Effect of an internet- and app-based stress intervention compared to online psychoeducation in university students with depressive symptoms: Results of a randomized controlled trial

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

  • Mathias Harrer
  • Jennifer Apolinário-Hagen
  • Lara Fritsche
  • Christel Salewski
  • Anna Carlotta Zarski
  • Dirk Lehr
  • Harald Baumeister
  • Pim Cuijpers
  • David Daniel Ebert

Depression is highly prevalent among university students. Internet-based interventions have been found to be effective in addressing depressive symptoms, but it is open if this also applies to interventions directed at academic stress. It is also largely unclear if the techniques employed in such programs provide significant additional benefits when controlling for non-specific intervention effects. A sample of N = 200 students with elevated levels of depression (CES-D ≥ 16) of a large distance-learning university were randomly assigned to either an Internet- and App-based stress intervention group (IG; n = 100) or an active control group (CG; n = 100) receiving an Internet-based psychoeducational program of equal length. Self-report data was assessed at baseline, post-treatment (7 weeks) and three-month follow-up. The primary outcome was depression (CES-D) post-treatment. Secondary outcomes included mental health outcomes, modifiable risk factors, and academic outcomes. We found significant between-group effects on depressive symptom severity (d = 0.36; 95% CI: 0.08–0.64), as well as behavioral activation (d = 0.61; 95% CI: 0.30–0.91), perceived stress (d = 0.45; 95% CI: 0.18–0.73), anxiety (d = 0.35; 95% CI: 0.03–0.67) and other secondary outcomes post-treatment. Effects on depression were sustained at three-month follow-up. Response rates for depressive symptoms were significantly higher in the IG (26%) than the CG (14%) at post-test (χ2=4.5, p = 0.04), but not at three-month follow-up (p = 0.454). We also found significant effects on relevant academic outcomes, including work impairment (follow-up; d = 0.36), work output (post-treatment; d = 0.27) and work cutback (follow-up; d = 0.36). The intervention was more effective for depressive symptoms compared to the CG, and so controlling for unspecific intervention effects. This suggests that specific techniques of the intervention may provide significant additional benefits on depressive symptoms. Trial registration: German Clinical Trial Registration (DRKS): DRKS00011800 (https://www.drks.de/drks_web/navigate.do?navigationId=trial.HTML&TRIAL_ID=DRKS00011800).

OriginalspracheEnglisch
Aufsatznummer100374
ZeitschriftInternet Interventions
Jahrgang24
Anzahl der Seiten11
ISSN2214-7829
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 01.04.2021

Dokumente

DOI

Zuletzt angesehen

Aktivitäten

  1. Strafrechtliche Auswirkungen der jüngsten BGH Rechtsprechung zur Patientenverfügung (§ 1901a BGB), Selbstbestimmung durch und im Betreuungsrecht
  2. "Hannah Arendts 'Wahrheit und Politik' - eine fachdidaktische Lektüre vor dem Hintergrund des aufziehenden Zeitalters der 'postfaktischen Politik'
  3. Workshop zu „Professionalisierung des pädagogischen Personals für eine inklusive Berufsbildung aus berufsbildungswissenschaftlicher Sicht“ - 2015
  4. Best Practice in Maritime Spatial Planning: Towards Mutually Beneficial Outcomes for Fishers, Renewable Energy Production and Marine Conservation
  5. Wider die Vereinseitigung. Überlegungen und Beispiele für eine interdependente Betrachtung von politischen Rationalitäten, Diskursen und Praktiken
  6. Silencing Children while Giving Them a Voice: A Tension-laden Dichotomy of Eighteenth-Century Hymn Books for Children (IRSCL Congress 2019, Stockholm)
  7. Der situationale Einfluss von Textkohärenz auf die Emotionen und die Motivation von Schüler:innen während des Lösens mathematischer Textaufgaben
  8. Entwicklungsfaktor Tourismus: Der Beitrag des Tourismus zur regionalen Entwicklung und lokalen Wertschöpfung in Entwicklungs- und Schwellenländern
  9. Vortrag (Einladung): Lernwerkstatt als Möglichkeit Chemie inklusiv zu lernen? Einblicke in eine inklusive Mittelschule Österreichs, mit Sandra Puddu
  10. Beratung der Fraktion Bündnis 90/Die Grünen im Deutschen Bundestag bei dem Entwurf eines Gesetzes zur Einführung von Gruppenverfahren (BT-Drs. 17/13756)
  11. Transdisciplinary Evaluation of Different Coastal Adaptation Strategies: Integrating Regional Perceptions of Scientists, Practitioners and the Public
  12. Transdisciplinary Evaluation of Different Coastal Adaptation Strategies: Integrating Regional Perceptions of Scientists, Practitioners and the Public
  13. Bodenkommunikation in Schutzgebieten – Erfahrungen mit einem neuen Bildungskonzept für Akteure informeller Umweltbildung in einem Biosphärenreservat
  14. „Privatisierung und Rationalisierung der Privatheit – zeitdiagnostische Überlegungen im Anschluss an Jürgen Habermas‘ Strukturwandel der Öffentlichkeit“.
  15. Ein Dialog über Naturwissenschaft, Kulturwissenschaft und Lebenswelt im Sachunterricht – Neue Perspektiven durch Bildung für eine nachhaltige Entwicklung
  16. Institutional dynamics of affecting and being affected: The emotionalization of injustice and the threat of withdrawing the organizational identification
  17. Reflexionsspuren universitären Schreibens in fachspezifischen Denk- und Schreibräumen ─ Eine Betrachtung von individuellen Schreibhandlungen im zwischenRAUM
  18. Zusammenhänge zwischen sprachbezogenen Variationen von Aufgaben, dem Leseverständnis sowie der Motivation und Emotionen von Lernenden: Ein Systematic Review
  19. Bridging the Curricular Divide. Integrating sustainability and EFL instruction in a project (week) context for secondary school learners of English and Science

