Declientification: Undoing ClientIdentities in Care Planning Conferenceson the Termination of Residential Care

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

That social welfare clients ought to be looked at not as given, a priori entities, but rather as categories produced in accordance with the policies, resources and options of the institutions involved is established today as a common ground for reflexive and reconstructivist perspectives in social work research. The disestablishment of the client role, however, up to now seems to have met a blind spot. This article will present findings from a conversation analytical study based on fourteen fully transcribed care planning conferences in the context of German long-term residential childcare, concentrating on five meetings explicitly designed to terminate the service provision. We will show how long-term residential care is regularly terminated by a range of interactional strategies complementary to those of client production that can be flexibly exploited in response to institutional and political context requirements. Conversation analysis is introduced as a method that can unveil the interactive practices professionals use in order to balance the constraints of institutional social work against the needs of the individual cases.
OriginalspracheEnglisch
ZeitschriftThe British Journal of Social Work
Jahrgang41
Ausgabenummer4
Seiten (von - bis)778-798
Anzahl der Seiten21
ISSN0045-3102
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 06.2011
Extern publiziertJa

    Fachgebiete

  • Sozialwesen - Care planning conference, child welfare, client identity, conversation analysis, leaving care, professional/client interaction

DOI

Zuletzt angesehen

Aktivitäten

  1. Carola Giedion-Welcker (1893–1979) and the gendered Language of Sculpture`s Histories
  2. 13. Internationalen Kongress zur Erforschung des 18. Jahrhunderts (2011)
  3. Wie wirkt konzeptuelles und prozedurales Feedback im inklusiven Mathematikunterricht auf das Lernen?
  4. Mitglied im Editorial Review Board der Irish Society for the Study of Children's Literature
  5. "Nachhaltigkeitszielefür die Lehre fruchtbar machen: Didaktische Konzeption und Umsetzung einer Vorlesungsreihe der deutschen UNESCO-Lehrstühle "
  6. "Gemeinsam sind wir stark": zur Arbeit in Theorie-Praxis-Netzwerken in der Lehrkräftebildung
  7. Medien & Kommunikationswissenschaft (Zeitschrift)
  8. Vom Wiegen wird die Sau nicht fett – aber es hilft bei der Futterzusammenstellung
  9. 35th Annual Conference of the German Studies Association - GSA 2011
  10. Online-Workshop "From Dream to Zine. Schreib- und Darstellungsweisen zwischen Wissenschaft und künstlerischer Praxis"
  11. Kooperatives Lernen im inklusiven Unterricht
  12. Logistikmanagement Konferenz 2015
  13. 12. Forum Gründungsforschung - Interdisziplinäre Jahreskonferenz zur deutschsprachigen Entrepreneurshipforschung
  14. Peer Reviews als External Reviewer des Forum Qualitative Sozialforschung (FQS)
  15. 27. Congress of the German Political Science Association - GPSA 2018
  16. Kompetenzorientierte Diagnose und Rückmeldung von Schülerleistungen am Beispiel des mathematischen Modellierens
  17. Jurymitglied für das Berliner Programm Künstlerische Forschung
  18. BISS - FORUM LESEN 2016
  19. Bildungsstandards Mathematik - Beitrag zur Qualitätsentwicklung oder politische Geißel?
  20. Institutionalising Pregnancy Loss as Death of a Child? The Civil Status Amendment in Germany
  21. Führung auf Distanz – Anforderungen aus Sicht des Betrieblichen Gesundheitsmanagement