Verso una socio-logica della riproduzione: eterosessismo e specismo nei complessi sociali capitalistici

Research output: Contributions to collected editions/worksContributions to collected editions/anthologiesResearch

Authors

This article is situated at the intersection of critical animal studies and queer studies and more generally in the field of critical theory. Taking as a general background approach an intersectional vision in the broadest sense, we started with some questions: How to give material and social depth to the intersectional perspective? And more specifically: Do gender and species oppressions always occur in the same form in all societies? How do these oppressions articulate with capitalism? In the first part, we discuss some approaches to these problems, in particular: intersectional theory in a narrow sense, ecofeminism and social reproduction feminism. In the second part, we propose a theoretical vision elaborated from some approaches to the critique of Marx's political economy that have been developed mainly in Germany since the 1970s (New Marx Reading) and hybridized with the Foucauldian notion of technology of power. The main objective of this article is to provide a general framework that can be used to understand the specific forms of gender and species oppression in capitalist societies.
Original languageItalian
Title of host publicationI tormenti del potere : Ripensare le identità sessuali tra antispecismo e ambientalismo
EditorsMirco Costacurta
Number of pages19
Volume1
Place of PublicationPadova
PublisherEdizioni Diodati
Publication date04.12.2020
Pages37-55
ISBN (print)978-88-944799-3-5
Publication statusPublished - 04.12.2020
Externally publishedYes

Recently viewed

Publications

  1. Die Haftung des Grundstückseigentümers für die Sanierung schädlicher Bodenveränderungen und Altlasten
  2. Small- and medium-sized enterprises’ preferences for occupational health services and willingness to pay
  3. The impact of emotions, moods, and other affect-related variables on creativity, innovation and initiative
  4. Schülerrückmeldungen als Reflexionsanregung: Empirische Hinweise auf Potenziale und Nutzungsbedingungen
  5. Is Calluna vulgaris a suitable bio-monitor of management-mediated nutrient pools in heathland ecosystems?
  6. Sachunterricht für das 21. Jahrhundert - Weltorientierung durch Bildung für eine nachhaltige Entwicklung
  7. Opting Out of unclos Tribunals: The Impact of Maritime Delimitation in the Indian Ocean (Somalia v. Kenya)
  8. Jugendleben in stationären Erziehungshilfen Perspektiven von Jugendlichen und Fachkräften im Vergleich
  9. Das Stufenmodell zur Lesekompetenz der länderübergreifenden Bildungsstandards im Vergleich zu IGLU 2006
  10. Zur phonetischen Anpassung deutscher Wörter in weißrussischen Dialekten (am Beispiel der Region Hrodna)
  11. Funktion und Stellenwert von Kritik in Beiträgen zur Sozialen Arbeit und ihr Verhältnis zu Normativität
  12. Middle Pleistocene lake shore environments and archaeological sites of Schöningen, Lower Saxony, Germany
  13. Der Weg in die Schule - Passagenbewältigung von Lehramtsanwärtern und -anwärterinnen in Eigenkonstruktion
  14. The impact of enactive exploration on intrinsic motivation, strategy, and performance in electronic search
  15. Präpositionale Ellipsen im Schweizer SMS-Korpus - kontrastiv: Schweizerdeutsch, Französisch und Italienisch
  16. Q-Adaptive Control of the nonlinear dynamics of the cantilever-sample system of an Atomic Force Microscope
  17. Geschlechtsbewusste Gewaltprävention - ein Qualitätsmerkmal in der Kooperation von Schule und Jugendhilfe
  18. Graphismus als Potenzial: Reflexionen über die epistemische Verschränkung von Räumlichkeit und Anschauung
  19. Videostudie zu sprachförderlichen Merkmalen der Lehrersprache und deren Wirkungen auf Schülerleistungen
  20. The messenger as a model in Media Theory. Reflections on the philosophical di-mensions of theorizing Media
  21. Simulation wilder Spekulationen. Oder: Wie einmal Paul Baran mit einem falschen Modell das Internet erfand
  22. Social support as a moderator of the relationship between work stressors and psychological dysfunctioning
  23. Prävention von Leseschwierigkeiten. Wieso das Lesenlernen nicht nur ein grundschuldidaktisches Problem ist
  24. Response of soil fertility indices to long-term application of biogas and raw slurry under organic farming
  25. Arte urbano im Spanischunterricht – die Straßen von Caracas als kultureller und politischer Handlungsraum
  26. Comparative study on the dehydrogenation properties of TiCl4-doped LiAlH4 using different doping techniques
  27. Zur Beurteilung der Gesprächsqualität im telefonischen Verkauf - Zwischenbericht über ein Forschungsprojekt
  28. Nachhaltigkeitskonzepte von Lehrenden im Kontext der Kompetenzentwicklung für eine nachhaltige Entwicklung
  29. Wirkung der globalen Textkohäsion auf das Leseverständnis von Schülern mit heterogenen Lesevoraussetzungen
  30. Population ecology of the rare carabid beetle Carabus variolosus (Coleoptera : Carabidae) in North-west Germany
  31. Die Konsequenzen des demographischen Wandels für den hochkulturellen Sektor am Beispiel der Lübecker Museen
  32. Notes Toward a Performative Theory of Assembly by Judith Butler . Cambridge, MA: Harvard University Press, 2015.
  33. Gespenster, Masken und "spukhafte Wirbel" in H. G. Adlers Studie Theresienstadt 1941-1945 und dem Roman Eine Reise
  34. Mensch und Wald. Theorie und Praxis einer Bildung für nachhaltige Entwicklung am Beispiel des Themenfelds Wald
  35. Future Challenges of Higher Education in the Context of Sustainable Development from a European Point of View
  36. Evaluating OWL 2 reasoners in the context of checking entity-relationship diagrams during software development
  37. Ein Verfahren zur vergleichenden Analyse mündlicher Sprachproben von DaZ-Schüler/-innen: zur Kategorienentwicklung
  38. Video analysis in Design-Based Research – Findings of a project on self-organised learning at a vocational school
  39. Lehrer- und schülerzentrierte Prozessstrukturen kaufmännischen Unterrichts - Ergebnisse einer Beobachtungsstudie
  40. Mit Textprozeduren am (Fach-)Wortschatz arbeiten – sprachliche Mittel in Sachtexten sammeln, entwickeln und anwenden.
  41. Äquivalenz der Mathematik-Kompetenztests in der Sekundarstufe zwischen den Studien NEPS, Ländervergleich und PISA
  42. Adaptive control of the nonlinear dynamic behavior of the cantilever-sample system of an atomic force microscope