Unternehmerische Motivation und Wiedergründungsbereitschaft: Eine empirische Untersuchung deutscher Unternehmensneugründungen in der Frühentwicklungsphase

Research output: Working paperWorking papers

Authors

The present study examines the impact of entrepreneurial motivation on the entrepreneurs' willingness to start the same business again by taking into account the effect of the start-ups' age. The willingness to start the same business again thereby implies the entrepreneur's overall satisfaction with his or her self-employment. Using a large sample of 1,332 start-ups in Germany, the study analyzes entrepreneurial motivation and different kinds of motivation over time in the context of the start-up's early development and investigates their effects upon the entrepreneurs' willingness to re-establish. The findings provide detailed empirical evidence that the impact of entrepreneurial motivation on the entrepreneurs' willingness to redo it varies over time. It can be shown that the influence of intrinsic motivators is the strongest in the starting-up stage, but declines with time during the venture's development. Furthermore, the study finds that intrinsic motivation compared to extrinsic motivation has a less strong impact on the willingness to re-establish once the new venture is launched. After launching extrinsic motives show both a higher and key influence on the entrepreneurs' willingness to start the same business again for the entire early development period of the start-up. Results were calculated using logit models. Complementary probit- and relogit models confirm the robustness of the estimation results. Besides logit coefficients, marginal effects and predicted probabilities over the time of the new venture development are used for a more detailed analysis.
Original languageGerman
Place of PublicationLüneburg
PublisherInstitut für Unternehmensentwicklung, Lehrstuhl für Gründungsmanagement
Number of pages36
Publication statusPublished - 07.2015

Documents

Recently viewed

Researchers

  1. Esra Karaman

Publications

  1. Education in residential care and in school
  2. The Meaning of Work for Post-retirement Employment Decisions
  3. Multiple Glacial Refuges of Unwinged Ground Beetles in Europe
  4. Montage braucht Erfahrung
  5. Mediale Heldennarrative im Ukraine-Krieg-Diskurs
  6. Fridays for Future aus nachhaltigkeitswissenschaftlicher Perspektive
  7. Making transdisciplinarity happen
  8. Kommentierung der Art. 16: Ermöglichende Tätigkeiten
  9. Ökonomische Chancen durch nachhaltige Unternehmensführung
  10. Comparison of biomechanical and clinical assessment of postural stability in Parkinson`s disease
  11. Scholtz, Christopher P.: Alltag mit künstlichen Lebewesen, Göttingen 2008
  12. Ausgewählte Suchtpräventionsprojekte für Kinder und Jugendliche in Deutschland seit 1985
  13. Direktvertrieb von Fremdkapitaltiteln
  14. Private Equity und Venture Capital
  15. "Denken an den Übergängen"
  16. Quo vadis ErzieherInnenausbildung? Akademische Studiengänge in der Elementarpädagogik
  17. Rechnungslegung nach dem Bilanzrechtsmodernisierungsgesetz (BilMoG)
  18. Health literacy and mental health of school principals. Results from a German cross-sectional survey
  19. Interessenpolitisches Umweltmanagement
  20. Psychological distance and imitation
  21. In Krisen aus Krisen lernen
  22. Wiesing, Lambert: Das Mich der Wahrnehmung. Eine Autopsie, Suhrkamp Verlag 2009
  23. Mobilitätswende in Wuppertal
  24. Scenario-based scales measuring cultural orientations of business owners
  25. Tourismuspolitik
  26. Jane Addams und Mary Parker Follett
  27. Bauteile als Informationsträger verändern zukünftige Fabriken
  28. Entzogenheit in Gott. Beiträge zur Rede von der Verborgenheit der Trinität
  29. Nachhaltigkeit als Herausforderung
  30. Food Tourists' Travel Behavior and Well-Being Effects
  31. Budoucnost soutezniho prava ve svetle Smlouvy o ustave pro Evropu
  32. Entrepreneurship and Professional Service Firms
  33. „1940er-1950er. Grund und Körper“
  34. Are low-productive exporters marginal exporters? Evidence from Germany
  35. Wie können Lehrerinnen und Lehrer mit Aufmerksamkeitsstörung und Hyperaktivität umgehen?
  36. Eigenschaften von kaltumgeformten Bauteilen
  37. Welchen Beitrag leistet die peer group für die Lesemotivation von Schülerinnen und Schülern zu Beginn der Sekundarstufe?
  38. Weitere Vereinfachung des Abfallrechts
  39. PISA weitergedacht
  40. Trainingsbuch Mädchenfußball
  41. Können plakatbezogene Nudges zum Treppensteigen animieren?
  42. Die nachträgliche Entdeckung der Tiefenzeit während eines Bootsausflugs an der schottischen Ostküste
  43. § 112 VwGO (Besetzung des Gerichts)