Cultural Memory, Legal Lynching, and the Death Penalty in Ernest J. Gaines’s A Lesson Before Dying

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

In the United States, the death penalty has served as a court-sanctioned form of vengeance in the name of justice. Firmly embedded in the American penal code and psyche, it has endured since the execution of Captain George Kendall for theft in 1608. After hearing the arguments and pronouncing the verdict, the court demonstrates the state’s power over marginal others, legitimizing gruesome forms of institutionalized violence and the taking of human lives. The convicted are considered enemies of society or “Others” who can be eliminated without retribution, inasmuch as the courts pass sentences on the guilty or seemingly guilty and merely uphold the law. This actual carrying out of the sentence takes place––apart from a few witnesses––behind closed doors. By covering the death penalty from the courtroom to the electric chair, Ernest J. Gaines seeks to put execution back into the public eye. The primary focus of A Lesson Before Dying is not on the formal presentation of arguments against the death penalty, as in a number of other novels critical of capital punishment, such as Truman Capote’s In Cold Blood (1966) or Helen Prejean’s Dead Man Walking (1993). Instead, Gaines’s novel powerfully shows the effects of the death sentence on the convicted, his loved ones, and a black community in the Jim Crow South. Through minimalist descriptions of death penalty rituals and the execution, Gaines masterfully engages the reader. In this essay, I will position the two main characters’ struggles with legal lynching and the death penalty in the socio-historical context of the late 1940s. I will address the question of how the memory of slavery and black experience in the South factor into individual and collective responses to the denial of justice for blacks. Further interlinking themes, such as human dignity, responsibility, and masculinity, will also be treated. Although A Lesson Before Dying is set during the era of segregation, its relevance has not diminished since it first appeared in 1993.
OriginalspracheEnglisch
ZeitschriftLiteratur in Wissenschaft und Unterricht
Jahrgang50 (2017)
Ausgabenummer3/4
Seiten (von - bis)155-170
Anzahl der Seiten16
ISSN0024-4643
PublikationsstatusErschienen - 2020

Zugehörige Aktivitäten

Zuletzt angesehen

Publikationen

  1. Employment protection and temporary work agencies
  2. Buch 11. Justizielle Zusammenarbeit in der Europäischen Union
  3. Räumliche Perspektivübernahme mit symmetrischen und unsymmetrischen Gegenständen
  4. Hafenzugang für Kreuzfahrtschiffe in der COVID-19 Pandemie: Eine völkerrechtliche Perspektive
  5. Rezensionen: Identifikationskrise? Zum Engagement in betrieblichen Führungspositionen
  6. Die Rolle der Schulleitung in der guten gesunden Schule
  7. Das Dorf als Konfliktfeld im Streit um Agro-Gentechnik
  8. uFood: Concept for a Serious Moral Game on Social-Media Marketing
  9. "Crisis are looming all around". Viewpoints of young people in residential group care during the COVID-19 pandemic
  10. Cascades of green
  11. Job maintenance through supported employment PLUS
  12. § 286 Verzug des Schuldners
  13. Die GoA auf der Schnittstelle von realem und hypothetischem Vertrag
  14. Diversifizierte Wege in die Hochschule - Erfahrungen der Leuphana Universität Lüneburg
  15. Gesetz über Musterverfahren in kapitalmarktrechtlichen Streitigkeiten (Kapitalanleger-Musterverfahrensgesetz - KapMuG)
  16. Digitale Gesundheitskommunikation und -kompetenzen in Zeiten von COVID-19.
  17. Verknüpfung von Self-Assessments und Verfahren zur Studierendenauswahl am Beispiel der Lehrerbildung in Lüneburg
  18. Souveränität und Entscheidung
  19. Materialitäten der Kindheit
  20. Einfluss der Corporate Governance auf das Controlling und Reporting
  21. Datenbasierte Ursachenanalysen zur Verbesserung der logistischen Zielerreichung
  22. Late Pleistocene vegetation of the basin of Phlious, NE-Peloponnese, Greece
  23. Bedarfsanalyse für Kinder psychisch kranker Eltern in Nervenarztpraxen
  24. The Environmental and Economic Effects of European Emissions Trading
  25. Verknüpfungen, Zielkonflikte und Synergien der Nachhaltigkeitsziele für die Lehre fruchtbar machen
  26. Heidelandschaften: Anpassungsstrategien des Naturschutzes und des Managements
  27. Halboffene Weidelandschaften in Deutschland
  28. Zusammenhänge und Kinetik biotischer und abiotischer Eisenoxidation bei der Brunnenverockerung und Ansätze zur Modellierung
  29. Innovationsfeld Hochschule
  30. Durchlässigkeit im Bildungssystem und Inklusion
  31. Geschäftsführung ohne Auftrag (§ 677)
  32. Wandel von Staatlichkeit in den Gesundheitssystemen von OECD-Ländern
  33. Ordnungsverantwortung