»HOW TO MAKE YOUR OWN SAMPLES«: Beat-Bildung, Zeit-Maschinen und Phonographizität zweiter Ordnung

Research output: Contributions to collected editions/worksChapter

Standard

»HOW TO MAKE YOUR OWN SAMPLES«: Beat-Bildung, Zeit-Maschinen und Phonographizität zweiter Ordnung. / Pelleter, Malte.
HipHop im 21. Jahrhundert: Medialität, Tradierung, Gesellschaftskritik und Bildungsaspekte einer (Jugend-)Kultur. ed. / Thomas Wilke; Michael Rappe. Wiesbaden: Springer Verlag, 2022. p. 331-346.

Research output: Contributions to collected editions/worksChapter

Harvard

Pelleter, M 2022, »HOW TO MAKE YOUR OWN SAMPLES«: Beat-Bildung, Zeit-Maschinen und Phonographizität zweiter Ordnung. in T Wilke & M Rappe (eds), HipHop im 21. Jahrhundert: Medialität, Tradierung, Gesellschaftskritik und Bildungsaspekte einer (Jugend-)Kultur. Springer Verlag, Wiesbaden, pp. 331-346. https://doi.org/10.1007/978-3-658-36516-5_16

APA

Pelleter, M. (2022). »HOW TO MAKE YOUR OWN SAMPLES«: Beat-Bildung, Zeit-Maschinen und Phonographizität zweiter Ordnung. In T. Wilke, & M. Rappe (Eds.), HipHop im 21. Jahrhundert: Medialität, Tradierung, Gesellschaftskritik und Bildungsaspekte einer (Jugend-)Kultur (pp. 331-346). Springer Verlag. https://doi.org/10.1007/978-3-658-36516-5_16

Vancouver

Pelleter M. »HOW TO MAKE YOUR OWN SAMPLES«: Beat-Bildung, Zeit-Maschinen und Phonographizität zweiter Ordnung. In Wilke T, Rappe M, editors, HipHop im 21. Jahrhundert: Medialität, Tradierung, Gesellschaftskritik und Bildungsaspekte einer (Jugend-)Kultur. Wiesbaden: Springer Verlag. 2022. p. 331-346 doi: 10.1007/978-3-658-36516-5_16

Bibtex

@inbook{f4425f5fdbc04169b0cea8ae0c770a38,
title = "»HOW TO MAKE YOUR OWN SAMPLES«: Beat-Bildung, Zeit-Maschinen und Phonographizit{\"a}t zweiter Ordnung",
abstract = "HipHop-Sampling ist eine {\"a}sthetische Praxis, in der sich kulturelle Referenzsysteme, Audio-Technologien und ganz unterschiedliche Wissensaspekte immer wieder neu gelayert finden. Anhand der kreativen Verschiebungen, die sich in dieser Praxis in den vergangenen Jahren vollzogen haben – vom staubigen Crate-Digging zu Online-Sample-Plattformen –, lassen sich insofern Verschiebungen nachh{\"o}ren, die als generelle Kennzeichen der Dynamik aktueller digitaler Kultur(en) beschrieben werden k{\"o}nnen. In eben diesem Sinne h{\"o}re ich in diesem Aufsatz sowohl Ramsey Lewis LPs, als auch Youtube-Tutorials, lese Aufs{\"a}tze ebenso wie Twitter-Feeds, um auf diese Weise das Beatmaking als eine genuinen Wissenspraxis zu beschreiben: Beat-Bildung.",
keywords = "Geschichtswissenschaft, Didaktik der Kunst, Medien- und Kommunikationswissenschaft",
author = "Malte Pelleter",
note = "{\textcopyright} 2023 Springer Nature Switzerland AG. Part of Springer Nature.",
year = "2022",
month = oct,
day = "11",
doi = "10.1007/978-3-658-36516-5_16",
language = "Deutsch",
isbn = "978-3-658-36515-8",
pages = "331--346",
editor = "Thomas Wilke and Michael Rappe",
booktitle = "HipHop im 21. Jahrhundert",
publisher = "Springer Verlag",
address = "Deutschland",

}

RIS

TY - CHAP

T1 - »HOW TO MAKE YOUR OWN SAMPLES«

T2 - Beat-Bildung, Zeit-Maschinen und Phonographizität zweiter Ordnung

AU - Pelleter, Malte

N1 - © 2023 Springer Nature Switzerland AG. Part of Springer Nature.

PY - 2022/10/11

Y1 - 2022/10/11

N2 - HipHop-Sampling ist eine ästhetische Praxis, in der sich kulturelle Referenzsysteme, Audio-Technologien und ganz unterschiedliche Wissensaspekte immer wieder neu gelayert finden. Anhand der kreativen Verschiebungen, die sich in dieser Praxis in den vergangenen Jahren vollzogen haben – vom staubigen Crate-Digging zu Online-Sample-Plattformen –, lassen sich insofern Verschiebungen nachhören, die als generelle Kennzeichen der Dynamik aktueller digitaler Kultur(en) beschrieben werden können. In eben diesem Sinne höre ich in diesem Aufsatz sowohl Ramsey Lewis LPs, als auch Youtube-Tutorials, lese Aufsätze ebenso wie Twitter-Feeds, um auf diese Weise das Beatmaking als eine genuinen Wissenspraxis zu beschreiben: Beat-Bildung.

