Carbon turnover in a crop rotation under free air CO 2 enrichment (FACE)

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

  • Hans-Joachim Weigel
  • A. Pacholski
  • S. Burkart
  • M. Helal
  • Otto Heinemeyer
  • B. Kleikamp
  • Remigius Manderscheid
  • Cathleen Frühauf
  • G.F. Hendrey
  • K. Lewin
  • J. Nagy

Mostly based on assumptions derived from controlled-environment studies, predicted future atmospheric CO 2 concentrations [CO 2] are expected to have considerable impacts on carbon (C) turnover in agro-ecosystems. In order to allow the in situ examination of C-transformations in the plant-soil system of arable crop rotations under future [CO 2], a free air carbon dioxide enrichment (FACE) experiment (550 μmol mol -1 CO 2) was started at Braunschweig, Germany in 1999. The crop rotation under investigation comprised winter barley, a cover crop (ryegrass), sugar beets and winter wheat. Assessments of CO 2 effects included the determination of above- and belowground biomass production, measurements of canopy CO 2- and H 2O- fluxes, soil microbial biomass and in situ soil respiration. The results obtained during the 1st crop rotation cycle (3 years) showed that for the selected crops elevated [CO 2] entailed significant positive effects (P < 0.05) on aboveground (6%-14% stimulation) and belowground biomass production (up to 90% stimulation), while canopy evapotranspiration was reduced. This resulted in increased soil water content. Also, depending on crop type and season, high CO 2 stimulated in situ soil respiration (up to 30%), while soil microbial biomass did not show significant responses to elevated [CO 2] during the first rotation cycle.

OriginalspracheEnglisch
ZeitschriftPedosphere
Jahrgang15
Ausgabenummer6
Seiten (von - bis)728-738
Anzahl der Seiten11
ISSN1002-0160
PublikationsstatusErschienen - 01.12.2005
Extern publiziertJa

Zuletzt angesehen

Publikationen

  1. Feedback geben und verstehen in einem sprachsensiblen Fachunterricht.
  2. Das CETA-Gutachten des EuGH – Neue Maßstäbe allerorten…
  3. Assessing quality characteristics of center-based early childhood environments in Germany and Portugal
  4. Der "Schenkkreis" in der Strafbarkeitslücke ?
  5. "Become a Backchannel Icon!"
  6. Ad Hoc Expert Panels: Regional Fisheries Management Organisations (RFMOs)
  7. Informationskompetenz von Pädagogen
  8. Expatriate Social Networks in Terrorism-Endangered Countries
  9. Die Corona-Pandemie in der verwaltungsrechtlichen Prüfung (Teil 2)
  10. Ideological Construction of Deviance in Street Children’s Discourse in Southwestern Nigeria
  11. Soziale Unterschiede in der Gesundheitskompetenz von Studierenden
  12. Occupational e-Mental Health – eine Übersicht zu Ansätzen, Evidenz und Implementierung
  13. MES-Betriebsmittelintegration aus Anwendersicht
  14. Rezension »Clayton Childress, Under the Cover. The Creation, Production, and Reception of a Novel. Princeton: Princeton University Press 2017, 320 S«
  15. Of Urban Wastelands and Commodified (Post-)Pastoral Retreats
  16. Modellieren im Unterricht mit der "Tanken"-Aufgabe
  17. Klimaziel 2020 verfehlt
  18. Neanderthals in changing environments from MIS 5 to early MIS 4 in northern Central Europe – Integrating archaeological, (chrono)stratigraphic and paleoenvironmental evidence at the site of Lichtenberg
  19. Studentische Perspektiven auf die Qualitätsoffensive Lehrerbildung Musik
  20. Pekka Kärkkäinen: Luthers trinitarische Theologie des heiligen Geistes, VIEG 208, Mainz 2005
  21. Der ‚Sympathisanten’-Diskurs im Deutschen Herbst
  22. Arzneimittelrückstände in Trinkwasser und Gewässern
  23. Farewell to "Cooperative Federalism" ?
  24. In vivo assessment of biodegradable magnesium alloy ureteral stents in a pig model
  25. Comparative children's literature
  26. Rapid ant community reassembly in a Neotropical forest
  27. The rebound effect on Latin American economies
  28. Tourism Labor Market.
  29. Interdisziplinarität - innovatives Potenzial für die Lehre
  30. Komponenten des Raumvorstellungsvermögens
  31. Transcending transmission
  32. Fachdidaktische Bewertung von Unterrichtsqualität am Beispiel mathematischen Modellierens
  33. Gründen als Modus des Innovierens
  34. Special Issue on Impact Investing – Critical Examinations of Motivations, Processes and Results
  35. Coercion in international tax cooperation
  36. The eyes of the olms
  37. Kommentierung der Art. 26: Überprüfung der VO