(Inhibiting) Factors for (Un)Sustainable Behaviour in Relation to the Effects of Education for Sustainable Development: The Role of Psychological Constructs, Neurotransmitters and Ideological Impact on Consumer Behaviour

Publikation: Beiträge in SammelwerkenKapitelbegutachtet

Authors

Despite several decades of Education for Sustainable Development, it seems that there is still no massive transition in (individual) consumer behaviour from ‘unbridled’ to sustainable and thus so that we still notice an absence of widespread responsible lifestyles. It has been documented numerous times that there is a gap between knowledge of and positive attitude towards addressing unsustainable behaviours, and the actual individual’s behaviour when it comes to sustainable lifestyles. The question now is: What is causing this gap? Our research focuses on the different factors that influence sustainable (consumer) behaviour changes. We will use psychoanalytical models (Lacan) to try and find out how satisfaction of materialistic needs works, the effect of consumption patterns on the brain, the impact of political and ideological influences on behaviour(al changes),… The goal is to create a systems model that would allow us to better understand consumer behaviour and that hopefully will bring suggestions on how to change education models for sustainable development. The research will use a multidisciplinary approach and hopes to explain why behaviour is so hard to change and why current programmes (such as the 4E and 7E-model) based on cognitive behavioural therapy are not as effective.

OriginalspracheEnglisch
TitelHandbook of Sustainability Science and Research
HerausgeberWalter Leal Filho
Anzahl der Seiten10
ErscheinungsortCham
VerlagSpringer
Erscheinungsdatum2018
Seiten915-924
ISBN (Print)978-3-319-87451-7 , 978-3-319-63006-9
ISBN (elektronisch)978-3-319-63007-6
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 2018

DOI

Zuletzt angesehen

Publikationen

  1. Fehlende Daten bei Unterrichtsbeobachtungen: Eine Sensitivitätsanalyse anhand von Daten der Schulinspektion Hamburg.
  2. Kooperationsaufgaben von Stützlehrern im Spannungsfeld von Professionalisierung und strukturellen Rahmenbedingungen
  3. Die Entwicklung von bildungswissenschaftlichem Wissen: Theoretischer Rahmen, Testinstrument, Skalierung und Ergebnisse
  4. Interaction-Dominant Causation in Mind and Brain, and Its Implication for Questions of Generalization and Replication
  5. Jahreszeitliche Veränderungen der Trockenwetterganglinie - Fallstudie für einen Fluss im europäischen Teil der Türkei
  6. Remobilisierung von Quecksilber durch Desinfektionsmittel aus Amalgamabscheidern zahnärztlicher Behandlungseinheiten
  7. Lena Kugler: Die Zeit der Tiere. Zur Polychronie und Biodiversität der Moderne, Konstanz: Konstanz University Press 2021
  8. Score-informed tracking and contextual analysis of fundamental frequency contours in trumpet and saxophone jazz solos
  9. Gesundheit und Gesundheitsversorgung von Menschen in der aufenthaltsrechtlichen Illegalität in Deutschland und Italien
  10. Ausgestaltungsmöglichkeiten umweltpolitischer Instrumente zur Förderung ökologisch vorteilhafter Getränkeverpackungen
  11. Sozioökonomische Analyse von Pflegemaßnahmen zur Erhaltung von Heidelandschaften im Naturschutzgebiet Lüneburger Heide
  12. Hochwasser- und Küstenschutz unter Klimawandelbedingungen als besonderes Aufgabengebiet von Partizipation und Kooperation
  13. Othering and Same-ing for the Young. Expanding the Theoretical and Material Horizons of Imagology with Children's Literature