TANGO: A reliable, open-source, browser-based task to assess individual differences in gaze understanding in 3 to 5-year-old children and adults

Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

Authors

Traditional measures of social cognition used in developmental research often lack satisfactory psychometric properties and are not designed to capture variation between individuals. Here, we present the TANGO (Task for Assessing iNdividual differences in Gaze understanding-Open); a brief (approx. 5–10min), reliable, open-source task to quantify individual differences in the understanding of gaze cues. Localizing the attentional focus of an agent is crucial in inferring their mental states, building common ground, and thus, supporting cooperation. Our interactive browser-based task works across devices and enables in-person and remote testing. The implemented spatial layout allows for discrete and continuous measures of participants’ click imprecision and is easily adaptable to different study requirements. Our task measures inter-individual differences in a child (N = 387) and an adult (N = 236) sample. Our two study versions and data collection modes yield comparable results that show substantial developmental gains: the older children are, the more accurately they locate the target. High internal consistency and test–retest reliability estimates underline that the captured variation is systematic. Associations with social-environmental factors and language skills speak to the validity of the task. This work shows a promising way forward in studying individual differences in social cognition and will help us explore the structure and development of our core social-cognitive processes in greater detail.
Original languageEnglish
JournalBehavior Research Methods
Volume56
Issue number3
Pages (from-to)2469-2485
Number of pages17
ISSN1554-351X
DOIs
Publication statusPublished - 03.2024

Bibliographical note

Publisher Copyright:
© The Author(s) 2023.

    Research areas

  • Psychology - Social cognition, Individual differences, Gaze cues, Cognitive development

Recently viewed

Activities

  1. Varieties of policy-practice decoupling regarding labor standards in global garment supply chains: Comparing lead firms in Germany and the UK
  2. Hochschulöffentlicher Vortrag: Citizenship Education in South Africa and Germany - Einblicke in ein aktuelles binationales Forschungsprojekt
  3. Fundamentalethische Probleme des Personbegriffs und die Beispiele der sog. "After Birth Abortion" und der Forschung an embryonalen Stammzellen
  4. "Hannah Arendts 'Wahrheit und Politik' - eine fachdidaktische Lektüre vor dem Hintergrund des aufziehenden Zeitalters der 'postfaktischen Politik'
  5. Herausforderung Nachhaltigkeit. Zur Bedeutung von Natur-, Ökonomie- und Politikverständnissen für eine nachhaltige Entwicklung ländlicher Räume
  6. Democratic Myopia and Future Generations: On Institutional Innovations, their Impact Potential, and the Challenges of their Institutionalization
  7. Unternehmensstrategische Ebene der ESG-Berichterstattung: Implikationen für Geschäftsmodelle, Interne Kontrollsysteme und Risikomanagementsysteme
  8. Selbstreguliertes Lesen im Deutsch- und Fachunterricht. Fachspezifische Unterschiede und überfachliche Gemeinsamkeiten aus Sicht von Lehrkräften
  9. Does frontal residence help larval fish? Growth and abundance of larval dab, Linanda Limanda, within a developing frontal system in the North Sea.
  10. Entwicklungsfaktor Tourismus: Der Beitrag des Tourismus zur regionalen Entwicklung und lokalen Wertschöpfung in Entwicklungs- und Schwellenländern
  11. Beratung der Fraktion Bündnis 90/Die Grünen im Deutschen Bundestag bei dem Entwurf eines Gesetzes zur Einführung von Gruppenverfahren (BT-Drs. 17/13756)
  12. Projektentwicklung: Die kommunikative Konstruktion des sozialen Imaginären in Kunst und Alltag – untersucht am Beispiel des Konzeptes „Nachhaltigkeit“
  13. Demokratiebildung als didaktische Querschnittsaufgabe an Berufsschulen – Perspektiven einer curricularen (Weiter-) Entwicklung des Lernfeldunterrichts
  14. Modelling the fate and export of pesticides and their transformation products at catchment scale.: Vortrag auf Einladung des Projekts "EMPOWER Tunisia"
  15. Bodenkommunikation in Schutzgebieten – Erfahrungen mit einem neuen Bildungskonzept für Akteure informeller Umweltbildung in einem Biosphärenreservat
  16. Soziale Herkunft und Kompetenzerwerb – Befunde aus PISA 2015 zu den sozialen Disparitäten in den naturwissenschaftlichen Kompetenzen Fünfzehnjähriger
  17. Von Irisch und Englisch: Warum die Sprache der Iren vom Aussterben bedroht war und wie sie dann aber doch gerettet wurde (Universität Bonn, invited talk)
  18. North America’s Pacific coastal rainforest under climate change: Deriving recommendations for conservation management from spatial modelling approaches
  19. A radical reassessment of the stratigraphy, palaeoenvironmental processes and dating of the Middle Pleistocene deposits at Schöningen, northern Germany
  20. „Ich sehe was, was Du nicht siehst.“ – Beitrag feministischer Forschungsperspektiven auf gesellschaftliche Naturverhältnisse im Biosphärenreservat Mittelelbe
  21. Grund- und Aufbaukurs Erziehungs- und Bildungspartnerschaften der „Niedersächsischen Kooperations- und Bildungsprojekte an schulischen Standorten“ (NiKo) - 2009
  22. Stress und Depressive Symptome von Fernuniversitätsstudierenden Reduzieren – Effekte der Onlinebasierten Kurzversion des Trainings Emotionaler Kompetenzen.
  23. Education veering towards sustainability: Co-producing a set of indicators for assessing Education for Sustainable Development in German speaking countries
  24. An Evidence-based Approach to the Assessment of Public Participation in Environmental Governance: A conceptual and methodological overview of the ‘EDGE’ project
  25. International Conference on Advances in Itelligent Systems in Bioinformatics, Chem-Informatis, Business Intelligence, Social Media and Cybernetics - IntelSys 2013
  26. Nachhaltigen Konsum fördern in Bildungseinrichtungen: Jugendmilieus, transdisziplinäre Interventionsentwicklung und die Veränderung (hoch)schulischer Konsumkultur
  27. Policy Paper 2011 „Integration in Baden-Württemberg –Gemeinsam mit den Eltern für neue Bildungschancen“ in Trägerschaft des Vereins Netzwerke für Bildungspartner e.V.
  28. Bericht aus Niedersachsen zu dem Schwerpunkt „Fachhochschule als Auslaufmodell“ – Die Fusion von Universität Lüneburg und Fachhochschule Nordostniedersachsen, Referat
  29. Taking animals seriously: from human duty to animal citizenship and sovereignty? Interpreting and institutionalising human-animal relationships in modern democracies

