Effects of free-air CO 2 enrichment and nitrogen supply on grain quality parameters and elemental composition of wheat and barley grown in a crop rotation

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

  • Martin Erbs
  • Remy Manderscheid
  • Gisela Jansen
  • Sylvia Seddig
  • A. Pacholski
  • Hans-Joachim Weigel

With respect to European growth conditions very little information is available on how future atmospheric CO 2 concentrations [CO 2] might affect quality characteristics of important crops. Winter wheat cv. 'Batis' and winter barley cv. 'Theresa' were grown for two growing seasons each under ambient [CO 2] (ca. 375 μmol mol -1) and elevated [CO 2] (550 μmol mol -1) with two different nitrogen (N) fertilization levels (adequate N supply / ca. 50% of adequate N) in the course of a six year crop rotation. Effects on grain quality and grain elemental composition were investigated. Grain crude protein concentrations were lowered under elevated [CO 2] by -4% to -13% in wheat and by -11% to -13% in barley. Reduced N supply decreased crude protein concentrations in wheat and barley by -14% to -22% and by -12% to -19%, respectively. In both species, starch concentration was increased by +4% on average due to reduced N fertilization. In wheat, both CO 2 enrichment and low N supply reduced the activity of total and soluble β-amylase (-11% and -7%), Hagberg falling number (-7%), and single kernel hardness (-18%). In barley, both of the treatments induced reductions in the viscosity of the water extract (-25% on average). Concerning minerals, sulphur concentrations were depleted under both elevated [CO 2] and low N supply by averages of -5% in wheat and -14% in barley. Reduced N supply caused -8% lower means of wheat grain calcium concentrations and reduced zinc concentrations on average by -23%. According to these results, flour from cereal grains grown under elevated [CO 2] and/or low N fertilization will have a diminished nutritional and processing quality and an altered elemental composition.

OriginalspracheEnglisch
ZeitschriftAgriculture, Ecosystems and Environment
Jahrgang136
Ausgabenummer1-2
Seiten (von - bis)59-68
Anzahl der Seiten10
ISSN0167-8809
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 15.02.2010
Extern publiziertJa

DOI

Zuletzt angesehen

Aktivitäten

  1. Internet-based guided self-help to reduce strain in employees. A randomized controlled trial testing the efficacy of an Internet-based problem solving training
  2. Förderung professioneller Wahrnehmung von Klassenführung durch die Analyse fremder Unterrichtsvideos und Expertenfeedback in einem blended learning Seminar
  3. Varianten videobasierten Lehrens und Lernens in der Lehreraus- und -fortbildung Empirische Befunde zum Einsatz unterschiedlicher Lehr-Lern-Konzepte und Videotypen
  4. Professionelle Wahrnehmung von Klassenführung und Selbstwirksamkeitserwartungen von Lehramtsstudierenden - Effekte einer online- und videobasierten Intervention
  5. Workshop des Forums Ökologisch-Soziale Marktwirtschaft zur „Umsetzung eines Effizienzmarktes – Wie muss ein optimales Anreizsystem ausgestaltet werden?“ - FÖS 2013
  6. Längsschnittliche Erhebung pädagogischer Kompetenzen von Lehramtsstudierenden (LEK): Detaillierte Analyse der Ergebnisse von den Universitäten Köln und Paderborn.
  7. NEPS. Wissenschaftliche Begutachtung mathematischer Testaufgaben für Schülerinnen und Schüler im Rahmen des BMBF-Forschungsprojekts NEPS: Nationales Bildungspanel.
  8. Selbstwirksamkeitserwartungen und wahrgenommene Kompetenzunterstützung von Lehramtsstudierenden – Effekte einer videobasierten Feedbackintervention im Praktikum
  9. Entwicklung der Selbstwirksamkeitsüberzeugungen und der Einstellungen zu inklusivem Unterricht von Lehramtsstudierenden durch erste schulpraktische Erfahrungen
  10. Wirkung von Lehrerfortbildungen auf die Leistungsbeurteilung von Mathematiklehrkräften. Formativen Assessment in einem kompetenzorientierten Mathematikunterricht
  11. Webbasierte Reflexions- und Feedbackumgebungen in der Lehrerbildung: Auswirkungen auf die Lehr-Lern-Überzeugungen und die Selbstwirksamkeit von Lehramtsstudierenden

Publikationen

  1. Effect of biaxial compressive stress state on the microstructure evolution and deformation compatibility of rolled sheet Mg alloy AZ31 at room temperature
  2. Who are "the people" in the German Constitution? A critique of, and contribution to, the debate about the right of foreigners to vote in multi-level democracies
  3. Bildungsbiographische Aspekte von Qualifikationsaneignungen und -verwendungen im Erwerbsleben von Frauen im Berufsbereich personenbezogener Dienstleistungen
  4. Numerical responses of saproxylic beetles to rapid increases in dead wood availability following geometrid moth outbreaks in sub-arctic mountain birch forest
  5. Beschränkung der Informationsrechte des Aufsichtsrats in Bezug auf die Rechnungslegungsunterlagen des Vorstands und den Prüfungsbericht des Abschlussprüfers
  6. Evaluation of the toxic effects of four anti-cancer drugs in plant bioassays and its potency for screening in the context of waste water reuse for irrigation
  7. Nützlinge als Bioindikatoren für die ökologischen Auswirkungen des Pflanzenschutzes in Feldstudien—Methoden und die Probleme bei der Interpretation der Daten
  8. Die wichtigsten Waldgesellschaften in der Lüneburger Heide und im Wendland (Laubmischwälder grundwasserferner Standorte, Kiefernwälder, Bruchwälder, Hartholzauen)
  9. How to Reconcile Environmental and Economic Performance to Improve Corporate Sustainability: Corporate Environmental Strategies in the European Paper Industry
  10. Wie viel Macht haben die Mächte?, die Herausforderung durch Okkultismus und neue Religiosität, Beiträge aus dem Albrecht-Bengel-Haus, Tübingen, Traugott Messner (Hrsg.)