Problematische Nutzung digitaler Medien und Gesundheitskompetenz von Schülerinnen und Schülern in Deutschland. Befunde der HBSC-Studie 2022

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

  • Kevin Dadaczynski
  • Anne Kaman
  • Ulrike Ravens-Sieberer
  • Saskia M. Fischer
  • Ludwig Bilz
  • Saskia Sendatzki
  • Ronja M. Helmchen
  • Katharina Rathmann
  • Matthias Richter

Background: The digital life of children and young people is characterised by frequent use of social media and digital games. Previous research has demonstrated detrimental health effects of problematic media use. However, links with health literacy (HL) have received little attention, although frameworks suggest health literacy to be a determinant of health behaviour. Methods: This paper draws on data from the representative Health Behaviour in School-Aged Children (HBSC) Study in Germany from 2022 with n = 6475 pupils. Associations between problematic social media use or gaming intensity with health literacy and socio-demographic and socio-economic characteristics were examined using bivariate and binary-logistic regression analyses. Results: The prevalence of problematic social media use was 11.1% and approximately one third reported to spend more than nine hours a week playing digital games. Low health literacy was found to be significantly associated with both forms of media use. In addition, problematic social media use was associated with a female and diverse gender, an age of 13 years, a migrant background and belonging to a type of school other than grammar/high school. High gaming intensity was associated with a male and diverse gender, belonging to the 13- and 15-years age group and low family affluence. Discussion: The results not only provide guidance for identifying adolescents with a high prevention need but also emphasize the relevance of health literacy for media use behaviour. Exemplary recommendations are taken up with reference to the international literature.

Titel in ÜbersetzungProblematic digital media use and health literacy among schoolchildren in Germany. Findings of the 2022 HBSC Study
OriginalspracheDeutsch
ZeitschriftBundesgesundheitsblatt - Gesundheitsforschung - Gesundheitsschutz
Jahrgang68
Ausgabenummer3
Seiten (von - bis)302-312
Anzahl der Seiten11
ISSN1436-9990
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 03.2025

Bibliographische Notiz

Publisher Copyright:
© The Author(s) 2025.

DOI

Zuletzt angesehen

Aktivitäten

  1. Identification of photo-transformation products of ciprofloxacin and evaluation of their genotoxicity using in silco methods and in vitro assay
  2. What we mean when we talk about freedom – The KOMFOR study: an analysis of students' choices of courses in interdisciplinary parts of the curriculum.
  3. Environmental fate of S-metolachlor in its pure form and as a part of commercial product - Mercantor Gold®: biodegradation and sorption onto sediment
  4. Unternehmen übernehmen Verantwortung: Corporate (Social) Responsibility als Ausdruck strategischen Engagements im Kontext der Nachhaltigkeitsdebatte
  5. Digitalisierung in der medizinischen Ausbildung.: Die Inverted Classroom Methode. Nur ein Trend oder die erwartete Revolution in der Hochschulbildung?
  6. Modelling the fate and export of pesticides and their transformation products at catchment scale.: Vortrag auf Einladung des Projekts "EMPOWER Tunisia"
  7. Regional Perspectives on Higher Education and Sustainable Development: European higher education practices for transformative sustainability transitions
  8. Live im Klassenzimmer - theoretische Entwicklung, praktische Erprobung und wissenschaftliche Evaluation eines neuen Lehr-Lernsetting in der Hochschullehre
  9. Beratung von Bürgerinitiativen zum Thema Hydraulic Fracturing (Fracking): Vortrag zur Einführung ins Thema unkonventionelle Lagerstätten und hydraulic fracturing
  10. Unternehmen übernehmen Verantwortung: Corporate (Social) Responsibility als Ausdruck strategischen Engagements im Kontext der Nachhaltigkeitsdebatte – theoretische und empirische Hintergründe
  11. Mitglied Expert_innenbeirat des Forschungsprojekts "TransImpact – Wirkungsvolle transdisziplinäre Forschung": Gefördert vom Bundesministerium für Bildung und Forschung (BMBF), Laufzeit: 11/2015–10/2018
  12. Wissenschaftliche Beiratstätigkeit im Rahmen des EU – Berufsbildungsnetzwerks „Digital unterstützte und nachhaltigkeitsorientierte Exzellenzzentren Beruflicher Bildung in Europa gestalten (DUNE-BB—EU)“
  13. Transformation durch Dialog der Disziplinen, Akteur*innen und Institutionen – Vom Bezugsdisziplinen-Ansatz der Englischdidaktik zu transdisziplinären Communities für Innovation in Forschung, Lehre und Unterrichtspraxis

Publikationen

  1. Focus on opportunities as a boundary condition of the relationship between job control and work engagement: A multi-sample, multi-method study
  2. The three-month effect of mobile internet-based cognitive therapy on the course of depressive symptoms in remitted recurrently depressed patients
  3. Synthesis and future research directions linking tree diversity to growth, survival, and damage in a global network of tree diversity experiments
  4. Noah's ark or world wild web? Cultural perspectives in global scenario studies and their function for biodiversity conservation in a changing world
  5. Was werden wir Arbeit genannt haben? Überblendungen literarischer Beschreibungen der Arbeitswelt im Ruhrgebiet bei Max von der Grün und Jörg Albrecht
  6. „Es ist eher so, dass wir miteinander konkurrieren“: Außerschulische Bildungsprojekte für ‚Geflüchtete‘ im Kontext von ‚EU-Türkei-Deal‘ und New Educational Governance
  7. What Role for Public Participation in Implementing the EU Floods Directive? A comparison with the Water Framework Directive, early evidence from Germany, and a research agenda
  8. Systematics of the ant genus proceratium roger (Hymenoptera, formicidae, proceratiinae) in China – with descriptions of three new species based on micro-CT enhanced next-generation-morphology
  9. European COMPARative Effectiveness research on blended Depression treatment versus treatment-as-usual (E-COMPARED): Study protocol for a randomized controlled, non-inferiority trial in eight European countries
  10. Attentional focus and anticipated emotions in the face of future environmental risks: should I take the train or drive my car? / Foco atencional y emociones anticipadas en vista de riesgos ambientales futuros: ¿debería ir en tren o en mi coche?