Sex differences in general knowledge in German high school students

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

  • Richard Lynn
  • Sylwia Wilberg
  • Jutta Margraf-Stiksrud

This study examines the hypotheses that (1) 17 domains of general knowledge can be identified; (2) these are positively intercorrelated and form a general factor of general knowledge; (3) there are sex differences in the different domains of general knowledge; and (4) males have more general knowledge in more of these domains than females and in the general factor. The study tests these hypotheses on a sample of 302 German high school students. All the hypotheses were confirmed. All the domains of general knowledge were positively intercorrelated. A general factor was found that explained 31.3% of the variance. Males achieved significantly and substantially higher scores than females in general knowledge of 0.60d. The only area in which females scored significantly higher than males was Nutrition for which there was a medium size effect size (d = 0.50). The results are highly similar to those among university students in Northern Ireland reported by Lynn, Irwing, and Cammock (2002).

OriginalspracheEnglisch
ZeitschriftPersonality and Individual Differences
Jahrgang37
Ausgabenummer8
Seiten (von - bis)1643-1650
Anzahl der Seiten8
ISSN0191-8869
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 01.12.2004

DOI

Zuletzt angesehen

Publikationen

  1. Arbeitszeitarrangements und Entlohnung
  2. Communicating Sustainable Consumption
  3. Letter to the Editor
  4. Der Einfluss von Zwischenhölzern auf das Biegedrillknickverhalten zweiteiliger Brettschichtholzträger
  5. Einsamkeit und Freiheit
  6. International investment law and history
  7. The impact of external auditors on firms’ financial restatements.
  8. Party Systems and Government Stability in Central and Eastern Europe
  9. Management Approach im externen Rechnungswesen
  10. Kommentierte Bibliographie
  11. Erlebniswertorientierte Markenstrategien
  12. Wer kommt (nicht) ins Paradies?
  13. Was müssen Führungskräfte können ?
  14. Künstliche Feuchtflächen in Hochwasserrückhaltebecken – eine Chance für die Reduzierung von Pflanzenschutzmitteleinträgen in Gewässer
  15. Entwicklung und Evaluation eines Metamodells zur Verbesserung der unternehmensweiten Entscheidungsorientierung mithilfe der Unternehmensarchitektur
  16. Three shades of 'urban-digital citizenship'
  17. Kommentierung Präambel AEUV
  18. The power of love
  19. Riparian Atlantic Forest restoration: water table depth and planting spacing affected the growth of planted trees
  20. Ökonomie und Naturnutzung
  21. Notions of justice held by stakeholders of the Newfoundland fishery
  22. Educational leadership and management in Turkiye
  23. Bildnarrationen als Fundament zur Vermittlung von sprachlich-literarischen Kompetenzen in mehrsprachigen Klassen
  24. Baseflow recession analysis for flood-prone black sea watersheds in Turkey
  25. Skandinavische Weihnachtsgeschichten
  26. Education for Sustainable Development – European Approaches
  27. Die Grundschul-Bibel
  28. Miriam Köster, Integration und Kohärenz im Meeresumweltschutz- und Fischereirecht der EU (2019)
  29. Strukturelle Bildanalyse und Verarbeitungszeiten
  30. Gesetzmäßigkeiten, Mechanismen und der soziale Tausch
  31. Sustainability, science, and higher education
  32. Motiv-Tätigkeitskongruenzen in nachberuflicher Arbeitstätigkeit
  33. Die Beurteilung der Personalarbeit