For a return to the forgotten formula: 'Data 1 + Data 2 > Data 1': The example of learners' offers and refusals of offers

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

"Es ist nichts perfekt" – ein Spruch, der auch Datenerhebungsinstrumente betrifft, die alle den einen oder anderen Mangel vorweisen, der die Zuverlässigkeit und
Objektivität der daraus resultierenden Ergebnisse in Frage stellt. Trotz dieser
wohlbekannten Tatsache, und trotz der offenkundigen Lösung der Datentriangulierung
(cf. Neumann 1995) bleiben solche Angelegenheiten in der Forschung immer noch größtenteils verschwiegen (cf. Kasper 1998). Dieser Artikel hat die Triangulierung von Lernerdaten als Thema, und insbesondere die Kombination von Produkt- und Prozessdaten. Am Beispiel einer Langzeitstudie
der Entwicklung der L2 pragmatischen Kompetenz 33 irischer Deutschlerner während eines 2-semestrigen Aufenthalts in der Zielsprachkultur soll die Unerlässlichkeit der Triangulierung verdeutlicht werden, will man sicherstellen, dass Forschungsergebnisse nicht lediglich eine Folge des eingesetzten Datenerhebungsinstruments
sind. Produktdaten werden mittels eines Diskursergänzungsfragebogens
(discourse completion task, DCT) erhoben, Prozessdaten mittels retrospektiver Interviews. Im Mittelpunkt des Interesses stehen die Realisierungen von Angeboten
und Ablehnungen auf der Diskursebene.
OriginalspracheEnglisch
ZeitschriftZeitschrift für Angewandte Linguistik
Jahrgang33
Seiten (von - bis)45-68
Anzahl der Seiten24
ISSN1433-9889
PublikationsstatusErschienen - 2000
Extern publiziertJa

Zugehörige Projekte

  • Acquisition and Interlanguage Pragmatics

    Projekt: Forschung

Dokumente

Links

Zuletzt angesehen

Publikationen

  1. Using Language Learning Resources on YouTube
  2. Cognitive Predictors of Child Second Language Comprehension and Syntactic Learning
  3. Errors in Training Computer Skills
  4. A Theoretical Dynamical Noninteracting Model for General Manipulation Systems Using Axiomatic Geometric Structures
  5. Using augmented video to test in-car user experiences of context analog HUDs
  6. GENESIS - A generic RDF data access interface
  7. Cognitive load and instructionally supported learning with provided and learner-generated visualizations
  8. Towards an Interoperable Ecosystem of AI and LT Platforms: A Roadmap for the Implementation of Different Levels of Interoperability
  9. A Multimethod Latent State-Trait Model for Structurally Different and Interchangeable Methods
  10. In-Vehicle Sensor System for Monitoring Efficiency of Vehicle E/E Architectures
  11. Acceleration of material-dominated calculations via phase-space simplicial subdivision and interpolation
  12. Mechanism of dynamic recrystallization and evolution of texture in the hot working domains of the processing map for Mg-4Al-2Ba-2Ca Alloy
  13. An Interactive Layers Model of Self-Regulated Learning and Cognitive Load
  14. How Much Home Office is Ideal? A Multi-Perspective Algorithm
  15. ActiveMath - a Learning Platform With Semantic Web Features
  16. Correlation of Microstructure and Local Mechanical Properties Along Build Direction for Multi-layer Friction Surfacing of Aluminum Alloys
  17. Binary Random Nets II
  18. Eliciting Learner Perceptions of Web 2.0 Tasks through Mixed-Methods Classroom Research
  19. Multiphase-field modeling of temperature-driven intermetallic compound evolution in an Al-Mg system for application to solid-state joining processes
  20. Guided discovery learning with computer-based simulation games
  21. Functional Richness and Relative Resilience of Bird Communities in Regions with Different Land Use Intensities
  22. Advantages and Disadvanteges of Different Text Coding Procedures for Research and Practice in a School Context
  23. Bayesian Parameter Estimation in Green Business Process Management
  24. Is implicit Theory of Mind real but hard to detect?
  25. Organizing Events for Configuring and Maintaining Creative Fields
  26. Early subtropical forest growth is driven by community mean trait values and functional diversity rather than the abiotic environment
  27. Kontext
  28. Wireless power transmission via a multi-coil inductive system