Ordo-Responsibility: Conceptual Reflections towards a Semantic Innovation

Publikation: Arbeits- oder Diskussionspapiere und BerichteArbeits- oder Diskussionspapiere

Authors

Based on economic ethics, this paper reflects on and aims to improve the semantics of responsibility. The traditional concept of responsibility is threatened with erosion when responsibility is attributed to an actor who is unable to exercise individual control over the outcome of his actions. In the modern world-society this is increasingly the case. The concept of ordo-responsibility is helpful in identifying a suitable approach for the attribution and acceptance of responsibility. The perspective of economic ethics systematically differentiates between the initial basic game of business and the related meta-games of politics and public discourse. In this way, the focus shifts to the rule-setting processes and rule-finding discourses for which the actors can accept governance responsibility and discourse responsibility, respectively. These two forms of ordo-responsibility demonstrate a characteristic which is extremely important for processes of “New Governance”: they can be attributed to corporative actors, and they can be perceived by them in their own well-reflected interests.
Titel in ÜbersetzungOrdnungsverantwortung: Konzeptionelle Reflektion hin zu einer semantischen Innovation
OriginalspracheEnglisch
ErscheinungsortHalle-Wittenberg
VerlagMartin-Luther-Universität Halle-Wittenberg
Anzahl der Seiten28
ISBN (Print)978-3-86010-863-5
ISBN (elektronisch)3-86010-863-8
PublikationsstatusErschienen - 2006
Extern publiziertJa

Links

Zuletzt angesehen

Aktivitäten

  1. Deutsche Gesellschaft für Amerikastudien - DGfA 2019
  2. Academy of Management Journal (Fachzeitschrift)
  3. 13th International Congress on Mathematical Education - ICME 2016
  4. Der extrovertierte Rechtsstaat
  5. Resonanzen. Oswald Spengler und die Postmoderne
  6. Unterrichtsqualität – Stabilität, Perspektivenspezifität und Wechselwirkungen
  7. Kinderschutz braucht Datenschutz - 2009
  8. The Presence of the Future Eschatological Motives and Contemporary Challenges 2011
  9. Co²CA: Conditions and Consequences of Classroom Assessment. Projektübersicht im Rahmen des SPP-Jahreskolloquiums 2013 in Frankfurt (Main)
  10. TEMI Congress 2016
  11. Effects of time horizon and trust on social-dilemma negotiations
  12. Ethyl sulfate: previously to be totally stable against bacterial degradation – wrong!
  13. Digitale Erkundungstouren zu „Erinnerungsorten“ für den DaF- und DaZ-Unterricht: Entwicklung, Erprobung, Evaluation und Implementation von digitalen Lernangeboten für das Lernen außerhalb des Klassenraums
  14. Unterrichtsqualität durch Bildungsstandards - Utopie oder Wirklichkeit?
  15. Landeshauptstadt Linz (Externe Organisation)
  16. (Hoch)Schulen als nachhaltige Konsumkulturen: Transdisziplinäre Innovationsforschung am Beispiel des Projektes BINK
  17. American Journal of Agricultural Economics (Zeitschrift)
  18. Das Publikum als zentraler Anker der Identität und Legitimität des Museums
  19. Searching for the Common Ground. The Role of Female Artists in India after 1990
  20. Waxmann Verlag (Verlag)
  21. Methodenworkshop "IRT Skalierung" des Zentrums für Internationale Bildungsvergleichsstudien - ZIB 2013