Cornerstones of University Choice: Context, Mental Models, and Decision-Making Processes

Projekt: Dissertationsprojekt

Projektbeteiligte

  • Obermeit, Katrin (Wissenschaftliche Projektleitung)

Beschreibung

Wie wählen Bachelor-Studierende ihre Hochschule aus? Das ist die zentrale Frage, mit der Katrin Obermeit sich beschäftigt. Mit ihrer Forschung will sie den Entscheidungsprozess von Studienbewerbern untersuchen, um ein genaueres Verständnis darüber zu erlangen, wie und wann sich Studienanfänger für ihren Studienstandort entscheiden. Sie erforscht in diesem Zuge sowohl, wie zukünftige Studierende sich über mögliche Universitäten informieren und welche Informationsquellen sie hierfür nutzen, als auch wie sie ihre Alternativen bewerten. Ihr Schwerpunkt liegt auf der Untersuchung des Einflusses von Emotionen und (unbewussten) Motiven auf die Hochschulwahl. Hierfür verwendet sie in Interviews mit Studienanfängern die Zaltman Metaphor Elicitation Technique, eine Tiefeninterview-Methode zur Aufdeckung mentaler Modelle, die das Denken und Verhalten steuern. Durch ein tieferes Verständnis des Entscheidungsprozesses von Studienbewerbern will sie Implikationen für die Optimierung der Rekrutierungs-Aktivitäten von Hochschulen generieren.
StatusAbgeschlossen
Zeitraum01.12.1112.01.16

Verknüpfte Aktivitäten

Auszeichnungen

Verknüpfte Publikationen

Zuletzt angesehen

Forschende

  1. Kerstin Brockelmann

Publikationen

  1. Robust Control using Sliding Mode Approach for Ice-Clamping Device activated by Thermoelectric Coolers
  2. Landscape modification and habitat fragmentation: a synthesis
  3. The Application of Extended Producer Responsibility in Germany
  4. Correlation between Isometric Maximum Strength and One Repetition Maximum in the Calf Muscle in Extended and Bended Knee Joint
  5. Supporting non-hierarchical supply chain networks in the electronics industry
  6. Feel the Music! Exploring the Cross-modal Correspondence between Music and Haptic Perceptions of Softness
  7. Extending Internet of Things Enterprise Architectures by Digital Twins Exemplified in the Context of the Hamburg Port Authority
  8. Tier
  9. Validity claims in context
  10. Modeling of cooperative tasks in business-IT management - A proposal for a domain-specific extension of BPMN 2.0
  11. Representative time use data and calibration of the American time use studies 1965 - 1999
  12. A Subspace to Describe Grasping Internal Forces in Robotic Manipulation Systems
  13. Introduction
  14. Lernbegleitung durch Unterrichtsbesprechungen im Langzeitpraktikum
  15. The end of certainties
  16. Modeling of microstructural pattern formation in crystal plasticity
  17. Dealing with availability and response expectations: Are older employees at an advantage and why?
  18. Credit constraints, idiosyncratic risks, and the wealth ditribution in a heterogeneous agent model
  19. Why the measurement of species diversity requires prior value judgements
  20. Animating embryos
  21. Congruence is not everything
  22. The power of putting a label on it
  23. Sensor Measures of Affective Leaning
  24. Can't Stop The Feeling
  25. Lernkonzepte im frühen Management
  26. Systematische modellbasierte Bestandsdimensionierung
  27. Tourists’ Weather Perceptions and Weather Related Behavior
  28. Monitoring of methotrexate chlorination in water
  29. Leading digital innovation in schools
  30. Performanceorientiertes Controlling
  31. Models for integrated production-inventory systems
  32. Current Trends in Environmental Cost Accounting - and its Interaction with Eco-Efficiency Performance Measurement and Indicators
  33. A Dual Kalman Filter to Identify Parameters of a Permanent Magnet Synchronous Motor
  34. Terminologien/Semantik
  35. The unadaptable fellow