Consumerist lifestyles in the context of globalization: investigating scenarios of homogenization, diversification and hybridization

Research output: Contributions to collected editions/worksChapterpeer-review

Authors

The unsustainability of contemporary consumerist lifestyles is inextric-ably linked with debates on culture and globalization. The emergence of the new middle classes within newly industrializing countries displays paradigmatically such complex interrelations. The article argues that debates on the globalization of lifestyle arise along three opposing perspectives epitomized under the notions of homogenization, diversification and hybridization. Each account defines different processes, objects and structures as paramount for the comprehension of socio-cultural globalization. Inasmuch as sustainable development together with resource-intensive lifestyles refers to a multi-level problem the article seeks to review the strengths and shortcomings of each perspective in this regard. The conclusion is drawn, that differences concerning the trajectory of globalization result from different concepts of culture underlying each argument. The conclusion is drawn, that a complex understanding of cultural globalization processes requires an integrative view that captures the dialectical character of globalization, which likewise comprises structural as well as actor-and agency-oriented processes. © Springer Science+Business Media B.V. 2009.
Original languageEnglish
Title of host publicationThe new middle classes : globalizing lifestyles, consumerism and environmental concern
EditorsHellmuth Lange, Lars Meier
Number of pages16
Place of PublicationDordrecht [u.a.]
PublisherSpringer Science+Business Media
Publication date01.01.2009
Pages49-64
ISBN (print)978-1-4020-9937-3
ISBN (electronic)978-1-4020-9938-0
DOIs
Publication statusPublished - 01.01.2009

Recently viewed

Publications

  1. Das transdisziplinäre Lehrforschungsprojekt “Leben 2014”
  2. The German Welfare System and the Continuity of Change
  3. Im Mittelpunkt steht Ada. Zur Einleitung in diesen Band
  4. Ohne Anstoß und Unterstützung von außen geht es nicht
  5. Bildung für nachhaltige Entwicklung innovativ gestalten
  6. Bildung für eine nachhaltige Entwicklung für Kita-Kinder
  7. Bewegte Sprache – Ein Leben mit und für Mehrsprachigkeit
  8. Influence of Different Biogenic Fuels on Base Oil Aging
  9. Partizipation als reflexive Praxis im Hilfeplangespräch?
  10. Zeitschrift für kritische Sozialtheorie und Philosophie
  11. Multimediale Lernumgebungen für das Fremdsprachenlernen
  12. Die Stimme der "Ultrarechten": die Kreuzzeitung 1881 - 1892
  13. Die kommunitaristische Gesellschaft der Sozialen Arbeit
  14. Diurnal raptors of West Africa woodland-farmland mosaics
  15. 'Put bluntly, you have something of a credibility problem'
  16. Public responses to climate change and low-carbon energy
  17. Bildung für eine nachhaltige Entwicklung in Kindergärten
  18. Radsport als Heterotopie von Geschlechtskörpern gedacht
  19. Die Nihilisierung des Nihilismus - Alfred Seidel (1895-1924)
  20. New Methods of Text Production Process Research combined
  21. Sprachliches Handeln von Lernenden im Sachfachunterricht
  22. Individuelle Voraussetzungen von zukünftigen Lehrkräften
  23. Modell „Phasen und Handlungen akademischer Textproduktion“
  24. Sprachensensibilität als Merkmal der Schreibwissenschaft
  25. Forschendes Lernen im naturwissenschaftlichen Unterricht
  26. Redemption Restored: The Star in the Context of Modernity
  27. Ñizolke zugu Dios ñi Nütxam pu Chilemapuche ñi zugun mew:
  28. Special Issue 'Communication for and about Sustainability'
  29. Hannah Arendt - Philosophie der Praxis als Welteröffnung
  30. Kompetenzen und Bildung für eine nachhaltige Entwicklung
  31. Die Bedeutung der sprachlichen Bildung im Fachunterricht
  32. Promoting Sustainable Consumption in Educational Settings
  33. Der Zoo in einer Bildung für eine nachhaltige Entwicklung
  34. Special Issue: Proactive behaviour across group boundaries:
  35. The Politics of (Non)Knowledge in the (Un)Making of Migration
  36. Lerngelegenheiten im erziehungswissenschaftlichen Studium
  37. Humankapital als Erfolgsfaktor für Unternehmensgründungen
  38. Wenn der Ritter gut mit dem Mägdlein schön im Grase tief...
  39. Dimensionierung des Sachtextverständnisses durch Aufgaben
  40. Perceived enactment of autonomy of nursing home residents
  41. Über den Gebrauch weißer Prinzipien in Kants Philosophie
  42. Deutungsmuster von MINT-Lehrpersonen zu Forschendem Lernen
  43. Urban areas and urban-rural contrasts under climate change