Das Diktat des Hashtags: Über ein Prinzip der aktuellen Debattenbildung

Research output: Books and anthologiesMonographsResearch

Authors

Öffentliche Debatten werden heutzutage per Hashtag geführt. Mit seiner Hilfe werden die Beiträge gebündelt und zugeordnet: Alles muss sich auf ein gemeinsames Schlagwort konzentrieren. Dieses Prinzip sorgt für eine stärkere Sichtbarkeit und Orientierung kollektiver Argumente, hat aber auch eine riskante und manchmal fragwürdige Konsequenz. Denn der Hashtag verstärkt formal genau das, was inhaltlich kritisiert wird: Differenzen verschwimmen und Unterschiedliches wird zu Gleichem. Zuletzt hat die #MeToo-Debatte dieses Problem sichtbar gemacht. In seiner pointierten Darstellung zeichnet Andreas Bernard die steile Karriere des Hashtags nach und zeigt überzeugend, wie unsere aktuellen Debatten durch ein Prinzip strukturiert werden, das so beiläufig wie mächtig geworden ist. Wer unsere öffentliche Diskussionskultur verstehen will, kommt an diesem Buch nicht vorbei.
Original languageGerman
Place of PublicationFrankfurt am Main
PublisherFischer Taschenbuch-Verlag
Number of pages96
ISBN (print)978-3-596-70381-4
ISBN (electronic)978-3-10-490954-7
Publication statusPublished - 24.10.2018

Recently viewed

Publications

  1. Implementation of the location-based Game Application Nebolus to promote Health Literacy in the Community Environment. Results of a qualitative Study
  2. Putting sustainable campuses into force
  3. Learning in participatory environmental governance – its antecedents and effects. Findings from a case survey meta-analysis
  4. Variable annuities and the option to seek risk
  5. Strategies in Sustainable Supply Chain Management
  6. Reconceptualizing Plural Sourcing
  7. Forest history as a base for dynamic naturalness
  8. Sustainable Conference Organizing: Practices and Impact
  9. Botar fé no axé
  10. Pervasive Intelligence
  11. Transdisziplinäre Nähe oder soziologische Distanz?
  12. What is governance in global telecoupling?
  13. Operation B
  14. Fostering pre-service teachers’ knowledge of ‘teaching games for understanding’ via video-based vs. text-based teaching examples
  15. The predictive value of individual and work-related resources for the health and work satisfaction of German school principals
  16. Effects of pesticides on community structure and ecosystem functions in agricultural streams of three biogeographical regions in Europe
  17. Current and New Research Perspectives on Dynamic Facial Emotion Detection in Emotional Interface
  18. Shallow
  19. Comparative effectiveness of three versions of a stepped care model for insomnia differing in the amount of therapist support in internet-delivered treatment
  20. Testing for Economies of Scope in European Railways
  21. A dynamic account of self-efficacy in entrepreneurship
  22. Repeat Receipts
  23. Mining User-Generated Financial Content to Predict Stock Price Movements
  24. Human-Value-Oriented Digital Social Innovation: A Multilevel Design Framework
  25. Entwicklung von Netzwerken
  26. Later Life Workplace Index: Validation of an English Version
  27. Nutzen – Nutzung - Nutzer_innen
  28. Scale Misfit in Ecosystem Service Governance as a Source of Environmental Conflict
  29. Social Bots as algorithmic pirates and messengers of techno-environmental agency
  30. Non-target Analysis and Chemometric Evaluation of a Passive Sampler Monitoring of Small Streams
  31. Biocultural approaches to pollinator conservation
  32. Scientists’ Responsibility for Global Futures
  33. Manager’s misinterpretation of goodwill impairments
  34. Coupled Modeling Approach for Laser Shock Peening of AA2198-T3
  35. The Toxicity of the Quaternary Ammonium Compound Benzalkonium Chloride Alone and in Mixtures with Other Anionic Compounds to Bacteria in Test Systems with Vibrio Fischeri and Pseudomonas Putida
  36. The impact of auditor rotation, audit firm rotation and non-audit services on earnings quality, audit quality and investor perceptions: A literature review