Mental models and attentional processes in car driving

Research output: Contributions to collected editions/worksArticle in conference proceedingsResearch

Authors

In Germany about thirty percent of traffic accidents per year are caused by young, inexperienced drivers. Besides the fact that younger drivers tend to underestimate dangers and risks (eg Brown, Groeger and Biehl, 1988; Fuller 1988), young drivers may be less skilled and knowledgeable simply because of their lack of training and experience. From the psychological point of view raising experience in car driving has the following consequences: automation of cognitive control and motor processes; enhancement of the state of knowledge about various traffic situations.
Original languageEnglish
Title of host publicationDriver behaviour and training : Volume 2
EditorsLisa Dorn
Number of pages7
Place of PublicationLondon
PublisherRoutledge Taylor & Francis Group
Publication date27.10.2005
Pages443-449
ISBN (print)9780754644309, 0754644308
ISBN (electronic)9781315094786
DOIs
Publication statusPublished - 27.10.2005
Event2nd International Conference in Driver Behaviour and Training - DB & T 2005 - Edinburgh, United Kingdom
Duration: 15.11.200517.11.2005
Conference number: 2

Recently viewed

Publications

  1. Qualifizierung von MathematiktutorInnen im LIMA-Projekt.
  2. Mikroanalysen und amtliche Statistik (MIKAS) - Einführung
  3. Erfolg und Erfolgsfaktoren freiberuflich tätiger Ärzte
  4. Einführung in das Recht der materiellen Grundsicherung
  5. Ältere Arbeitnehmer - Entwicklungen und Handlungsfelder
  6. Does board composition have an impact on CSR reporting?
  7. Towards a comparative international history of dockers
  8. On the Power of an Open Scientific Approach to Actions
  9. Verfahrensrecht, Umsatzsteuerrecht, Erbschaftsteuerrecht
  10. Mental models and attentional processes in car driving
  11. Abhängigkeiten und Ausnützen von Verhaltensspielräumen
  12. Partner Assessment as a Key to Entrepreneurial Success
  13. Collective low-budget organizing and low carbon futures
  14. Using Smartphones to Monitor Bipolar Disorder Symptoms
  15. Ver- und Zurück-rückungen in und von "Alice in Wonderland"
  16. Medienreflexion in der Musik im Anschluss an John Cage
  17. Unterrichtsklima, Partizipation und soziale Interaktion
  18. Das geplante Finanzmarktintegritätsstärkungsgesetz (FISG)
  19. Neuerungen durch das Abschlussprüfungsreformgesetz (AReG).
  20. Polkinghorne, John (Ed.), The Trinity and an Entangled World
  21. Let`s put the person back into entrepreneurship research
  22. Normative Verortungen und Vorgehen im Forschungsprozess
  23. Transport in dynamical astronomy and multibody problems
  24. Mit „Mysteries“ zu Forschendem Lernen im Chemieunterricht
  25. Intentions and synergies: The cases of control and speed
  26. Positive fantasies and negative emotions in soccer fans
  27. Reconciling food security and biodiversity conservation
  28. Entwicklung und Rahmenbedingungen der Schulsozialarbeit
  29. Zum Forschungsstand der Offenen Kinder- und Jugendarbeit
  30. Lebenslagen und Interessenvertretung behinderter Frauen
  31. Die Steuerberaterprüfung: Steuerberaterprüfungsklausuren
  32. Social Media in KMU: Wertschöpfung ohne Kontrollverlust?
  33. Institutional challenges for space activities in Europe
  34. Legal Aspects of Electricity Tariff Fixation in Germany
  35. Weltaktionsprogramm "Bildung für nachhaltige Entwicklung"
  36. The recent double paradigm shift in restoration ecology
  37. Strategischer Wissenstransfer als Erfolgsfaktor bei KMU
  38. Chosen time headways by angry younger and older drivers
  39. Nichtwissen und Resilienz in der lokalen Klimaanpassung