A dynamic perspective on affect and creativity

Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

Authors

We argue that creativity is influenced by the dynamic interplay of positive and negative affect: High creativity results if a person experiences an episode of negative affect that is followed by a decrease in negative affect and an increase in positive affect, a process referred to as an "affective shift." An experience-sampling study with 102 full-time employees provided support for the hypotheses. An experimental study with 80 students underlined the proposed causal effect of an affective shift on creativity. We discuss practical implications for facilitating creativity in organizations.
Original languageEnglish
JournalAcademy of Management Journal
Volume56
Issue number2
Pages (from-to)432-450
Number of pages19
DOIs
Publication statusPublished - 04.2013

DOI

Recently viewed

Publications

  1. Zum Verhältnisbegriff im Mathematikunterricht
  2. Writing Life, Writing Back, and Writing Through
  3. Working time flexibility and work-life balance
  4. We build this city on rocks and (feminist) code
  5. Politikwissenschaft: "Ein Fach mit Ausstrahlung"
  6. Online-scheduling using past and real-time data
  7. On the Origins of the Anthropological Machine
  8. Leitartikel: Worauf warten wir noch – auf Godot?
  9. Kommunikationswissenschaft und Gender Studies
  10. Justifying Theatre in Organizational Analysis
  11. Gustave Courbet in seinen Selbstdarstellungen
  12. Global modelling of the ns-laser shock peening
  13. Gerd Hurm: Rewriting the Vernacular Mark Twain
  14. Fairness und Fairplay aus pädagogischer Sicht
  15. Export Boosting Policies and Firm Performance
  16. Ein musikalisches Denkmal gegen das Vergessen
  17. Die Lüneburger Ziegeleien des 19. Jahrhunderts
  18. Der ‚Sympathisanten’-Diskurs im Deutschen Herbst
  19. Defining and Conceptualizing Impact Investing
  20. Crowdfunding for Responsible Entrepreneurship
  21. Can Becoming a Leader Change Your Personality?
  22. Arbeitszufriedenheit und flexible Arbeitszeit
  23. Verhaltensbezogenes Engagement im Unterricht
  24. Übungshausarbeit: Eine Tageskarte auf Abwegen
  25. The “Business Case for Sustainability” Concept
  26. Syntaxbasierte Großschreibung von Anfang an?!
  27. Simulations in Science Education - Status Quo
  28. Qualitative human error analysis in medicine
  29. Medien, Expertise und politische Entscheidung:
  30. Lernangebote mit nicht beabsichtigten Folgen
  31. Landschaft als Prozess – Prozess als Konflikt
  32. Kindertheologie und schulische Alltagspraxis
  33. If You Have a Hammer, You Only Look for Nails
  34. Kinder von 0 bis 3, sind die Eltern mit dabei?
  35. Frühwarnindikatoren und Krisenfrühaufklärung
  36. Emotional text design in multimedia learning
  37. Emerging Contaminants versus Micro-pollutants
  38. Einzelhandel und Stadtverkehr – eine Symbiose?
  39. Die Photobefragung als projektives Verfahren
  40. Die Friedensbotschaft Jesu als Bildungsmotiv
  41. Collaborative governance or state regulation?
  42. Orte und Bedeutungsebenen von Souveränität
  43. Zwischen Forscher-, Verfasser- und Erzähler-Ich
  44. When is green nudging ethically permissible?
  45. Von Differenz zu Vielfalt zu Super-Diversity
  46. Träger und Kitas als attraktive Arbeitgeber
  47. Trade costs shocks and lumpiness of imports
  48. The Making of MEZ - Multilingual Development:
  49. Sind Batterien Medien oder Medien Batterien?