Recognition and approach responses toward threatening objects

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

Previous research suggests that positive stimuli are often approached as well as recognized faster than negative stimuli. We argue that this effect does not hold if negative stimuli are associated with threat. Based on fear module theory (Öhman & Mineka, 2001, 2003), we argue that individuals recognize threatening stimuli faster than positive stimuli because of a constant monitoring of the environment for threatening objects. Moreover, based on the assumption of a motivational account underlying approach-avoidance responses (Krieglmeyer & Deutsch, 2010), we assume the recognition then directly evokes a careful and slow approach of threatening objects. Applying a response time task that measures approach movement and recognition times within the same task, we found that individuals recognize threatening pictures faster than positive pictures, but approach the threatening pictures slower than the positive pictures.

OriginalspracheEnglisch
ZeitschriftSocial Psychology
Jahrgang45
Ausgabenummer2
Seiten (von - bis)86-92
Anzahl der Seiten7
ISSN1864-9335
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 2014
Extern publiziertJa

DOI

Zuletzt angesehen

Publikationen

  1. Symbolic Environmental Legislation and Societal Self-Deception
  2. Zwischen 2007 und 2015 verdoppeln sich die Abiturientenzahlen
  3. Social Media-Nutzung: eine Herausforderung (auch) für Unternehmen
  4. Artikel 30 EUV [Initiativ- und Voschlagsrecht; Eilentscheidungen]
  5. Start-up Teams and Venture Capital Exit Performance in Germany
  6. Gesellschaftliche Naturverhältnisse zwischen Krise und Vision
  7. Generic substitution, financial interests, and imperfect agency
  8. Strategien und Grundformen der Kinder- und Jugenbeteiligung II
  9. The challenge of managing multiple species at multiple scales
  10. Strategien und Grundformen der Kinder- und Jugendbeteiligung I
  11. Arbeitsplatzdynamik in der hannoverschen Industrie 1997 - 1999
  12. COVID-19-Related Health Literacy of School Leaders in Hong Kong
  13. The New European Public Country-by-Country-Reporting Requirement
  14. Responder Feelings in a Three-Player Three-Option Ultimatum Game
  15. Charting the Emerging Business Ecosystem of Fintechs and Banks
  16. Effort–reward imbalance and burnout among German school leaders.
  17. Unternehmerische Desillusionierung nach einer Existenzgründung
  18. Initiating transdisciplinarity in academic case study teaching
  19. Einfluss der Corporate Governance auf die Goodwill Impairments
  20. Diagnose sozial-emotionaler Kompetenzen in Vorschule und Schule
  21. Zahlen?!: Philosophische, historische und algebraische Sichtweisen
  22. Taking Responsibility for Others and Use of Mental Contrasting
  23. Synchronisation und Desynchronisation von Innovationsprozessen?
  24. Guided internet-based cognitive behavioral therapy for insomnia
  25. UNESCO chairs for (higher) education for sustainable development
  26. Mitarbeiterqualifikation für moderne Produktionsorganisationen
  27. Zur Rezeption der Arbeiterfotografie in Ost und West nach 1945
  28. Medienwahl im Lichte einer Bildung für nachhaltige Entwicklung