A temporal analysis of how entrepreneurial goal intentions, positive fantasies, and action planning affect starting a new venture and when the effects wear off.

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

The road from intentions to actions and new venture creation is long. So far, the literature has provided insights into action-regulatory factors that contribute to new venture creation. However, the literature has neglected to take into account the temporal dynamics underlying these relationships. We contribute to action-regulation theories in entrepreneurship by theorizing about and investigating how the effects of action-regulatory factors hold over time. We hypothesize that the action-regulatory factors of entrepreneurial goal intentions, positive fantasies, and action planning have combined effects on new venture creation. Furthermore, we hypothesize that these effects become weaker over time. To test our hypotheses, we studied 96 Ugandan entrepreneurs over 30. months. Our results supported our hypotheses. Action planning moderated the effects of entrepreneurial goal intentions and positive fantasies on new venture creation. Furthermore, the effects were significant in the beginning and wore off over time. Our study shows that including a time frame in theoretical models is important to derive valid conclusions from empirical results and to develop more precise theories.

OriginalspracheEnglisch
ZeitschriftJournal of Business Venturing
Jahrgang29
Ausgabenummer6
Seiten (von - bis)755-772
Anzahl der Seiten18
ISSN0883-9026
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 01.11.2014

DOI

Zuletzt angesehen

Publikationen

  1. Where Tasks, Technology, and Textbooks Meet: An Exploratory Analysis of English Language Teachers’ Perceived Affordances of an Intelligent Language Tutoring System
  2. Barley (Hordeum distichon L.) roots synthesise volatile aldehydes with a strong age-dependent pattern and release (E)-non-2-enal and (E,Z)-nona-2,6-dienal after mechanical injury
  3. Videos oder Texte in der Lehrerbildung? Effekte unterschiedlicher Medien auf die kognitive Belastung und die motivational-emotionalen Prozesse beim Lernen mit Fällen
  4. Förderung von Gesundheit und Gesundheitskompetenz in der Lehrkräftebildung – Eine Seminarkonzeption zur Lehrkräftegesundheit und dem Umgang mit beruflichen Belastungen
  5. What Role for Public Participation in Implementing the EU Floods Directive? A comparison with the Water Framework Directive, early evidence from Germany, and a research agenda
  6. Musikalische Auseinandersetzungen mit dem Nationalsozialismus. Eine Autoethnographie des Erinnerungsprojektes Sound in the Silence im ehemaligen Konzentrationslager Ravensbrück
  7. The Timing of Daily Demand for Goods and Services - Microsimulation Policy Results of an Aging Society, Increasing Labour Market Flexibility, and Extended Public Childcare in Germany
  8. Die Nutzung des Internets durch Kinder : eine qualitative Studie zu internetspezifischen Nutzungsstrategien, Kompetenzen und Präferenzen von Kindern im Alter zwischen 11 und 13 Jahren
  9. Kompetenzorientierte Hochschullehre in den Ingenieurwissenschaften am Beispiel der theorie- und forschungsbasierten Entwicklung, der Implementierung und der Wirksamkeitsanalyse des Lehr-Lernkonzeptes "Projektmentoring"