Publikationen

  1. From Estimation Results to Stylized Facts Twelve Recommendations for Empirical Research in International Activities of Heterogeneous Firms
  2. Dür, Andreas/Mateo, Gemma (2016): Insiders versus Outsiders. Interest Group Politics in Multilevel Europe. Oxford, New York: Oxford University Press.
  3. The role of supervisor support for dealing with customer verbal aggression. Differences between ethnic minority and ethnic majority workers
  4. Biodegradability of 14C-labeled antibiotics in a modified laboratory scale sewage treatment plant at environmentally relevant concentrations
  5. Occurrence and fate of the antidiabetic drug metformin and its metabolite guanylurea in the environment and during drinking water treatment
  6. Development and prospects of degradable magnesium alloys for structural and functional applications in the fields of environment and energy
  7. Similar yield benefits of hybrid, conventional, and organic tomato and sweet pepper varieties under well-watered and drought-stressed conditions
  8. Robert Kolb: Bound Choice, Election, and Wittenberg theological Method. From Martin Luther to the Formula of Concord, Grand Rapids / Cambridge 2005
  9. Worldwide distribution of Persistent Organic Pollutants in air, including results of air monitoring by passive air sampling in five continents
  10. Labor market adjustments after a large import shock: Evidence from the German clothing industry and the WTO Agreement on Textiles and Clothing
  11. Support of Capacity Building for Sustainable Regional and Local Development in Slovakia by Means of a German-Slovakian Further Education Project.
  12. Gesundheitsförderung für Mitarbeiter in sektorenübergreifenden Versorgungskonstellationen – worauf es ankommt und wie sie gesteuert werden kann
  13. Degradation and elimination of anticancer drugs by water and wastewater treatment - toxicity and biodegradability before and after the treatment
  14. Zum Zusammenhang von sportunterrichtsbezogenem Wissen, sportunterrichtlicher Leistung und sprachlichen Fähigkeiten von Schülerinnen und Schülern
  15. Multiphase-field modeling of temperature-driven intermetallic compound evolution in an Al-Mg system for application to solid-state joining processes
  16. Noah's ark or world wild web? Cultural perspectives in global scenario studies and their function for biodiversity conservation in a changing world
  17. Die Zusammenarbeit von Lehrkräften, Hochschule und außerschulischen Bildungsakteuren – kollaborative Materialentwicklung unter der Perspektive BNE
  18. Requirements engineering for an industrial symbiosis tool for industrial parks covering system analysis, transformation simulation and goal setting
  19. Usage pattern-based exposure screening as a simple tool for the regional priority-setting in environmental risk assessment of veterinary antibiotics
  20. Sprachbildung im Fokus der Professionalisierung angehender Sportlehrkräfte. Annäherung an ein Mauerblümchen im sportpädagogischen Inklusionsdiskurs
  21. Ágnes Veszelszki. 2017. Digilect.The Impact of Infocommunication Technology on Language (Studies in Information Science). Berlin, Boston: De Gruyter. X, 356 S.
  22. (Wie) Nutzen angehende Lehrpersonen ihr schriftsystematisches Wissen in didaktischen Anforderungssituationen des schriftsprachlichen Anfangsunterrichts?
  23. Contrasting patterns of intraspecific trait variability in native and non-native plant species along an elevational gradient on Tenerife, Canary Islands
  24. New and Rapid Fully Automated Method for Determination of Tazobactam and Piperacillin in Fatty Tissue and Serum by Column-Switching Liquid Chromatography
  25. Book Reviews: The Politics of Migration and Immigration in Europe, Andrew Geddes, London, Thousand Oaks and New Delhi, Sage Publications, 2003, ISBN 0-7619-5668-9
  26. Was wissen wir über wirksame Schulleitungen? Eine Zusammenschau und praxisorientierte Einordnung von Best-Evidence-Forschungsbefunden der letzten zehn Jahre
  27. Nachträgliche Anschaffungskosten bei Veräußerung von einbringungsgeborenen Anteilen (Kommentierung des BFH-Urteils vom 29.03.2000, I R 22/99), Fach 12 UmwStG, § 21
  28. Synthesis, self-assembly, bacterial and fungal toxicity, and preliminary biodegradation studies of a series of L-phenylalanine-derived surface-active ionic liquids
  29. Synthesis of Room-Temperature Ionic Liquids with the Weakly Coordinating [Al(ORF)(4)](-) Anion (R-F = C(H)(CF3)(2)) and the Determination of Their Principal Physical Properties
  30. „Es ist eher so, dass wir miteinander konkurrieren“: Außerschulische Bildungsprojekte für ‚Geflüchtete‘ im Kontext von ‚EU-Türkei-Deal‘ und New Educational Governance