Sex differences in general knowledge in German high school students

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

  • Richard Lynn
  • Sylwia Wilberg
  • Jutta Margraf-Stiksrud

This study examines the hypotheses that (1) 17 domains of general knowledge can be identified; (2) these are positively intercorrelated and form a general factor of general knowledge; (3) there are sex differences in the different domains of general knowledge; and (4) males have more general knowledge in more of these domains than females and in the general factor. The study tests these hypotheses on a sample of 302 German high school students. All the hypotheses were confirmed. All the domains of general knowledge were positively intercorrelated. A general factor was found that explained 31.3% of the variance. Males achieved significantly and substantially higher scores than females in general knowledge of 0.60d. The only area in which females scored significantly higher than males was Nutrition for which there was a medium size effect size (d = 0.50). The results are highly similar to those among university students in Northern Ireland reported by Lynn, Irwing, and Cammock (2002).

OriginalspracheEnglisch
ZeitschriftPersonality and Individual Differences
Jahrgang37
Ausgabenummer8
Seiten (von - bis)1643-1650
Anzahl der Seiten8
ISSN0191-8869
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 01.12.2004

DOI

Zuletzt angesehen

Aktivitäten

  1. 20. Kongress für Jugendmedizin - bvkj 2014
  2. Professionswissen von Lehrkräften in einem kompetenzorientierten Mathematikunterricht: Lehrerfortbildungen zum formativen Assessment
  3. Tagung "Metaphysische Spannung / Gestörter Suspense. Adalbert Stifter, Theodor Storm, Conrad Ferdinand Meyer und das 19. Jahrhundert"
  4. Gutachtertätigkeit für Gesellschaft für empirische Bildungsforschung
  5. Europa versus der Rest? Normierungspraktiken von kultureller Diversität im Kuratorischen der PerformingArts
  6. Workshop - Digitalität und Inklusion in der Lehrkräftebildung
  7. Going Green - Education for Sustainability in the EFL and STEM Classrooms
  8. Institut für Kunst, Musik und ihre Vermittlung (Organisation)
  9. Vorstellung der Soziologischen Begleitforschung im Verbundvorhaben "Intelligente Notstromversorgungssysteme unter Berücksichtigung regenrativer Energien (Smart Emergency Supply System - SES²)
  10. Change agents for corporate sustainability: the role of competencies in sustainability transformations
  11. Soziologie der Paarbeziehung. Eine Einführung
  12. Freiheit, die ich meine: Zum Wahlverhalten in fachübergreifenden Studienangeboten – Beispiel Leuphana College.
  13. Deutsche Akademie der Naturforscher Leopoldina – Nationale Akademie der Wissenschaften (Externe Organisation)
  14. Gerhard Richters Fensterbilder
  15. Der chemische Sauerstoffbedarf
  16. Regionales Management von Klimafolgen - KFM (klimazwei) 2011
  17. Nachhaltigkeit bewegt die jüngere Generation: Vorstellung der Ergebnisse des Nachhaltigkeitsbarometers 2015