Poetic and Photographic Practices in the Kiongozi German East African Colonial Newspaper 1885 to 1918

Project: Dissertation project

Project participants

Description

The newspaper was a site of negotiation of socially shared knowledge in the emerging culturally heterogeneous colonial society in the years 1885-1918 in German East Africa (which included Tanganyika, present-day Tanzania, Burundi, and Rwanda). In this process, newspapers are central contact zones and emerging archives in which the migration of knowledge from the European to the African context and vice versa, its entanglement, and the gradual emergence of knowledge themes can be concretely traced. The starting hypothesis is that colonial newspapers, as the first African mass media are the crucial sites of negotiation for the knowledge shared in colonial society, its mode of transmission, and its reception. By combining multimodal newspaper analysis such as close reading, narratology, and imagology, the project aims to investigate, on the one hand, the manifestation of the thematic concept of citizenship and its forms in terms of critical constellations of power as represented in textual codes; for example, aesthetic codes such as poetry and different genres in the selected newspapers. By fundamentally asking the questions, for example: what kind of genre did people experiment with to contribute to the notion of citizenship as socially shared knowledge? How was it negotiated, considering that citizenship was the subject of dialogue from above and below and shaped by both African and colonial powers, who wrote it ("discourse communities" Knoblauch 2003), who the audience (reading public) was and how was received. On the other hand, the project aims to critically examine the role of visual representations such as images and illustrations in the colonial web of narratives, realities, and concepts of citizenship. Furthermore, this study of colonial newspapers encourages us to critically rethink some of our assumptions about text, print, and writing in colonial Africa.
StatusActive
Period01.10.22 → …

Documents

  • Poster

    263 KB, PDF document

    17.05.24

Recently viewed

Projects

  1. Fachdidaktisches Wissen für die Diagnose von Schülerdenken und Schülerfehlern beim mathematischen Modellieren. Entwicklung und Validieren eines Paper-Pencil-Tests
  2. Transfervorhaben zu DaZKom-Video - Performanznahe Messung von Deutsch-als-Zweitsprache-Kompetenz bei (angehenden) Lehrkräften - Teilprojekt Leuphana Universität Lüneburg
  3. Kooperative Lösungsansätze zur nachhaltigen Verminderung der Belastung von Oberflächengewässern mit Veterinärarzneimitteln im Einzugsgebiet der Talsperre Haltern
  4. Soziale Teilhabe von Jugendlichen in stationären Jugendhilfe-Einrichtungen und Pflegefamilien in Zeiten von Pandemien ermöglichen - Teilvorhaben: Qualitative Studie
  5. Politics4Future: Youth teacher engagement on SDG 4.7 – Building political agency in youth teacher trai-nees for global citizenship learning, sustainability and social transformation
  6. PISA, Bildungsstandards und die National Educational Panel Study (NEPS). Vergleich der Rahmenkonzepte und Validierung der NEPS-Testinstrumente in den Naturwissenschaften und in der Mathematik
  7. Medienkompetenz in der Digitalisierung - Eine neue Agile Lernkultur für die berufsbegleitende Qualifizierung; Teilvorhaben: Tutorielle Begleitung sowie psychologisches Selbstmanagementcoaching
  8. Bürgerbeteiligung bei Onshore-Windenergie – Unter besonderer Berücksichtigung der Beteiligung von Nachbarn bei der Planung, Genehmigung und Finanzierung der Errichtung und des Betriebs von Windenergieanlagen
  9. Rohstoffgewinnung im Kontext wachsender Nutzungsansprüche an den Untergrund – Anforderungen an die unterrägige Raumordnung und das Bergrecht für einen umwelt- und ressourcenschonenden Bergbau, Lösung von Nutzungskonflikten und Steuerung einer nachhaltigen Nutzung des Untergrunds (Instrumente zur umweltverträglchen Rohstoffgewinnung – INSTRO