E/Z isomerism without a double bond - An unusual type of stereoisomerism, and an unprecedented isomerisation in a bicyclobutane

Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

Authors

An unusual kind of stereoisomerism termed E/Z isomerism without a double bond or generalised E/Z isomerism is discussed for the first time. Examples are given of pairs of synthesized and separated compounds related by this kind of isomerism (4a/5a and 12a/15a), which were obtained by an unusual rearrangement of substituents on a bicyclobutane ring system. Conditions for the occurrence of generalised E/Z isomerism are defined.

Translated title of the contributionE/Z Isomerie ohne Doppelbindung: - ein ungewöhnlicher Typ von Stereoisomerie, und eine beispiellose Isomerisierung in einem Bicyclobutan.
Original languageEnglish
JournalCroatica Chemica Acta
Volume77
Issue number1-2
Pages (from-to)237-241
Number of pages5
ISSN0011-1643
Publication statusPublished - 05.2004
Externally publishedYes

    Research areas

  • Chemistry
  • E/Z isomerism, Isomerisation, Rearrangement, Stereoisomerism, Substituted bicyclo[1.1.0]but-1(3)-ene, Substituted bicyclobutanes, Thia[1.1.1]propellane

Links

Recently viewed

Activities

  1. Teachers' motivation for participating in professional development and its relationship to the uptake of professional development.
  2. Wie schneiden Schülerinnen und Schüler aus SINUS-Grundschulen bei der Messung naturwissenschaftlicher Kompetenzen in TIMSS 2011 ab
  3. Emotional politics. Seeing- Feeling- Voting? A comparative analysis of emotional news photography in the German election campaign 2009
  4. Inwieweit können landschaftskonzeptionelle und landschaftsgestalterische Ansätze beim Ausbau der Windenergie geltend gemacht werden?
  5. Just new democratic bells and whistles? Assessing the formal capacity of institutions for future generations to influence policy-making
  6. Lehren und Lernen mit Unterrichtsvideos in der Lehrerbildung. Zentrale Modelle und empirische Befunde der Professionalisierungsforschung.
  7. Lehren und Lernen mit Unterrichtsvideos in der Lehrerbildung. Zentrale Modelle und empirische Befunde der Professionalisierungsforschung.
  8. Welchen Beitrag kann die Bildungstheorie zum Verstehen der Perspektive der pädagogischen Fachkräfte auf das Kind uns sein Lernen leisten?
  9. Agri-food globalisation and governance for environmental sustainability: Challenges and opportunities of a global commodity chains approach
  10. Erwerb von Professionswissen zur kognitiven Aktivierung anhand eigener und fremder Unterrichtsvideos – eine videobasierte Onlinefortbildung.
  11. Nachhaltigkeit lernen? Grundlagen einer Bildung für eine nachhaltige Entwicklung und nachhaltige Lehre an der Leuphana Universität Lüneburg

Publications

  1. Erweiterter Dialog um Berufsbildung für eine nachhaltige Entwicklung - Ergebnisse und Anmerkungen zum Forum Berufliche Bildung
  2. Schüler im Sportunterricht, die Rekonstruktion relevanter Themen und Situationen des Sportunterrichts aus Schülersicht (RETHESIS)
  3. Koalitionsbildungen im Rahmen der Corporate Governance als Anlass für weitere Reformen des unternehmerischen Überwachungssystems
  4. Sozialdidaktik - zum Eigensinn didaktischer Reflexionen in den Berufsausbildungen für soziale und sozialpädagogische (Frauen-)Berufe
  5. Überlegungen zur Sensibilität von Studierenden für die Komplexität spezifischer Aspekte problemorientierten Mathematikunterrichts
  6. Dynamische Unternehmensnetzwerke : Ansätze zur Organisation und Steuerung wandlungsfähiger Strukturen von Netzwerken der Unternehmen
  7. The impact of the 2004 EU-enlargement on enterprise performance and exports of service enterprises in the German eastern border region
  8. Das Risiko der persönlichen Haftung für Gesellschafter ärztlicher Berufsausübungsgemeinschaften und Medizinischer Versorgungszentren
  9. Does Pinocchio have an Italian passport? What is specifically national and what is international about classics of children's literature
  10. Sibylle Rahm / Michael Schratz (Hrsg.) LehrerInnenforschung: Theorie braucht Praxis. Braucht Praxis Theorie? Innsbruck u.a.: Studien Verlag 2004
  11. Übergänge, Lebenspläne und Potenziale der 55- bis 70-Jährigen: Zwischen individueller Vielfalt, kulturellem Wandel unsd sozialen Disparitäten
  12. Use of the concept of Bildung in the international science education literature, its potential, and implications for teaching and learning