Social Entrepreneurship und Ordnungspolitik: Zur Rolle gesellschaftlicher Change Agents am Beispiel des Kruppschen Wohlfahrtsprogramms

Research output: Working paperWorking papers

Authors

Using the rational-choice-approach of “ordonomics” this paper seeks to establish a conceptual link between two strands of literature that seem to focus on two distinct and apparently incommensurable research questions: on the one hand, the literature on Social Entrepreneurship literature that focuses on personal management issues; and on the other hand, the ordoliberal tradition of institutional economics (“Ordnungspolitik”). The key argument claims that social (rule) entrepreneurs can contribute positively to improving the institutional and political framework of society if they succeed in organizing new and mutually beneficial commitment arrangements for themselves and other stakeholders. From that perspective, social entrepreneurs engage as real societal change agents and can assume – complementary to traditional state functions – genuine ‘regulatory’ tasks. The article advances this argument by discussing the historical example of Krupp's welfare program.
Translated title of the contributionSocial Entrepreneurship and the Ordoliberal Tradition of Institutional Economics: The Role of Societal Change Agentsthe Historical Example of Krupp's Welfare Program
Original languageGerman
Place of PublicationHalle-Wittenberg
PublisherMartin-Luther-Universität Halle-Wittenberg
Number of pages27
ISBN (print)978-3-86829-025-7
ISBN (electronic)978-3-86829-032-5
Publication statusPublished - 2008
Externally publishedYes

    Research areas

  • Sustainability sciences, Management & Economics - social entrepreneurship, institutional economics, social structure, semantics, governance, strategic management, corporate social responsibility, corporate citizenship, Alfred Krupp

Recently viewed

Publications

  1. Aspekte der Nachhaltigkeit in der ambulanten Versorgung von Menschen mit Demenz
  2. Kooperationen in der Supply Chain
  3. Der Beitrag von Studierenden zum Umweltmanagement an der Universität Lüneburg
  4. Umweltbildung als Innovation
  5. Taktilität des Blickens in Portrait de la jeune fille en feu (Céline Sciamma, 2019)
  6. Die Bundeswasserstraßen als Energiespeicher
  7. Schöpfungsglaube und Naturwissenschaften
  8. Das Individuum und die Peers - eine strukturelle Perspektive
  9. Die Blockade der Energiewende wird die USA teuer zu stehen kommen
  10. Ecological impacts of oil palm agriculture on forest mammals in plantation estates and smallholdings
  11. Sustainability Communication
  12. Sustainability Management
  13. Freie Berufe - Einkommen, Zeit und darüber hinaus
  14. Environmental trait affect
  15. Economic impact assessment of climate change
  16. Uzbekistan
  17. Abschätzung der flächenhaften Verteilung der nassen Deposition
  18. „’weep!’weep!“ – Schornsteinfegerkinder in der britischen Literatur des Langen 19. Jahrhunderts
  19. Business Cases for Sustainability and the Role of Business Model Innovation
  20. Linking Sustainability-related Stakeholder Feedback to Corporate Sustainability Performance
  21. Gender Issues im Internationalen Studiengang "Integrated Water Resources Management"
  22. Führt eine Trennung von Prüfungs- und Nichtprüfungsleistungen zur Steigerung der Rechnungslegungsqualität?
  23. Musik in Videospielen
  24. § 285 Herausgabe des Ersatzes
  25. Wie können Ergebnisse der Kompetenzdiagnostik in Forschungsprojekten sinnvoll zurückgemeldet werden?
  26. Betriebliches Gesundheitsmanagement
  27. Von KITA21 lernen. Gelingensbedingungen für die Implementation von Bildung für eine nachhaltige Entwicklung im Elementarbereich
  28. Einführung in die Theologie der Offenbarung / Michael Bongardt
  29. Competitive Markets, Corporate Firms, and New Governance
  30. The ontological politics of artistic interventions
  31. Die Linke v. Federal Government and Federal Parliament (Counter Daesh)
  32. Trumps Klimapolitik
  33. Fremdsprachenlernen und Kinder- und Jugendliteratur
  34. Vorabentscheidungsverfahren, Gegenstand
  35. De "la république universelle de l'enfance" à la globalisation de la culture des enfants
  36. Selbstreflexion und familienkommunikation