Informationelle Zugänge für die empirische Untersuchung freiberuflicher Existenzgründungen?

Research output: Working paperWorking papers

Authors

Background of the empirical analysis of self-employed business start-ups is a comprehensive database, which provides realistic start-up information. In this context the author compares seven databases concerning their adequacy for research on liberal professions. The databases are the Microcensus of the Federal Statistical Office Germany, the Purchase Tax Statistics, the German Socio-Economic Panel, the ZEW Start-Up Panels for West and East Germany from the Centre for European Economic Research, the IAB-Establishment Panel of the German Federal Labour Office, statistics of the Institute for Professions (IFB) and the German General Social Survey (ALLBUS) of the German Social Science Infrastructure Services (GESIS). The databases are compared referring to its sample size, representativeness, structure and its information content. The author sums up the acceptability of the tested databases and gives an overview of the Business Register and other courses of action.
Original languageGerman
Place of PublicationLüneburg
PublisherForschungsinstitut Freie Berufe
Number of pages25
Publication statusPublished - 2006

    Research areas

  • Economics - professions, business start-ups, ways of analysis

Documents

Recently viewed

Activities

  1. The environmental impact of pharmaceuticals: from the problem to the solution – green pharmacy.
  2. Study Abroad Research in Second Language Acquisition and International Education (Zeitschrift)
  3. KI-Kompetenzen mit digitalen Lernangeboten stärken - welche Bedarfe haben Lehrende und Lernende?
  4. Wann, warum und wie effektiv wird um Nachhaltigkeit verhandelt?: Eine psychologische Perspektive
  5. Symposium “Arzneimittel im Wasser - Ziele und Rahmenbedingungen“ der Emschergenossenschaft - 2011
  6. Keep Calm and Solve the Problem: An Integrated Model to Reduce Threat and Defense in Conflicts
  7. Emerging Researchers on Videos in Teacher Education - Structured Video Talk [Konferenz abgesagt]
  8. Language Learning in the Mainstream Classroom: Social Science Teachers’ Approaches and Attitudes
  9. ’Granny do you want tea?’: Investigating offers across the Englishes (Leuphana Universität Lüneburg)
  10. STELA - Studienerfolg mittels Learning Analytics. Handlungsempfehlungen für deutsche Hochschulen
  11. Look Who's Talking How - A Teaching Intervention on Gender-Sensitive Language in Higher Education
  12. Language learning in the mainstream classroom: Social Studies teachers’ approaches and attitudes
  13. ZEP - Zeitschrift für internationale Bildungsforschung und Entwicklungspädagogik (Fachzeitschrift)
  14. How stereotypes affect grading and tutorial feedback: Shifting evaluations or shifting standards?
  15. Video or Text Cases in Problem-Oriented or Direct Instructional Settings for Preservice Teachers?
  16. Dozierendenperspektive zu akademischen Kompetenzen von Studierenden in der Studieneingangsphase
  17. A piezo servo hydraulic actuator for use in camless combustion engines and its control with MPC
  18. Geschlecht und Geschlechterverhältnisse in der Pädagogik: Theoretische und empirische Grundlagen

Publications

  1. Wird die Wirksamkeit von Schallschutzmaßnahmen durch nicht-akustische Faktoren beeinflusst?
  2. Advancing the Integration of Corporate Sustainability Measurement, Management, and Reporting
  3. Informationelle Zugänge für die empirische Untersuchung freiberuflicher Existenzgründungen
  4. Betriebs- und Arbeitsplatzdynamik in wissensintensiven Industrien Niedersachsens (1995 - 2001)
  5. Successful climate protection via rapid coal phaseout in Germany and North Rhine-Westphalia
  6. Die Moderationsmethode als Mittel zur Gestaltung von Präventions- und Kooperationsprojekten
  7. Moving Ahead: Environmental Sociology’s Contribution to Inter- and Transdisciplinary Research
  8. Wissen, Vorstellungen und Wünsche der ChemielehrerInnen bezüglich sprachlicher Heterogenität
  9. Ideological Stances in Yoruba Nation Secessionist Discourse in Nigerian Virtual Communities
  10. Bildung für eine nachhaltige Entwicklung. Werteorientierung – Nachhaltigkeit als Bildungsziel
  11. Die Gemeinschaftsschule in Baden-Württemberg: Situation und Sicht der Akteurinnen und Akteure
  12. Import, Export und Produktivität in niedersächsischen Unternehmen des verarbeitenden Gewerbes
  13. Remarks on: Roberto Esposito, Termini della Politica. Comunità, Immunità, Biopolitica (Milano, 2007)
  14. Der BMBF-Forschungsschwerpunkt zu "Jedem Kind ein Instrument" in Nordrhein-Westfalen und Hamburg
  15. „Wir wünschen uns, dass Ihr, weil es ja so bitter nötig ist, auch in Zukunft Widerstand leistet."
  16. Ökonomische Folgen des reformierten Betriebsverfassungsgesetzes für mittelständische Firmen
  17. Lässt sich Sensibilität für die Komplexität problemorientierten Mathematikunterrichts "messen"?
  18. Koordination von Kooperationen durch Selbstverpflichtung – wenn Markt und Hierarchie versagen
  19. Märkte von morgen, Unterrichtsinhalte von gestern: ein Rätsel der kaufmännischen Berufsbildung
  20. Empirische Erschließung von nachhaltigen Qualifikationsanforderungen auf betrieblicher Ebene.
  21. Geisteswissenschaftliche Pädagogik, Schule, Hochschule und Volksbildung in den Zwanziger Jahren