For a return to the forgotten formula: 'Data 1 + Data 2 > Data 1': The example of learners' offers and refusals of offers

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

"Es ist nichts perfekt" – ein Spruch, der auch Datenerhebungsinstrumente betrifft, die alle den einen oder anderen Mangel vorweisen, der die Zuverlässigkeit und
Objektivität der daraus resultierenden Ergebnisse in Frage stellt. Trotz dieser
wohlbekannten Tatsache, und trotz der offenkundigen Lösung der Datentriangulierung
(cf. Neumann 1995) bleiben solche Angelegenheiten in der Forschung immer noch größtenteils verschwiegen (cf. Kasper 1998). Dieser Artikel hat die Triangulierung von Lernerdaten als Thema, und insbesondere die Kombination von Produkt- und Prozessdaten. Am Beispiel einer Langzeitstudie
der Entwicklung der L2 pragmatischen Kompetenz 33 irischer Deutschlerner während eines 2-semestrigen Aufenthalts in der Zielsprachkultur soll die Unerlässlichkeit der Triangulierung verdeutlicht werden, will man sicherstellen, dass Forschungsergebnisse nicht lediglich eine Folge des eingesetzten Datenerhebungsinstruments
sind. Produktdaten werden mittels eines Diskursergänzungsfragebogens
(discourse completion task, DCT) erhoben, Prozessdaten mittels retrospektiver Interviews. Im Mittelpunkt des Interesses stehen die Realisierungen von Angeboten
und Ablehnungen auf der Diskursebene.
OriginalspracheEnglisch
ZeitschriftZeitschrift für Angewandte Linguistik
Jahrgang33
Seiten (von - bis)45-68
Anzahl der Seiten24
ISSN1433-9889
PublikationsstatusErschienen - 2000
Extern publiziertJa

Zugehörige Projekte

  • Acquisition and Interlanguage Pragmatics

    Projekt: Forschung

Dokumente

Links

Zuletzt angesehen

Publikationen

  1. Using Language Learning Resources on YouTube
  2. Cognitive Predictors of Child Second Language Comprehension and Syntactic Learning
  3. A Theoretical Dynamical Noninteracting Model for General Manipulation Systems Using Axiomatic Geometric Structures
  4. Teachers’ use of data from digital learning platforms for instructional design
  5. Dynamic environment modelling and prediction for autonomous systems
  6. Machine Learning and Knowledge Discovery in Databases
  7. Multiphase-field modeling of temperature-driven intermetallic compound evolution in an Al-Mg system for application to solid-state joining processes
  8. Guided discovery learning with computer-based simulation games
  9. Modelling biodegradability based on OECD 301D data for the design of mineralising ionic liquids
  10. A longitudinal multilevel CFA-MTMM model for interchangeable and structurally different methods
  11. Quantifying diffuse and point inputs of perfluoroalkyl acids in a nonindustrial river catchment
  12. Is too much help an obstacle? Effects of interactivity and cognitive style on learning with dynamic versus non-dynamic visualizations with narrative explanations
  13. An application of multiple behavior SIA for analyzing data from student exams
  14. How, when and why do negotiators use reference points?
  15. Watershed groundwater balance estimation using streamflow recession analysis and baseflow separation
  16. Learning and Re-learning from net- based cooperative learning discourses
  17. Developing a Complex Portrait of Content Teaching for Multilingual Learners via Nonlinear Theoretical Understandings
  18. A PD regulator to minimize noise effect using a minimal variance method for soft landing control of an electromagnetic valve actuator
  19. Soil conditions modify species diversity effects on tree functional trait expression
  20. Topic Embeddings – A New Approach to Classify Very Short Documents Based on Predefined Topics
  21. Solving mathematical problems with dynamical sketches
  22. Toward a methodical framework for comprehensively assessing forest multifunctionality
  23. Bayesian Parameter Estimation in Green Business Process Management
  24. Performance incentives in activity-based management
  25. Experiments on the Fehrer-Raab effect and the ‘Weather Station Model’ of visual backward masking
  26. Distributed robust Gaussian Process regression
  27. Understanding Partnering Strategies in the Low-Code Platform Ecosystem
  28. A MODEL FOR QUANTIFICATION OF SOFTWARE COMPLEXITY
  29. Influence of Process Parameters and Die Design on the Microstructure and Texture Development of Direct Extruded Magnesium Flat Products
  30. Introduction Mobile Digital Practices. Situating People, Things, and Data
  31. Dynamically adjusting the k-values of the ATCS rule in a flexible flow shop scenario with reinforcement learning
  32. Learning from Erroneous Examples