School leadership and achievement gaps based on socioeconomic status: a search for socially just instructional leadership

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

Purpose
The research literature in this field demonstrates that instructional leadership provided by principals is essential for student learning, but the question of its impact on students with high and low socioeconomic status (SES) has remained largely unexplored. In the present study, the authors focus on the moderating role of instructional leadership in the relationship between SES and achievement at both the school and student levels.
Design/methodology/approach
Using cross-national Programme for International Student Assessment (PISA) 2015 data, the authors fitted multilevel models to investigate whether the effect of instructional leadership on student achievement in math, science and reading varies across groups of students with the different individual as well as school SES levels.
Findings
Instructional leadership significantly moderates the relationship between school-level SES and student achievement in math, while the moderation effect for individual SES and instructional leadership is not significant for any subject.
Research limitations/implications
This study calls for more research on the moderation role of leadership in the relationship between SES and student achievement, with a specific focus on the integrated models that include the social justice aspect of school leadership.
Originality/value
The authors conclude that while instructional leadership might be beneficial in reducing the achievement gaps between schools, it may not make much difference in terms of reducing the disparity between different SES groups within schools.
OriginalspracheEnglisch
ZeitschriftJournal of Educational Administration
Jahrgang60
Ausgabenummer4
Seiten (von - bis)419-438
Anzahl der Seiten20
ISSN0957-8234
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 23.06.2022

Bibliographische Notiz

Publisher Copyright:
© 2022, Emerald Publishing Limited.

Dokumente

DOI

Zuletzt angesehen

Publikationen

  1. Flächenpolitik durch nachhaltige, geschlechtergerechte Stadtentwicklung und partizipative Planung
  2. Unternehmerische Freiheit endogen verwirklichen
  3. „The same or different?“ – Effekte von Unterrichtsanalyse und Unterrichtsreflexion auf die Veränderung kognitiver und motivationaler Merkmale professioneller Lehrkompetenz
  4. Autonomie und Paternalismus: Rechtliche Überlegungen zu einem medizinethischen Problem
  5. Was müssen Führungskräfte können ?
  6. Das Imaginäre in der (Wissens-) Soziologie und seine kommunikative Konstruktion in der empirischen Praxis
  7. Das AECC Chemie stellt sich vor
  8. Das Recht auf Bildung
  9. Umweltverträglichkeitsuntersuchung von Offshore Windparks in der Deutschen Nord- und Ostsee
  10. Einführung in das Politikfeld Ländliche Entwicklung
  11. Theorie und Empirie des Corporate Volunteering aus deutscher Perspektive
  12. Temporally mediated responses of the diversity of coffee mites to agroforestry management
  13. MEX vocabulary
  14. Kompetenzen und Bildung für eine nachhaltige Entwicklung
  15. Oxford covid-19 vaccine hesitancy in school principals
  16. Incentives for Lifelong Learning? German Institutions in Comparison
  17. Polizei und Jugendliche in der Geschichte der Bundesrepublik
  18. § 285 Herausgabe des Ersatzes
  19. Hermann Claudius: zwischen Anpassung und Opportunismus
  20. Das Normalarbeitsverhältnis in der arbeits- und sozialrechtlichen Wirklichkeit
  21. Mit „Mysteries“ zu Forschendem Lernen im Chemieunterricht
  22. Ausgewählte Entwicklungen und Konfliktlinien in der Grounded Theory
  23. Die Bedeutung des Stakeholderdialogs für die Nachhaltigkeitskommunikation von Unternehmen
  24. Skandinavische Weihnachtsgeschichten
  25. Bildungskapital und berufliche Position
  26. Beiträge zu Dilherrs Emblematischer Hand- und Reisepostille, Werke und Korrespondenz, Bd. 7, 2: Apparate und Kommentare
  27. Biodiversität im unternehmerischen Nachhaltigkeitsmanagement
  28. The Motivations of Book Publishers in Germany and Australia
  29. Die Bedeutung von Anspruchsgruppen bei Nachfolgeexistenzgründungen
  30. Außervertragliche Haftung der EG, legislatives Unrecht
  31. Cooperation and Its Evolution. Life and Mind: Philosophical Issues in Biology and Psychology. Edited by Kim Sterelny, Richard Joyce, Brett Calcott, and Ben Fraser. A Bradford Book. Cambridge (Massachusetts): MIT Press.
  32. Das Tier in der Betrachtungsweise der Philosophischen Anthropologie