The Politics of (Non)Knowledge in the (Un)Making of Migration

Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

Authors

In the past decade, constructivist understandings of migration have gained
momentum in migration studies. Scholars have shown how (some) people
are enacted as ›migrants‹ when human mobility clashes with nation-states’
claimed prerogative to control »the legitimate means of movement« (Torpey).
Another body of scholarship has highlighted the crucial role played by
knowledge practices in the enactment of migration as an intelligible object of
government. However, these two lines of inquiry have largely been conducted
independently of each other. To better account for how practices of border
control affect the production of knowledge about migration and how the
latter, in turn, informs practices and rationales of migration management,
this article asks: How can we conceptualize and empirically investigate the
relationship between enacting migration through knowledge practices and
enacting migrants through practices of bordering? In response to this question,
I propose a sociology of translation and treason in the tradition of the
Actor-Network Theory (ANT), which enables tracing how records produced
in border encounters are translated into not only ›migration facts‹ but also
various forms of nonknowledge. To demonstrate the analytical potential of
this approach, I show how statistical knowledge about the ›deportation gap‹
– often invoked to justify ever-more restrictive measures in the field of return
policy – is, to a significant extent, a result of the mistranslation of returned
migrants in administrative records used for migration statistics.
Translated title of the contributionZur Politik des (Nicht‐)Wissens in der Herstellung/dem Rückgängigmachen von Migration
Original languageEnglish
JournalJournal for Migration Research
Volume1
Issue number2
Pages (from-to)39-71
Number of pages33
ISSN2747-4631
DOIs
Publication statusPublished - 02.02.2021
Externally publishedYes

DOI

Recently viewed

Publications

  1. Lerngelegenheiten im erziehungswissenschaftlichen Studium
  2. Humankapital als Erfolgsfaktor für Unternehmensgründungen
  3. Wenn der Ritter gut mit dem Mägdlein schön im Grase tief...
  4. Dimensionierung des Sachtextverständnisses durch Aufgaben
  5. Perceived enactment of autonomy of nursing home residents
  6. Über den Gebrauch weißer Prinzipien in Kants Philosophie
  7. Deutungsmuster von MINT-Lehrpersonen zu Forschendem Lernen
  8. Urban areas and urban-rural contrasts under climate change
  9. Infelicitous communication or degrees of misunderstanding
  10. Lerntransfermessung im Rahmen betrieblicher Weiterbildung
  11. Videobasierte Fallarbeit in inklusionsbezogenen Seminaren
  12. COPAS: Current Objectives of Postgraduate American Studies
  13. Set-oriented numerical analysis of time-dependent transport
  14. Beteiligungs- und Beschwerdemanagement in der Inobhutnahme
  15. Kein Vertrauensschutz für Betreiber großer Biogasanlagen?
  16. Evaluation der Krafttrainingseffekte bei Rollstuhlathleten
  17. Effects of heavy resistance-training in wheelchair athletes
  18. Internet: Impact and Potential for Learning and Instruction
  19. Der Einfluss von Sponsoring auf den Erfolg von Luxusmarken
  20. Textüberarbeitungsprozesse durch Randkommentare initiieren
  21. L’avventura della percezione tra rappresentazione e affetto
  22. KESS 4 - Lehr- und Lernbedingungen in Hamburger Grundschulen.
  23. Europe’s Governance in Crises: Politicization and Adaptation
  24. Schrift und Schreiben in der gegenwärtigen Sprachreflexion
  25. Graphische Variation im Rahmen emotionaler Online-Praktiken
  26. Diagrammatische Visualisierung als ästhetische Information
  27. "Wir Ärzte strebten nach Ruhe und schlängelten uns so durch"
  28. Neuere Arbeiten zur deutschsprachigen Emigration nach 1933
  29. Governance arrangements in the Hamburg metropolitan region
  30. The acceptability of CO2 capture and storage (CCS) in Europe
  31. Ombuds- und Beschwerdestellen in der Kinder- und Jugendhilfe
  32. Rechtliche Aspekte der Präimplantationsdiagnostik in Europa
  33. Gemeinsame Perspektiven für eine nachhaltige Waldwirtschaft
  34. Vzdělávání pro udržitelný rozvoj pro pedagogy v mateřských školách
  35. Freiwilliges Engagement im Kontext von Flucht und Migration