Do teachers know how their teaching is perceived by their pupils?

Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

Authors

  • Giang Pham
  • Tobias Koch
  • Andreas Helmke
  • Friedrich-Wilhelm Schrader
  • Tuyet Helmke
  • Michael Eid
Research findings have revealed that teachers’ perceptions of their own instructional quality are often inappropriate. Our research dealt with two research questions. First, how closely are teachers’ ratings of instruction associated with their students’ ratings? Second, do teachers share a stronger consensus with their students than visiting colleagues do? Data were collected by means of questionnaires and analyzed using the correlated-trait - correlated-method minus one (CTC(M-1)) model (Eid, 2000). Our results show low consistency between teacher and student ratings, which is not higher than between students and colleagues. Consequences for research and practice are discussed.
Original languageEnglish
JournalProcedia - Social and Behavioral Sciences
Volume46
Pages (from-to)3368-3374
Number of pages7
DOIs
Publication statusPublished - 01.01.2012
Externally publishedYes

    Research areas

  • Sociology - classroom instruction, perception of instruction, consistency between perspectives, CTC(M-1)

Documents

DOI

Recently viewed

Publications

  1. Die Texte aus dem Brief an die Gemeinden in Galatien (Übersetzung)
  2. Drahtloses und bildgebendes Multi-Sensorsystem integriert in eine Handgelenksorthese für ein nichtinvasives Langzeitmonitoring
  3. Nach Bali
  4. Erich Gutenbergs Theorie der Unternehmung
  5. "An deiner Persönlichkeit musst du noch ein bißchen arbeiten"
  6. Neue Wege zur Kompetenzförderung zukünftiger Berufsschullehrerinnen und Berufsschullehrer
  7. "j'ai écrit ma vie". Die autobiographischen Legitimierungsstrategien Gustave Courbets
  8. (Z)-3,7-Bis(phenylsulfonyl)pentacyclo[5.1.0.02,4.03,5.06,8]octan, ein Octabisvalen-Derivat.
  9. Kollaborative Wissensnetzwerke in "Lernenden Verwaltungen"
  10. Deferential Spouses and Cautionary Wrecks - The Law of Personal or Cautionary Obligations in Scots Law
  11. Country-level and individual-level predictors of men's support for gender equality in 42 countries
  12. Viertklässler diskutieren: Was können wir tun, damit jeder Arbeit hat?
  13. Influence of socio-environmental risks on natural resource dependent socio-ecological systems in Central Himalaya
  14. Reflektieren/Transzendieren
  15. How business actors can contribute to sustainability transitions
  16. Sozialkonstruktivismus I
  17. COVID-19-Related Health Literacy of School Leaders in Hong Kong
  18. Institutional Change of European Higher Education: The Case of Post-War Germany
  19. Crowdfunding sustainable entrepreneurship
  20. Partizipative Hochschulentwicklung für den digitalen Wandel – Leitlinien des studierendenzentrierten Change Management
  21. Krisenmanagement im Tourismus
  22. Ein innerstädtischer Wasserweg als bedeutendes stadtgestaltendes Element: Der Isebekkanal in Hamburg
  23. Was ist Wirtschaftspsychologie?
  24. Epistemische Häufungen
  25. Gesundheitsrelevante Theorien und ihre Übertragung auf digitale Spieleanwendungen