Publications

  1. Cross-case knowledge transfer in transformative research: enabling learning in and across sustainability-oriented labs through case reporting
  2. A cascade controller structure using an internal PID controller for a hybrid piezo-hydraulic actuator in camless internal combustion engines
  3. Lagged Multidimensional Recurrence Quantification Analysis for Determining Leader–Follower Relationships Within Multidimensional Time Series
  4. Der Fischotter (Lutra Lutra) in Schleswig-Holstein - Signatur einer rückwandernden, bedrohten Wirbeltierart und Konsequenzen für den Naturschutz
  5. Die Krise in der Krise. Sozial-ökologische Perspektiven auf Zuschreibungen, Bestätigungen und Verluste des ‚Reproduktiven’ in Zeiten von ‚Corona’
  6. Quantum Chemical Calculation and Evaluation of Partition Coefficients for Classical and Emerging Environmentally Relevant Organic Compounds
  7. Nachhaltige Raumentwicklung für die große Transformation – Herausforderungen, Barrieren und Perspektiven für Raumwissenschaften und Raumplanung
  8. Can cross-group contact predict advantaged group member’s willingness to engage in costly solidarity-based actions? Yes, if the contact is politicized
  9. Einfluss der Teeölaltlast "Zeche Victoria" in Lünen auf die Belastung des Fließgewässersedimentes der Lippe durch NSO-Heterocyclen, PAK und Phenole
  10. Correction to Neighbourhood stories: role of neighbour identity, spatial location and order of arrival in legume and non-legume initial interactions
  11. Das "Eine Welt Hotel" (EWH) - Ausgangsüberlegungen eines BMBF Projektes zur "Berufsbildung für nachhaltiges Handeln in der Hotel- und Gaststättenbranche"
  12. Wie können LehrerInnen ihre Gesundheit und Leistungsfähigkeit fördern? Anregungen zu regelmäßiger Selbstevaluation und kollegialer Selbstvorsorge
  13. Implementation of the location-based Game Application Nebolus to promote Health Literacy in the Community Environment. Results of a qualitative Study
  14. A framework for drivers fostering social-ecological restoration within forest landscape based on people’s participation. A systematic literature review
  15. Migrants and City-Making: Dispossession, Displacement, and Urban Regeneration Ayşe Çağlar & Nina Glick Schiller . Durham, NC: Duke University Press, 2018. 280 pp
  16. Effect of a Web-Based Guided Self-help Intervention for Prevention of Major Depression in Adults With Subthreshold Depression A Randomized Clinical Trial
  17. „Im Mathematikunterricht muss man auch mit Sprache rechnen!“ – Sprachbezogene Fachleistung und Unterrichtswahrnehmung im Rahmen mathematischer Sprachförderung
  18. Nützlinge als Bioindikatoren für die ökologischen Auswirkungen des Pflanzenschutzes in Feldstudien—Methoden und die Probleme bei der Interpretation der Daten
  19. Utilization of food waste in continuous flow cultures of the heterotrophic microalga Chlorella pyrenoidosa for saturated and unsaturated fatty acids production