For a return to the forgotten formula: 'Data 1 + Data 2 > Data 1': The example of learners' offers and refusals of offers

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

"Es ist nichts perfekt" – ein Spruch, der auch Datenerhebungsinstrumente betrifft, die alle den einen oder anderen Mangel vorweisen, der die Zuverlässigkeit und
Objektivität der daraus resultierenden Ergebnisse in Frage stellt. Trotz dieser
wohlbekannten Tatsache, und trotz der offenkundigen Lösung der Datentriangulierung
(cf. Neumann 1995) bleiben solche Angelegenheiten in der Forschung immer noch größtenteils verschwiegen (cf. Kasper 1998). Dieser Artikel hat die Triangulierung von Lernerdaten als Thema, und insbesondere die Kombination von Produkt- und Prozessdaten. Am Beispiel einer Langzeitstudie
der Entwicklung der L2 pragmatischen Kompetenz 33 irischer Deutschlerner während eines 2-semestrigen Aufenthalts in der Zielsprachkultur soll die Unerlässlichkeit der Triangulierung verdeutlicht werden, will man sicherstellen, dass Forschungsergebnisse nicht lediglich eine Folge des eingesetzten Datenerhebungsinstruments
sind. Produktdaten werden mittels eines Diskursergänzungsfragebogens
(discourse completion task, DCT) erhoben, Prozessdaten mittels retrospektiver Interviews. Im Mittelpunkt des Interesses stehen die Realisierungen von Angeboten
und Ablehnungen auf der Diskursebene.
OriginalspracheEnglisch
ZeitschriftZeitschrift für Angewandte Linguistik
Jahrgang33
Seiten (von - bis)45-68
Anzahl der Seiten24
ISSN1433-9889
PublikationsstatusErschienen - 2000
Extern publiziertJa

Zugehörige Projekte

  • Acquisition and Interlanguage Pragmatics

    Projekt: Forschung

Dokumente

Links

Zuletzt angesehen

Aktivitäten

  1. Für ein besseres Verständnis der Bezugspunkte in der Verhandlungsforschung und -theorie
  2. Beyond Unity
  3. Users’ Handedness and Performance when Controlling Integrated Input Devices - Implications for Automotive HMI
  4. Explaining the learning progress in mathematics of retained students and low-achieving students
  5. Uncertainty and Subjectivity in Provenance Linked Open Data
  6. Using the Multiple Streams Framework and the Multi-Level Perspective to Explain Policy Transformation: The Case of the German Energiewende
  7. Where Did It Come From? Deep Learning for Event Extraction in Art Provenance
  8. Lagrangian aspects of turbulent superstructures: numerical analysis of long-term dynamics and transport properties
  9. From Quantity to Quality: Structuring Provenance Data.
  10. Swarming. Science Fact and Science Fiction of Distributed Intelligence
  11. Princeton University
  12. Managing the present generations’ conflicts on the backs of future generations: How current generation’s negotiators create and claim value for themselves and future others
  13. Context-based discrimination in school.
  14. AI Integration, Professional Development, and Instructional Quality in K-12 Education
  15. The forest beyond the trees: a network perspective on governing nature’s contributions to people co-production
  16. Scene – Infrastructure – Ecosystem? Challenges of researching cultural production within increasing social complexity
  17. Humboldt-Universität zu Berlin
  18. Police officers’ perceptions of urban spaces are related to regional demographics.
  19. A didactic design approach of a further education concept within VETSD

Publikationen

  1. Advances in Dynamics, Optimization and Computation
  2. Using Language Learning Resources on YouTube
  3. Cognitive Predictors of Child Second Language Comprehension and Syntactic Learning
  4. A Theoretical Dynamical Noninteracting Model for General Manipulation Systems Using Axiomatic Geometric Structures
  5. Using augmented video to test in-car user experiences of context analog HUDs
  6. Measuring Learning Styles with Questionnaires Versus Direct Observation of Preferential Choice Behavior in Authentic Learning Situations
  7. Robust Control of Mobile Transportation Object with 3D Technical Vision System
  8. Teachers’ use of data from digital learning platforms for instructional design
  9. Cognitive load and instructionally supported learning with provided and learner-generated visualizations
  10. Modeling Conditional Dependencies in Multiagent Trajectories
  11. Towards a Global Script?
  12. Quantum Computing and the Analog/Digital Distinction
  13. Model predictive control for switching gain adaptation in a sliding mode controller of a DC drive with nonlinear friction
  14. Homogenization methods for multi-phase elastic composites
  15. How Much Home Office is Ideal? A Multi-Perspective Algorithm
  16. Finding Creativity in Predictability: Seizing Kairos in Chronos Through Temporal Work in Complex Innovation Processes
  17. A comparison of ML, WLSMV and Bayesian methods for multilevel structural equation models in small samples: A simulation study
  18. Return of Fibonacci random walks
  19. Restoring Causal Analysis to Structural Equation ModelingReview of Causality: Models, Reasoning, and Inference (2nd Edition), by Judea Pearl
  20. Guest Editorial Special Issue on Sensors in Machine Vision of Automated Systems
  21. Correlation of Microstructure and Local Mechanical Properties Along Build Direction for Multi-layer Friction Surfacing of Aluminum Alloys
  22. Dynamic environment modelling and prediction for autonomous systems
  23. Making Sense of Glitches? Exploring Cultural Producers' Understandings of and Interactions with the Instagram Algorithm.
  24. Navigating across individual and deliberative values
  25. How social entrepreneurs search for knowledge to solve complex social problems – An empirically based model and typology