AB - HipHop-Sampling ist eine ästhetische Praxis, in der sich kulturelle Referenzsysteme, Audio-Technologien und ganz unterschiedliche Wissensaspekte immer wieder neu gelayert finden. Anhand der kreativen Verschiebungen, die sich in dieser Praxis in den vergangenen Jahren vollzogen haben – vom staubigen Crate-Digging zu Online-Sample-Plattformen –, lassen sich insofern Verschiebungen nachhören, die als generelle Kennzeichen der Dynamik aktueller digitaler Kultur(en) beschrieben werden können. In eben diesem Sinne höre ich in diesem Aufsatz sowohl Ramsey Lewis LPs, als auch Youtube-Tutorials, lese Aufsätze ebenso wie Twitter-Feeds, um auf diese Weise das Beatmaking als eine genuinen Wissenspraxis zu beschreiben: Beat-Bildung.

KW - Geschichtswissenschaft

KW - Didaktik der Kunst

KW - Medien- und Kommunikationswissenschaft

UR - https://www.mendeley.com/catalogue/28999cef-96e4-332c-9ed1-24b54aeff289/

UR - https://d-nb.info/124654203X

U2 - 10.1007/978-3-658-36516-5_16

DO - 10.1007/978-3-658-36516-5_16

M3 - Kapitel

SN - 978-3-658-36515-8

SP - 331

EP - 346

BT - HipHop im 21. Jahrhundert

A2 - Wilke, Thomas

A2 - Rappe, Michael

PB - Springer Verlag

CY - Wiesbaden

ER -

Recently viewed

Activities

  1. Digitalization and Organizational Learning: Use the Double-Loop
  2. Robotics (Fachzeitschrift)
  3. It's Time to Talk About Time Shaping Competence: A Framework for Addressing “Time” in ESE
  4. Efficacy of an app-based gratitude intervention in reducing repetitive negative thinking and fostering resilience: results of a randomized controlled trial
  5. Implementing Sustainability Strategies Through Accounting Controls: An Exploration of Practices in Seven Multinational Corporations
  6. Understanding Corruption by Means of Experiments
  7. Open-Ended Issues - 2015
  8. In-Depth Interviews and Data Analysis
  9. A Simple Likelihood-based Panel Cointegration Test in the Presence of a Linear Time Trend and Cross-sectional Dependence
  10. LC-MS identification of the photo-transformation products of desipramine with studying the effect of different environmental variables on the kinetics of their formation
  11. An Axiomatic Approach to Decision under Knightian Uncertainty
  12. (Un)regulated affect: sensing moods and analyzing sentiments from pre-individual intensities as a new modulation of control
  13. Learning through play? Evaluating digital games for language learning
  14. Peter G. Mahaffy
  15. Conference on Participatory Approaches in Science & Technology - PATH 2006
  16. International Workshop - Pragmatic Markers, Discourse Markers and Modal Particles: What do we know and where do we go from here?
  17. Conference presentation: The Relationship between the Internal Audit Function and the Audit Committee
  18. Denoising and Harmonic Detection Using Libraries of Nonorthogonal Trigonometric Bases
  19. Mutual Learning and Knowledge Integration in Transdisciplinary Development Teams: Empirical Findings about a Collaborative Format in Teacher Education

Publications

  1. Bayesian Parameter Estimation in Green Business Process Management
  2. Performance incentives in activity-based management
  3. Experiments on the Fehrer-Raab effect and the ‘Weather Station Model’ of visual backward masking
  4. Distributed robust Gaussian Process regression
  5. Understanding Partnering Strategies in the Low-Code Platform Ecosystem
  6. A MODEL FOR QUANTIFICATION OF SOFTWARE COMPLEXITY
  7. Influence of Process Parameters and Die Design on the Microstructure and Texture Development of Direct Extruded Magnesium Flat Products
  8. Introduction Mobile Digital Practices. Situating People, Things, and Data
  9. Dynamically adjusting the k-values of the ATCS rule in a flexible flow shop scenario with reinforcement learning
  10. Learning from Erroneous Examples
  11. On the origin of passive rotation in rotational joints, and how to calculate it
  12. Value Structure and Dimensions
  13. Sliding Mode Control Strategies for Maglev Systems Based on Kalman Filtering
  14. Privatizing the commons
  15. Differenz, Differenzierung
  16. A tutorial introduction to adaptive fractal analysis
  17. Octanol-Water Partition Coefficient Measurement by a Simple 1H NMR Method
  18. New method for assessing the repeatability of the measuring system for roughness measurements
  19. Changing Data Collection Methods Means Different Kind of Data
  20. Monitoring of microbially mediated corrosion and scaling processes using redox potential measurements
  21. Metrics for Experimentation Programs: Categories, Benefits and Challenges
  22. Scholarly Question Answering Using Large Language Models in the NFDI4DataScience Gateway
  23. Assessment of university students’ understanding of abstract binary operations
  24. Faulty Process Detection Using Machine Learning Techniques
  25. Formative Perspectives on the Relation Between CSR Communication and CSR Practices
  26. Active learning for network intrusion detection