Communicative contributions and communicative genres: language production and language understanding in context

Research output: Contributions to collected editions/worksArticle in conference proceedingsResearch

Authors

This contribution examines the connectedness between the production and understanding of language, and between language use and context. It is firmly anchored to a relational conception of context and adapts Clark’s [4] conception of language use as both cognitive and social. The introduction spells out the basic premises for assigning language production and understanding the statuses of social actions. The second part discusses the connectedness between language production, language understanding and communicative contribution by examining the premises for the differentiation between linguistic competence and communicative performance. The third part extends the micro frame of investigation by accommodating a further layer of context and contextual constraints: communicative genre [18]. Contrary to a communicative contribution, communicative genre is a collectively oriented macro category based on collaboration, cooperation [13], We-intentionality [23] and social intelligence [12]. It functions as a filter by constraining the production and understanding of possible micro communicative contributions in accordance with a particular macro goal.
Original languageEnglish
Title of host publicationModeling and using context : 4th International and Interdisciplinary Conference CONTEXT 2003 Stanford, CA, USA, June 23–25, 2003 Proceedings
EditorsPatrick Blackburn, Chiara Ghidini, Roy M. Turner, Fausto Giunchiglia
Number of pages12
Volume2680
Place of PublicationBerlin, Heidelberg
PublisherSpringer
Publication date2003
Pages130-141
ISBN (print)978-3-540-40380-7
ISBN (electronic)978-3-540-44958-4
DOIs
Publication statusPublished - 2003
Externally publishedYes
Event4th International and Interdisciplinary Conference on Modeling and Using Context - 2003 - Stanford, United States
Duration: 23.06.200325.06.2003
Conference number: 4
http://context19.disi.unitn.it/index.php/context-conferences-and-journal/

    Research areas

  • English - Communicative Performance, Language Production, Communicative Intention, Social Intelligence, Linguistic Competence

DOI

Recently viewed

Publications

  1. Management im Sozialen. Kindergarten als Organisation
  2. Environmental Protection of Foreign Firms in Germany:
  3. Einblicke in die physische Geographie Niedersachsens
  4. Musikwirtschaft 2.0. Bestandsaufnahme und Perspektiven
  5. L'impatto del festival MITO Settembre Musica a Milano
  6. Rezension: Dietmar Dath: Maschinenwinter: Suhrkamp 2007
  7. Mental fatigue and the control of cognitive processes
  8. Utilizing learning analytics to support study success
  9. Bildung im Zeichen der globalen Konsumherausforderung
  10. Pre-service teachers’ perceptions of school development
  11. Bildungslandschaften für eine nachhaltige Entwicklung
  12. Können wir es uns leisten, nachhaltig zu wirtschaften?
  13. Textsortenspezifische sprachliche Variation ermitteln
  14. The Psychological Actions and Entrepreneurial Success
  15. Heaven and Earth – Cloud and Territory in the Internet
  16. New York City und der 11. September - Drei Jahre danach
  17. Transzendenz in Beziehung. Zur Diskontinuität der Zeit
  18. Beschwerde, Ombudschaft und die Kinder- und Jugendhilfe
  19. Rebound Effects in Methods of Artificial Intelligence
  20. Erzählungen in Literatur und Medien und ihre Didaktik
  21. Kompetenzorientiertes Lehren und Lernen an Hochschulen
  22. Rollstuhlrugby - Kurzportrait einer spannenden Sportart
  23. Selbstreflexion akademischen Schreibhandelns anstoßen
  24. Editorial zum Schwerpunktthema "Medien statt Gedächtnis"
  25. Das System Schule heute und der Stellenwert von Eltern
  26. Consumerist lifestyles in the context of globalization
  27. Das transdisziplinäre Lehrforschungsprojekt “Leben 2014”
  28. The German Welfare System and the Continuity of Change
  29. Im Mittelpunkt steht Ada. Zur Einleitung in diesen Band
  30. Ohne Anstoß und Unterstützung von außen geht es nicht
  31. Bildung für nachhaltige Entwicklung innovativ gestalten
  32. Bildung für eine nachhaltige Entwicklung für Kita-Kinder
  33. Bewegte Sprache – Ein Leben mit und für Mehrsprachigkeit
  34. Influence of Different Biogenic Fuels on Base Oil Aging
  35. Partizipation als reflexive Praxis im Hilfeplangespräch?
  36. Zeitschrift für kritische Sozialtheorie und Philosophie
  37. Multimediale Lernumgebungen für das Fremdsprachenlernen
  38. Die Stimme der "Ultrarechten": die Kreuzzeitung 1881 - 1892
  39. Die kommunitaristische Gesellschaft der Sozialen Arbeit
  40. Diurnal raptors of West Africa woodland-farmland mosaics