The "Hidden Homeless" in Japan’s Contemporary Mobile Culture

Research output: Contributions to collected editions/worksChapterpeer-review

Authors

Since its inception, mobile telephony and all it ensues has gained attention due to the massive impact it has had on the organization of daily life as well as on popular and youth cultures. However, the phenomenon is more complex than many perceive. In the context of recent critical discussions on neoliberal capitalism, there are other contemporary sociopolitical issues at stake around the mobile telephone, especially in relevant social formations among younger people in different cultures.
In this text, I focus on one specific phenomenon in Japanese society which the media have termed the “hidden homeless.” Jobless and homeless persons, for various reasons, have to (or, in some cases, have chosen to) live in mostly self-built, mobile shelters made of cardboard boxes and containing only the bare necessities for urban survival. Images of these shelters-surprising in their extremity have been presented in media around the world. The mobility implied here, the central concern of my discussion, is not only on the level of a kind of bricolage survival in improvised shelters as found in earlier decades and the topic of a famous 1973 novel by Abe Kobo, Hako otoko (The Box Man). Today, in order to regain access to jobs or to maintain contact with society, box dwellers have to rely on and strive for access to mobile phones and other contemporary network media. In this text, I want to explore the ambivalent space opened up by their encounter with the mobile
telephone.
Original languageEnglish
Title of host publicationAsian Popular Culture in Transition
EditorsLorna Fitzsimmons, John A. Lent
Number of pages11
Place of PublicationLondon
PublisherRoutledge Taylor & Francis Group
Publication date2013
Pages97-107
ISBN (print)978-0-415-69284-7
ISBN (electronic)978-1-136-30098-1, 978-1-136-30097-4
DOIs
Publication statusPublished - 2013

Recently viewed

Researchers

  1. Mathias Schönher

Publications

  1. The Effects of Psychotherapy on Depression Among Racial-Ethnic Minority Groups
  2. Gesundheitsberatung via Internet
  3. Das Online-Tagebuch für Lehrkräfte und Schulleitungen
  4. Medienidentitäten
  5. Central bank announcements
  6. Lehrkräfte als Experten für die eigene Lern- und Emotionsarbeit
  7. Nutzung und Wirkung eines kognitiv aktivierenden Unterrichts bei nicht-gymnasialen Schülerinnen und Schülern
  8. “We Can’t Compete on Human Rights”
  9. Korrektive Selbststeuerung erst lernen dann vermitteln
  10. Perspektivität und Konstruktivismus in der politischen Bildung
  11. Der Zusammenhang zwischen Corporate Governance und Kapitalkosten des Unternehmens
  12. Begründen bei Geometrieaufgaben der Grundschule
  13. Wer hat Freundschaften und wer verliert sie?
  14. Addressing Health Literacy in Schools in Germany
  15. Lehrergesundheit als Pflichtaufgabe angehender Lehrkräfte und ihrer Lehrerbildner
  16. Naturaleza en lienzo
  17. Mechthild Rumpf, Ute Gerhard, Mechtild M. Jansen (Hrsg.): Facetten islamischer Welten
  18. Verknüpfung von Self-Assessments und Verfahren zur Studierendenauswahl am Beispiel der Lehrerbildung in Lüneburg
  19. Motivation zum Lernen in der Schule
  20. Management global verteilter Belegschaften
  21. Erleichtert Öffentlichkeitsbeteiligung die Umsetzung (umwelt-)politischer Maßnahmen? Ein Modellansatz zur Erklärung der Implementationseffektivität
  22. Pro&Contra - Jetzt, gleich, nachher ...
  23. Effekte der (mittleren) Klassenleistung auf die individuelle Leistungsentwicklung:
  24. Le nouveau paradigme écologique Pour une écologie générale des médias et des techniques
  25. Freie Berufe – Hat die Ungleichheit und Polarisierung von Einkommen und Zeit zugenommen?