What can balance the effort? Associations between effort-reward imbalance, overcommitment, and affective disorders in German teachers

Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

Authors

Affective disorders in schoolteachers are a frequent reason for absenteeism and early retirement. The objective of this study was to clarify the relationship between effort-reward imbalance at work, overcommitment, and affective disorders. In addition, we examined the differential impact of different types of reward (salary, job security/promotion, and esteem). In a matched case-control study of 244 teachers, 122 teachers in inpatient treatment for affective disorders were compared to 122 healthy controls. Logistic regression analyses revealed strong associations between effort-reward imbalance and affective disorders. Overcommitment was not an independent risk factor for depression. The lack of esteem by supervisors or colleagues was a more important risk factor for depression than low salary or job security. Results suggest that perceived esteem is essential in understanding the nature of stress. Interventions for preventing depression in the workplace should address supervisors' and colleagues' skills in adequately appreciating their supervisees and co-workers.

Original languageEnglish
JournalInternational Journal of Occupational and Environmental Health
Volume15
Issue number4
Pages (from-to)374-384
Number of pages11
ISSN1077-3525
DOIs
Publication statusPublished - 2009
Externally publishedYes

Recently viewed

Activities

  1. Gemeinsamer Kongress der Deutschen Gesellschaft für Medizinische Psychologie und der Gesellschaft für Medizinische Soziologie - 2010
  2. Institutionen für zukünftige Generationen und ihre Institutionalisierung unter den Bedingungen einer gegenwartsfixierten Demokratie
  3. Professional Action Competence In Education For Sustainable Development: Developing Pre-sercie Teachers' Knowledge, Skills And Attitudes
  4. Critical Artists and Urban Development in Hanover, Hamburg, Jerusalem and Tel Aviv - Theoretical and Field Access, Exploratory Interviews
  5. Current Developments in Environmental Management Accounting: Towards a Comprehensive Framework for Environmental Management Accounting
  6. Reflexive Multikriterielle Evaluation – Ein Instrument zur antizipativen Konfliktminderung bei Strategieentscheidungen im Küstenschutz
  7. Promovieren mit Stipendium: Vor- und Nachteile gegenüber Promotionen auf Stellen für wis-senschaftliche Mitarbeiterinnen und Mitarbeiter
  8. Große Transformation zur Nachhaltigkeit in Lebenswelten beruflich Lernender: Erkenntnisse aus der und für die Modellversuchsforschung
  9. Forschungsworkshop des BMBF-Projekts „Transkulturelle Praktiken im postmigrantischen Theater und Schule – Method Mixing als Transmission“
  10. Analyseverfahren zur gemeinsamen Bestimmung von NSO-Heterocyclen, Phenolen und PAK aus wässrigen und festen Proben über GC-MS und LC-MS/MS
  11. How can corporate social responsibility (CSR) gain relevance in internal communication? A network perspective on communication processes
  12. Wirkung offener Lehr-Lernformen (WOLLF) - Eine Pilotstudie im Rahmen des Programms ‚Bildungsforschung‘ der Landesstiftung Baden-Württemberg
  13. Schlüsselkompetenzen für Denken und Handeln in der Weltgesellschaft - Ergebnisse eines europäisch-lateinamerikanischen Expertendelphis
  14. CSR & Nachhaltigkeit in der Personal- und Ausbildungsentwicklung. Zukünftig in Berufsbildern verankert. Jetzt im Betrieb aktiv gestaltet.
  15. Welche Wirkung hat Feedback mit unterschiedlichem Informationsgehalt auf die Mathematikleistung von inklusiv beschulten Schüler*innen?

Publications

  1. Deciphering the speed of link: Experimental Evidence of a rapid increase in soil respiration following the onset of photosynthesis
  2. Gain Adaptation in Sliding Mode Control Using Model Predictive Control and Disturbance Compensation with Application to Actuators
  3. Automatic three-dimensional geometry and mesh generation of periodic representative volume elements for matrix-inclusion composites
  4. "I don't know anything about soccer" how personalweaknesses and strengths guide inferences aboutwomen's qualification in sex-typed jobs
  5. Zur Auslegung des § 79 II BVerfGG bei nach dem (nichtigen) 5. HRGÄndG befristeten Arbeitsverträgen mit wissenschaftlichen Angestellten
  6. Exploring universities' transformative potential for sustainability-bound learning in changing landscapes of knowledge communication
  7. “They Are Stumbling Around Quite Helplessly”: How Supporters of Refugee Families Frame Vulnerability and Agency Relating to Childcare
  8. Schindler, Jörg; Held, Martin (unter Mitarbeit von Gerd Würdemann) (2009): Postfossile Mobilität. Wegweiser für die Zeit nach dem Peak Oil
  9. Besprechung des Buches: Wenger, C.: "Jenseits der Sterne. Gemeinschaft und Identität in Fankulturen. Zur Konstitution des Star Trek-Fandoms"
  10. Multidimensional Cross-Recurrence Quantification Analysis (MdCRQA)–A Method for Quantifying Correlation between Multivariate Time-Series
  11. Textkohäsion und deren Bedeutung für das Textverständnis: Wie reagieren Lernende auf temporale Kohäsion am Beispiel eines Sachtextes?
  12. Information Literacy - Pseudowissenschaft und digitale (Des-)Informataion bei den Themen 'Klimawandel', 'Clean Coal' und 'Stickoxidgrenzwerte'
  13. In for a Penny, in for a Pound? Legal Professional Privilege as a Shield against Disclosure in Private Antitrust Litigation in Europe
  14. Zur lauterkeitsrechtlichen Beurteilung von Nachhaltigkeitswerbung bei Kooperation mit einem nicht nachhaltig handelnden Unternehmen
  15. Untersuchungen zur sozialen Organisation einer Herde von Liebenthaler Pferden im Biosphärenreservat Flusslandschaft Elbe-Brandenburg
  16. Impacts of alternative land-use policies on water ecosystem services in the Río Grande de Comitán-Lagos de Montebello watershed, Mexico
  17. On the Power and Performance of a Doubly Latent Residual Approach to Explain Latent Specific Factors in Multilevel-Bifactor-(S-1) Models
  18. Analyzing the social factors that influence willingness to pay for invasive alien species management under two different strategies
  19. "Wenn sich die Mitte auflöst...", ist das kein Verlust für die Religionspädagogik - ein bilanzierender Tagungsrückblick mit Augenzwinkern