Sex differences in general knowledge in German high school students

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

  • Richard Lynn
  • Sylwia Wilberg
  • Jutta Margraf-Stiksrud

This study examines the hypotheses that (1) 17 domains of general knowledge can be identified; (2) these are positively intercorrelated and form a general factor of general knowledge; (3) there are sex differences in the different domains of general knowledge; and (4) males have more general knowledge in more of these domains than females and in the general factor. The study tests these hypotheses on a sample of 302 German high school students. All the hypotheses were confirmed. All the domains of general knowledge were positively intercorrelated. A general factor was found that explained 31.3% of the variance. Males achieved significantly and substantially higher scores than females in general knowledge of 0.60d. The only area in which females scored significantly higher than males was Nutrition for which there was a medium size effect size (d = 0.50). The results are highly similar to those among university students in Northern Ireland reported by Lynn, Irwing, and Cammock (2002).

OriginalspracheEnglisch
ZeitschriftPersonality and Individual Differences
Jahrgang37
Ausgabenummer8
Seiten (von - bis)1643-1650
Anzahl der Seiten8
ISSN0191-8869
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 01.12.2004

DOI

Zuletzt angesehen

Forschende

  1. Pia Kohlstedt

Publikationen

  1. Bildungsphilosophie
  2. Die Welt aus Eis
  3. Unternehmensrisiko Klimawandel
  4. Erlebniswertorientierte Markenstrategien
  5. Biodiversität und Globales Lernen
  6. "Just-in-Time"-Logistik am Beispiel eines Zulieferbetriebs in der Automobilindustrie
  7. Functional and phylogenetic diversity of woody plants drive herbivory in a highly diverse forest
  8. Landschaft
  9. Fehler beim schätzen
  10. Energiekonzept: Die Energierevolution
  11. Buying organic
  12. Higher Productivity in Importing German Manufacturing firms
  13. VG Göttingen: Kein umfassender Meldedatenabgleich durch Beitragsservice
  14. Buchhaltung und Jahresabschluß
  15. Sandökosysteme im Binnenland
  16. Ecotourism and Coral Reef
  17. § 48 Solare Strahlungsenergie
  18. Mittig ist nur das Mittel
  19. Jünglinge der Moderne
  20. Sachunterricht: Fundstücke aus der Wissenschaftsgeschichte
  21. Biodiversität richtig managen
  22. Zur Notwendigkeit von Nachhaltigkeit in der Corporate Governance
  23. Social–ecological inventory in a postdisaster context
  24. Sprechfiguten und Denkfiguren
  25. Vom Sinn des Erzählens für das Schreibenlernen
  26. Kooperationen in der Supply Chain
  27. Vierzig Jahre "Überwachen und Strafen"
  28. La scomparsa delle impressioni
  29. Zur (Un-)Bedeutsamkeit der Ökonomisierung. Eine Differenzierung des Einflusses ökonomischer Logiken auf Akteur:innen der stationären Kinder- und Jugendhilfe
  30. Martin Baltscheits Bilderbuch 'Die Geschichte vom Fuchs, der den Verstand verlor'
  31. Globalisierung und die Verantwortung des Einzelnen
  32. Die Rolle des Führers bei der Entwicklung von Teams
  33. Integrative Entrepreneurshipforschung - Identifikation von Schnittstellen zwischen soziologischer und ökonomischer Perspektive
  34. Stephanosporin, ein "spurloser" Vorläufer von 2-Chlor-4-nitrophenol im Bauchpilz Stephanospora caroticolor
  35. Die Übersetzung von Bildern
  36. Bildung als Selbstbildung oder Kompetenzentwicklung? Zur Ambivalenz von Kind- und Kontextorientierung in der frühpädagogischen Bildungsdebatte
  37. Krisenzeiten
  38. The role of multi-functionality in social preferences toward semi-arid rural landscapes
  39. Temporal trends of polyfluoroalkyl compounds in harbor seals (Phoca vitulina) from the German Bight, 1999-2008
  40. Die Kehrseite der Medaille. Popkultur und «Subversion» im Kontext der Neuen Rechten