Writing Life, Writing Back, and Writing Through: Saloma Miller Furlong’s Why I Left the Amish: A Memoir and Bonnet Strings: An Amish Woman’s Ties to Two Worlds

Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

Authors

In recent years, the memoir boom has left publishers searching far and wide for new material. As part of this trend and the immense demand for anything Amish, non-professional writers have seized the opportunity make their voices heard. While there is a wealth of schol-arship on the Amish, the often trauma-filled narratives of the ex-Amish have neither been widely accessible to the public, nor the subject of much academic scrutiny until recently.

This paper explores the memoir, its genre conventions, and current debates. Furlong’s debut memoir, Why I Left the Amish (2011), is a powerful narrative about a desperate struggle for self-determination. She breaks the silence on mental illness as well as physical and sexual abuse among the Amish, while also providing readers with cultural information and alternative perspectives on Amish traditions and values. At the same time, Why I Left the Amish raises a few ethnical concerns. In the second installment to her serial memoirs, Furlong explores the challenges of beginning a new life in an unfamiliar environment and coming to terms with her trauma-filled past. Bonnet Strings: An Amish Woman’s Ties to Two Worlds (2014) is a more polished memoir, in which Furlong critically reflects on her first memoir, narrates her struggle to build interpersonal relationships as well as continues to forge of her own intersectional identities.

Original languageEnglish
JournalJournal of Amish and Plain Anabaptist Studies
Volume4
Issue number2
Pages (from-to)201-219
Number of pages19
ISSN2471-6391
DOIs
Publication statusPublished - 2016

Links

DOI

Recently viewed

Publications

  1. Working time flexibility and work-life balance
  2. We build this city on rocks and (feminist) code
  3. Politikwissenschaft: "Ein Fach mit Ausstrahlung"
  4. Online-scheduling using past and real-time data
  5. On the Origins of the Anthropological Machine
  6. Leitartikel: Worauf warten wir noch – auf Godot?
  7. Kommunikationswissenschaft und Gender Studies
  8. Justifying Theatre in Organizational Analysis
  9. Gustave Courbet in seinen Selbstdarstellungen
  10. Global modelling of the ns-laser shock peening
  11. Gerd Hurm: Rewriting the Vernacular Mark Twain
  12. Fairness und Fairplay aus pädagogischer Sicht
  13. Export Boosting Policies and Firm Performance
  14. Ein musikalisches Denkmal gegen das Vergessen
  15. Die Lüneburger Ziegeleien des 19. Jahrhunderts
  16. Der ‚Sympathisanten’-Diskurs im Deutschen Herbst
  17. Defining and Conceptualizing Impact Investing
  18. Crowdfunding for Responsible Entrepreneurship
  19. Can Becoming a Leader Change Your Personality?
  20. Arbeitszufriedenheit und flexible Arbeitszeit
  21. Verhaltensbezogenes Engagement im Unterricht
  22. Übungshausarbeit: Eine Tageskarte auf Abwegen
  23. The “Business Case for Sustainability” Concept
  24. Syntaxbasierte Großschreibung von Anfang an?!
  25. Simulations in Science Education - Status Quo
  26. Qualitative human error analysis in medicine
  27. Medien, Expertise und politische Entscheidung:
  28. Lernangebote mit nicht beabsichtigten Folgen
  29. Landschaft als Prozess – Prozess als Konflikt
  30. Kindertheologie und schulische Alltagspraxis
  31. If You Have a Hammer, You Only Look for Nails
  32. Kinder von 0 bis 3, sind die Eltern mit dabei?
  33. Frühwarnindikatoren und Krisenfrühaufklärung
  34. Emotional text design in multimedia learning
  35. Emerging Contaminants versus Micro-pollutants
  36. Einzelhandel und Stadtverkehr – eine Symbiose?
  37. Die Photobefragung als projektives Verfahren
  38. Die Friedensbotschaft Jesu als Bildungsmotiv
  39. Collaborative governance or state regulation?
  40. Orte und Bedeutungsebenen von Souveränität
  41. Zwischen Forscher-, Verfasser- und Erzähler-Ich
  42. When is green nudging ethically permissible?
  43. Von Differenz zu Vielfalt zu Super-Diversity
  44. Träger und Kitas als attraktive Arbeitgeber
  45. Trade costs shocks and lumpiness of imports
  46. The Making of MEZ - Multilingual Development:
  47. Sind Batterien Medien oder Medien Batterien?
  48. Regional Centre of Expertise (RCE) Graz-Styria
  49. Reflektionen in Texten - Bilder vom Menschen