Hypothetizität. Kernkraft, Computersimulation und das ›German Manhattan Project‹

Project: Research

Project participants

Description

Das Habilitationsprojekt analysiert mit einem Schwerpunkt auf dem bundesdeutschen Projekt des Schnellen Brüters Kalkar (SNR 300) einen Gegenstandsbereich, der sich ab den 1960er Jahren als Speerspitze der Computational Science verstand: Die hochkomplexen und gefährlichen Prozesse dieser Hochtechnologie provozierten neue epistemische Strategien: Wo technische Entwicklungen oft nicht mehr experimentell getestet werden konnten, öffnete sich ein Raum des Nichtwissens und der »Hypothetizität«, in dem Computersimulationen zu künstlichen Versuchsumgebungen für Komponenten, Kernprozesse oder komplette Sicherheitssysteme avancierten. Simulationen bestimmten jedoch auch den Zukunftshorizont der Atomkraft im Allgemeinen: Think Tanks wie das International Institute for Applied Systems Analysis (IIASA) arbeiteten ab Beginn der 1970er Jahre an Energieversorgungs-Szenarien, die der Brüter-Technologie eine Schlüsselposition zuwiesen. Mein Projekt analysiert die Verschränkung dieser beiden CS-Paradigmen, den Zusammenhang von CS und ›hypothetischem Wissen‹, und die Zeitlichkeiten vergangener Zukünfte. Geplant: Abschluss der Monographie/Habilitationsschrift in 2020.
StatusFinished
Period01.10.1420.08.20

Recently viewed

Publications

  1. Primary Side Circuit Design of a Multi-coil Inductive System for Powering Wireless Sensors
  2. The Replication Database: Documenting the Replicability of Psychological Science
  3. Exploring large vegetation databases to detect temporal trends in species occurrences
  4. Visualization of the Plasma Frequency by means of a Particle Simulation using a Normalized Periodic Model
  5. Saving (in) a common world
  6. Pressure fault recognition and compensation with an adaptive feedforward regulator in a controlled hybrid actuator within engine applications
  7. A Playful Approach to Interactive Media in the Foreign Language Classroom
  8. Children's use of spatial skills in solving two map-reading tasks in real space.
  9. The Low-Code Phenomenon: Mapping the Intellectual Structure of Research
  10. Solving mathematical problems with dynamical sketches
  11. Implementing ERP systems in multinational projects
  12. The professional context as a predictor for response distortion in the Adaption-Innovation-Inventory – An investigation using mixture-distribution item-response theory models
  13. Concept for In-process Measurement of Residual Stress in AM Processes by Analysis of Structure-Borne Sound
  14. Hypertext
  15. Promising practices for dealing with complexity in research for development
  16. Experiments on the Fehrer-Raab effect and the ‘Weather Station Model’ of visual backward masking
  17. Agency and structure in a sociotechnical transition
  18. Distributed robust Gaussian Process regression
  19. Concepts
  20. Proceedings of TextGraphs-17: Graph-based Methods for Natural Language Processing
  21. Rapid allocation of temporal attention in the Attentional Blink Paradigm
  22. Implementation of a Blended-Learning Course as Part of Faculty Development
  23. Processing of CSR communication
  24. Teachers’ temporary support and worked-out examples as elements of scaffolding in mathematical modeling
  25. Introduction
  26. Taking the pulse of Earth's tropical forests using networks of highly distributed plots
  27. Lessons learned for spatial modelling of ecosystem services in support of ecosystem accounting
  28. Assessment of cognitive load in multimedia learning using dual-task methodology
  29. A New Approach for Optimal Solving Cyclic and Non-Cyclic Bus Drvier Rostering Problems
  30. An experience-based learning framework