Soziale Unterschiede in der Gesundheitskompetenz von Studierenden: Ergebnisse einer Online-Studie an der Technischen Universität Dortmund

Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

Authors

  • Julia Schricker
  • Katharina Rathmann
  • Kevin Dadaczynski

Background: Preliminary empirical findings on student health literacy generated by universities in Fulda and Bochum indicate that more than one student in two experiences difficulties in accessing, understanding, appraising and using information relevant to health. Yet there are very few national studies taking account of social differences in university student health literacy. Objectives: Measurement of student’s health literacy and identification of social characteristics associated with health literacy. Materials and methods: The standardized survey including 996 students was conducted during the summer semester 2018 at the Technical University of Dortmund. Health literacy was measured by the health literacy short version HLS-EU-Q16. In addition, social characteristics were examined (e.g. migrant background, financial situation, subjective social status, social support). Health literacy was analysed by uni-, bi- and multivariate (binary logistic regression) analysis. Results: Of the surveyed students, 58.5% reported limited health literacy. Percentage frequency for limited health literacy was highest for young students aged 18 to 20 years, who considered their current financial situation as not sufficient, reported a low subjective social status (SSS) and low social support (SU) compared to older students with sufficient financial resources, high SSS and high SU. Conclusions: According to the results, students can be considered as a relevant target group due to the high proportion of limited health literacy and therefore ought to be sampled in future representative research on health literacy. There is also a need to establish appropriate measures for health promotion and prevention, including social support services in the university setting.

Translated title of the contributionSocial differences in health literacy among university students: results of a web-based survey at the Technical University of Dortmund
Original languageGerman
JournalPravention und Gesundheitsforderung
Volume15
Issue number1
Pages (from-to)8-14
Number of pages7
ISSN1861-6755
DOIs
Publication statusPublished - 01.02.2020

Recently viewed

Publications

  1. Globale Vielzahl oder lokale Vielfalt
  2. Medienethnographie
  3. Siegeszug des Computers
  4. Environmental assessment in Tsunami-affected Andaman Islands, INDIA
  5. Maschine – PAIK – Medium
  6. (Z)-3,7-Bis(phenylsulfonyl)pentacyclo[5.1.0.02,4.03,5.06,8]octan, ein Octabisvalen-Derivat.
  7. Opaque Presence
  8. Pleistocene pollen records from Schöningen, North Germany
  9. Response to the letters of Dr Amos and Dr Preti and colleagues
  10. Stratigraphie und Befunde
  11. The Law and the Colonial State
  12. Räumliche und zeitliche Entgrenzung der Arbeit
  13. Konzeption und nutzen der inverted classroom-methode für eine kompetenzorientierte biochemie lehrveranstaltung im vorklinischen studienabschnitt der humanmedizin
  14. Sieben Exkurse zu den medialen Künsten
  15. Die Umwelt
  16. Film – Labor – Flow-Charting. Mediale Kristallisationspunkte moderner Managementtheorie.
  17. Quartäre Vegetations- und Klimaentwicklung im Tagebau Schöningen
  18. Tekstowanie Hegiraskopu Stuarta Moulthropa
  19. Schöpfung, Theologie im Kontext altorientalischer Religionen
  20. Zwischen Wirtschaftsrisiko und Menschheitsverbrechen
  21. Das Imaginäre in der (Wissens-) Soziologie und seine kommunikative Konstruktion in der empirischen Praxis
  22. Nachhaltigkeit und regionale Entwicklungsprozesse
  23. Internet-Delivered Interpersonal Psychotherapy Versus Internet-Delivered Cognitive Behavioral Therapy for Adults With Depressive Symptoms
  24. The effects of psychotherapy for adult depression on suicidality and hopelessness
  25. Physical activity in nursing homes - Barriers and facilitators
  26. Lokale Agenda 21 und die "Eine Welt"
  27. That's the Coming style
  28. Forschen, Lehren, Lernen – Aktionsforschung in der fremdsprachlichen Lehrerbildung
  29. Phil Fish – duża ryba w małym stawie?
  30. Double-Click on London - Fünf Webunits zu den Themen "London Transport", "Jack the Ripper", "Cockney", "Pubs and Drugs" und "Studying in London" für die gymnasiale Oberstufe
  31. "Es braucht Menschen, die auf die Straße gehen!"
  32. Soziale Ungleichheit und legitime Kultur
  33. The effects of psychological treatments for adult depression on physical activity
  34. Jugend und Schnellrestaurants
  35. Nutzungsansprüche an das Biosphärenreservat Niedersächsische Elbtalaue
  36. "Das ganze Geheimniß der natürlichen Weihnachtsqual und Weihnachtsfreude"
  37. Der Einfluss eines Informationsvideos auf die Akzeptanz chronischer Schmerzpatienten gegenüber internetbasierten psychologischen Schmerzinterventionen
  38. Die Kommunikation über Nachhaltigkeit braucht mehr Professionalität
  39. Prävention und betriebliche Gesundheitsförderung zur individuellen und systemischen Stärkung der Arbeitswelt