How do Banks Assess Entrepreneurial Competence? The Role of Voluntary Information Disclosure.

Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

Authors

This article explores relationship lending in the small business context: it discusses the roles of entrepreneurial competence and voluntarily disclosed information as determinants of credit access. More specifically, it proposes that the loan manager's evaluation of the information voluntarily disclosed by the entrepreneur is an important complement to publicly available financial data and soft information collected through observation and third parties in framing the loan manager's perception of entrepreneur competence. Further, the article argues that banks charge lower interest rates if the loan manager perceives the entrepreneur to be competent. Econometric analysis based on 433 bank-firm relationships supports these hypothesised relationships. The results imply that entrepreneurs need to communicate their competence effectively to loan managers, and that banks should utilise these personal evaluations as inputs to lending decisions. © The Author(s) 2012.
Original languageEnglish
JournalInternational Small Business Journal
Volume32
Issue number5
Pages (from-to)525-544
Number of pages20
ISSN0266-2426
DOIs
Publication statusPublished - 08.2014

DOI

Recently viewed

Publications

  1. Grundvorstellungen zur Division - auch mit Rest
  2. Gender studies im Rahmen gestufer Studiengänge
  3. Finanzierung freier Träger der Sozialen Arbeit
  4. Fettflecken untersuchen mit Graphical Analysis
  5. Einleitung in den Schwerpunkt. Medien der Sorge
  6. Dynamic Semantic Web Content for Museum Guides
  7. Die Geschichte einer gescheiterten Übersetzung?
  8. Das System der internationalen Erdölindustrie
  9. Communication Assumptions in Consumer Research
  10. Antonio Negri. Une philosophie de la subversion
  11. A dynamic perspective on affect and creativity
  12. Zum Verhältnisbegriff im Mathematikunterricht
  13. Writing Life, Writing Back, and Writing Through
  14. Working time flexibility and work-life balance
  15. We build this city on rocks and (feminist) code
  16. Politikwissenschaft: "Ein Fach mit Ausstrahlung"
  17. Online-scheduling using past and real-time data
  18. On the Origins of the Anthropological Machine
  19. Leitartikel: Worauf warten wir noch – auf Godot?
  20. Kommunikationswissenschaft und Gender Studies
  21. Justifying Theatre in Organizational Analysis
  22. Gustave Courbet in seinen Selbstdarstellungen
  23. Global modelling of the ns-laser shock peening
  24. Gerd Hurm: Rewriting the Vernacular Mark Twain
  25. Fairness und Fairplay aus pädagogischer Sicht
  26. Export Boosting Policies and Firm Performance
  27. Ein musikalisches Denkmal gegen das Vergessen
  28. Die Lüneburger Ziegeleien des 19. Jahrhunderts
  29. Der ‚Sympathisanten’-Diskurs im Deutschen Herbst
  30. Defining and Conceptualizing Impact Investing
  31. Crowdfunding for Responsible Entrepreneurship
  32. Can Becoming a Leader Change Your Personality?
  33. Arbeitszufriedenheit und flexible Arbeitszeit
  34. Verhaltensbezogenes Engagement im Unterricht
  35. Übungshausarbeit: Eine Tageskarte auf Abwegen
  36. The “Business Case for Sustainability” Concept
  37. Syntaxbasierte Großschreibung von Anfang an?!
  38. Simulations in Science Education - Status Quo
  39. Qualitative human error analysis in medicine
  40. Medien, Expertise und politische Entscheidung:
  41. Lernangebote mit nicht beabsichtigten Folgen
  42. Landschaft als Prozess – Prozess als Konflikt
  43. Kindertheologie und schulische Alltagspraxis
  44. If You Have a Hammer, You Only Look for Nails
  45. Kinder von 0 bis 3, sind die Eltern mit dabei?
  46. Frühwarnindikatoren und Krisenfrühaufklärung
  47. Emotional text design in multimedia learning
  48. Emerging Contaminants versus Micro-pollutants
  49. Einzelhandel und Stadtverkehr – eine Symbiose?
  50. Die Photobefragung als projektives Verfahren