Aenictus hoelldobleri sp. n., a new species of the Aenictus ceylonicus group (Hymenoptera, Formicidae) from China, with a key to the Chinese members of the group

Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

Authors

Aenictus is the most species-rich genus of army ants in the subfamily Dorylinae and one of the most species rich ant genera in China and the world. In this paper, a new species of the Aenictus ceylonicus group, Aenictus hoelldobleri sp. n., is described and illustrated based on the worker caste. The new species occurs in the subtropical forests of south-east China and is morphologically most similar to A. henanensis Li & Wang, 2005 and A. wudangshanensis Wang, 2006. Aenictus hoelldobleri sp. n. can be distinguished from both species by the shape of the subpetiolar process. The new species also resembles Aenictus lifuiae Terayama 1984 and A. thailandianus Terayama & Kubota, 1993 but clearly differs in various features of the cuticular sculpture. A key to the Chinese species of the A. ceylonicus group based on the worker caste is provided, which may help to reassess and clarify the taxonomic status of the abundant Chinese records of the true A. ceylonicus (Mayr, 1866), a species which almost certainly does not occur in China. Several new locality records are given, among them the first record of A. watanasiti Jaitrong & Yamane, 2013 from China.

Original languageEnglish
JournalZooKeys
Volume2015
Issue number516
Pages (from-to)137-155
Number of pages19
ISSN1313-2989
DOIs
Publication statusPublished - 10.08.2015
Externally publishedYes

Bibliographical note

Publisher Copyright:
© Michael Staab.

    Research areas

  • Army ants, Dorylinae, Gutianshan National Nature Reserve, Species descriptions, Subtropical forest, Taxonomy
  • Biology
  • Ecosystems Research

DOI

Recently viewed

Researchers

  1. Mats Kahl
  2. Thorben Green

Publications

  1. Nachhaltigkeitsmetamorphose der BWL
  2. Beweglichkeitstraining im Schulsport
  3. Medialisierter Beziehungsalltag
  4. Worship as the Heart of Theology: Luther`s intercultural approach
  5. Red cards
  6. Stewardship-Theorie
  7. Schwarz, N. (2008): Umweltinnovationen und Lebensstile.Eine raumbezogene empirisch fundierte Mulit-Agenten-Simulation.
  8. Einflußstrukturen und ihre Bedeutung für die Entscheidungsfindung in Problemlösungsgruppen
  9. Weltnomos der Zivilgesellschaft und Normalisierung des Krieges
  10. Netzwerke von Instrumentallehrkräften
  11. Das erschriebene Leben des "verhinderten Romanschriftstellers"
  12. „Perspektiven wechseln“ – Tagen unter Pandemiebedingungen
  13. Complementarity, impatience, and the resilience of natural-resource-dependent economies
  14. Erfolgspotentiale der Realisierung ethischer Ansprüche in der Umweltpolitik
  15. Intra-good trade in Germany
  16. Einleitung
  17. Gatekeepers of Sustainability Information
  18. MedienAlltag
  19. Landwirtschaft:
  20. The efficacy of non-directive supportive therapy for adult depression
  21. Wo lernen Kinder mit sonderpädagogischem Förderbedarf besser?
  22. Triathlon
  23. Climate reporting quality following the recommendations of the task force on climate-related financial disclosures: A Focus on the German capital market
  24. Stepped care treatment delivery for depression
  25. Nach Bourdieu
  26. Raum, Tourismus, Kultur
  27. Praxisrelevanz – berechnet oder bedacht? Eine Replik auf Maier und Antoni
  28. Die Miniphänomenta
  29. Forschungsfeld Schriftspracherwerb
  30. Einführung in das Recht der materiellen Grundsicherung
  31. Gehirn und Züchtung
  32. Komparativer Kostenvorteil
  33. Psychometric Properties of the German Short Version of the Maslach Burnout Inventory - Student Survey
  34. Ziele
  35. E-Learning im Musikunterricht
  36. § 287 Verantwortlichkeit während des Verzugs
  37. Black Box History
  38. Multidimensionale Skalierung der Komfortbeurteilung von Flugzeugkabinenbildern
  39. Entobjektivierung der Rechnungslegung durch latente Steuern (auf Verlustvorträge)
  40. E-Learning in PE-Teacher Education - Blended learning as a promising alternative to conventional academic teaching for sport pedagogy?
  41. Empfehlungen zur Förderung mathematisch begabter Schülerinnen und Schüler im 5. und 6. Schuljahr
  42. Perspective taking as a means to overcome motivational barriers in negotiations