Biokohle in der Landwirtschaft als Klimaretter?
  25. Social justice for traditional knowledge holders will help conserve Europe's nature
  26. Typen von Lehrkräften beim schulischen Einsatz von Neuen Medien
  27. Los hilos de la vanguardia
  28. „The same or different?“ – Effekte von Unterrichtsanalyse und Unterrichtsreflexion auf die Veränderung kognitiver und motivationaler Merkmale professioneller Lehrkompetenz
  29. Initiating transdisciplinarity in academic case study teaching
  30. Content literacy
  31. Skandinavische Weihnachtsgeschichten
  32. The Motivations of Book Publishers in Germany and Australia
  33. Außervertragliche Haftung der EG, legislatives Unrecht
  34. Die Schokoladenseite des Tourismus
  35. Hydrothermal carbonization (HTC) of green waste
  36. Ökonomie und Naturnutzung