We build this city on rocks and (feminist) code: hacking corporate computational designs of cities to come

Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

Authors

Cities have long become interspaces, entangled in materialities and virtual worlds. However, as urban automation advances in cities increasingly made ‘smarter’, everyday processes are often controlled by oppressive standards hardcoded into technologies. Publicly neutralized as ‘objective’, corporately owned algorithmic architectures now function as urban gatekeepers. They determine social participation, possibilities of space appropriation on- and offline, and access to (social) infrastructures. Following five months of qualitative research on hacking and other tech-practices by German-speaking cyberfeminist collectives in 2021, my paper portrays their refusal of black-boxed, profitable, and biased technologies of classification. I argue that feminist hackspaces are important urban co-creators in digitized cities to come. They offer infrastructures to increase access to interfaces, (cyber-)spaces, and decision-making processes by sharing their tech-knowledge and tools. Their activism demonstrates how (urban) hacking is a crucial practice to break with non-democratically controlled digitalization processes: in favour of a city for all.
Original languageEnglish
JournalDigital Creativity
Volume34
Issue number2
Pages (from-to)162-177
Number of pages16
ISSN1462-6268
DOIs
Publication statusPublished - 24.07.2023

Bibliographical note

Publisher Copyright:
© 2023 Informa UK Limited, trading as Taylor & Francis Group.

Recently viewed

Publications

  1. Politikwissenschaft: "Ein Fach mit Ausstrahlung"
  2. Online-scheduling using past and real-time data
  3. On the Origins of the Anthropological Machine
  4. Leitartikel: Worauf warten wir noch – auf Godot?
  5. Kommunikationswissenschaft und Gender Studies
  6. Justifying Theatre in Organizational Analysis
  7. Gustave Courbet in seinen Selbstdarstellungen
  8. Global modelling of the ns-laser shock peening
  9. Gerd Hurm: Rewriting the Vernacular Mark Twain
  10. Fairness und Fairplay aus pädagogischer Sicht
  11. Export Boosting Policies and Firm Performance
  12. Ein musikalisches Denkmal gegen das Vergessen
  13. Die Lüneburger Ziegeleien des 19. Jahrhunderts
  14. Der ‚Sympathisanten’-Diskurs im Deutschen Herbst
  15. Defining and Conceptualizing Impact Investing
  16. Crowdfunding for Responsible Entrepreneurship
  17. Can Becoming a Leader Change Your Personality?
  18. Arbeitszufriedenheit und flexible Arbeitszeit
  19. Verhaltensbezogenes Engagement im Unterricht
  20. Übungshausarbeit: Eine Tageskarte auf Abwegen
  21. The “Business Case for Sustainability” Concept
  22. Syntaxbasierte Großschreibung von Anfang an?!
  23. Simulations in Science Education - Status Quo
  24. Qualitative human error analysis in medicine
  25. Medien, Expertise und politische Entscheidung:
  26. Lernangebote mit nicht beabsichtigten Folgen
  27. Landschaft als Prozess – Prozess als Konflikt
  28. Kindertheologie und schulische Alltagspraxis
  29. If You Have a Hammer, You Only Look for Nails
  30. Kinder von 0 bis 3, sind die Eltern mit dabei?
  31. Frühwarnindikatoren und Krisenfrühaufklärung
  32. Emotional text design in multimedia learning
  33. Emerging Contaminants versus Micro-pollutants
  34. Einzelhandel und Stadtverkehr – eine Symbiose?
  35. Die Photobefragung als projektives Verfahren
  36. Die Friedensbotschaft Jesu als Bildungsmotiv
  37. Collaborative governance or state regulation?
  38. Orte und Bedeutungsebenen von Souveränität
  39. Zwischen Forscher-, Verfasser- und Erzähler-Ich
  40. When is green nudging ethically permissible?
  41. Von Differenz zu Vielfalt zu Super-Diversity
  42. Träger und Kitas als attraktive Arbeitgeber
  43. Trade costs shocks and lumpiness of imports
  44. The Making of MEZ - Multilingual Development:
  45. Sind Batterien Medien oder Medien Batterien?
  46. Regional Centre of Expertise (RCE) Graz-Styria
  47. Reflektionen in Texten - Bilder vom Menschen
  48. Razzismo e specismo: un intreccio eugenetico
  49. Print exposure across the reading life span