Professorship of Business Management, in particular Strategic Management and Entrepreneurship

Organisational unit: Professoship

Organisation profile

The chair of Strategic Management and Entrepreneurship directed by Prof. Dr. Markus Reihlen focusses its research and teaching activities on various areas of management, in particular strategic and international management, entrepreneurship, organization design, and the management of professional service firms. Our research and teaching agenda is best described as interdisciplinary embedded in various local, national, and international networks. We work with a broad range of theoretical frameworks from sociology, economics, and organizational psychology. Our teaching philosophy reflects the interests in situated and collaborative learning. Instead of applying the frontal teaching method, we prefer student-centered teaching that encourages critical reflection and learning by both students and instructors. The team contributes to various teaching programs for undergraduate, graduate, and doctorate students at Leuphana University of Lüneburg.

Main research areas

Der Forschungsansatz des Lehrstuhls basiert auf drei zentralen Grundpfeilern. Erstens basiert unser Forschungsansatz auf der Einsicht, dass wir die facettenreichen Phänomene der Unternehmensführung am besten erklären und verstehen können, wenn wir diese mit sehr unterschiedlichen „Denkwerkzeugen“ (Theorien und Methoden) untersuchen. Die Forschungsagenda ist deshalb interdisziplinär ausgerichtet und greift sowohl auf ökonomische als auch auf verhaltenswissenschaftliche Theorien zurück.

Zweitens ist unsere Forschung international ausgerichtet, indem Forschungsergebnisse des Lehrstuhls über Tagungen und Workshops innerhalb der internationalen Fachgemeinschaft kommuniziert und reflektiert werden.

Drittens sind viele bisherige Forschungsprojekte in unmittelbarer Kooperation mit der Praxis entwickelt worden und liefern damit die Möglichkeit, sowohl neue Praxisthemen aufzugreifen als auch neue Erkenntnisse aus der Forschung in der Praxis umzusetzen.

Anknüpfend an bisherige Forschungsarbeiten dienen folgende Themengebiete der exemplarischen Konkretisierung des Forschungsprogramms:

  • Entrepreneurship, Lernen und Innovation
  • Strategischer Wandel
  • Innovative, flexible Organisationsformen
  • Wissensmanagement
  • Internationalisierung von Unternehmen Gesellschaftliche Verantwortung von Unternehmen (Corporate Social Responsibility) und Unternehmensstrategie

Continuing education programmes

The international MBA in Strategic Management - a programme for Professionals

Business Development, Corporate Development and Strategy are combined with one another in the MBA Programme in Strategic Management.

The programme will familiarise you with classic theories of business development and strategic management while teaching you how to successfully apply the methods and tools of a manager internationally. Within the context of your own career experience, you will be encouraged to adopt different points of view as you reflect on factors relevant to success in general management and strategic management in particular, together with corporate development. The MBA Programme in Strategic Management takes a targeted approach to developing your personal and substantive skills further, so that you can approach situations not as invariable givens but as opportunities in which to seize the initiative and actively take charge.

English-language instruction in the MBA Programme in Strategic Management was originally developed in co-operation with the Otto Group under academic supervision of Leuphana University and has been accredited by FIBAA as exceeding the relevant quality requirements. From April 2013, the MBA in Strategic Management will also be available for external applicants as well as for employees of other co-operation partners.

  1. Published

    Navigating (In)Visibility: Exploring Political Dynamics in Future-Making

    Düsterbeck, J., Habersang, S. & Reihlen, M., 01.07.2025, In: Academy of Management Annual Meeting Proceedings. 2025, 1

    Research output: Journal contributionsConference article in journalResearchpeer-review

  2. Published

    Advancing Qualitative Meta-Studies (QMS): Current Practices and Reflective Guidelines for Synthesizing Qualitative Research

    Habersang, S. & Reihlen, M., 04.2025, In: Organizational Research Methods. 28, 2, p. 210-244 35 p.

    Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

  3. Published

    Pivot to Persevere: Temporary Pivots as a Response to Exogenous Shocks

    Scheve, C., Reihlen, M. & Gegenhuber, T., 03.2024, In: Schmalenbach Journal of Business Research (SBuR). 76, 1, p. 113-149 37 p.

    Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

  4. Published

    Digitale Geschäftsmodellinnovationen implementieren: eine Fallstudie bei Henkel

    Düsterbeck, J., Bahrami, K. & Reihlen, M., 01.01.2024, In: Zeitschrift für Führung und Organisation. 93, 1, p. 61-67 7 p.

    Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

  5. Published

    Challenges and Choices in Conducting Qualitative Meta-studies

    Habersang, S. & Reihlen, M., 01.08.2023, In: Academy of Management Proceedings. 2023, 1, 1 p.

    Research output: Journal contributionsConference abstract in journalResearchpeer-review

  6. Published

    Die Lehrstrategie am Beispiel der Leuphana Universität Lüneburg

    Hobuß, S., Reihlen, M., Schmitt, C., Soltau, A. & Webersik, J., 28.12.2023, Hochschulen im Wandel: Entwicklungsprozesse im Netzwerk gestalten. Brünken, R., Härtling, J., Löhrke, S. & Reihlen, M. (eds.). Wiesbaden: Springer Verlag, p. 49-74 26 p.

    Research output: Contributions to collected editions/worksContributions to collected editions/anthologiesEducation

  7. Published

    Lernen in Netzwerken: Qualitätsentwicklung am Beispiel des Verbundprojekts Quality Audit

    Braun, J., Garve, M. & Reihlen, M., 28.12.2023, Hochschulen im Wandel: Entwicklungsprozesse im Netzwerk gestalten. Brünken, R., Härtling, J., Löhrke, S. & Reihlen, M. (eds.). Wiesbaden: Springer Fachmedien Wiesbaden GmbH, p. 1-23 23 p.

    Research output: Contributions to collected editions/worksContributions to collected editions/anthologiesResearch

  8. Published

    Hochschulen im Wandel: Entwicklungsprozesse im Netzwerk gestalten

    Brünken, R. (Editor), Härtling, J. (Editor), Löhrke, S. (Editor) & Reihlen, M. (Editor), 28.12.2023, 1st ed. ed. Wiesbaden: Springer Fachmedien Wiesbaden GmbH. 151 p.

    Research output: Books and anthologiesCollected editions and anthologiesResearch

  9. Published

    Assessing the impact of patient-involvement healthcare strategies on patients, providers, and the healthcare system: A systematic review

    Miller, T. & Reihlen, M., 01.05.2023, In: Patient Education and Counseling. 110, 107652.

    Research output: Journal contributionsScientific review articlesResearch

  10. Published

    Der Sandbox Innovation Process: Wie Vielfalt in Open-Innovation-Communities genutzt werden

    Meyer, V., KNaut, A. & Reihlen, M., 03.2022, In: Zeitschrift für Führung und Organisation. 91, 3, p. 181-185 4 p.

    Research output: Journal contributionsJournal articlesTransferpeer-review

Previous 1 2 3 4 5 6 7 8 ...15 Next

Recently viewed

Publications

  1. New media as facilitators and tools of (popular) music education
  2. Klimaschutz und Betreiberwechsel
  3. Umweltrechnungswesen und Umweltindikatoren
  4. Das BMF und die Herstellungskosten
  5. Buchbesprechung Marc Amstutz, Globale Unternehmensgruppen, Tübingen (Mohr-Siebeck), 2017
  6. Innovationsmanagement und Innovationsstrategien in Kleinen und Mittleren Unternehmen
  7. Perspectives for Germany's Energy Policy
  8. Viitorul oamenilor şi al naturii în sudul Transilvaniei - Az emberek és a természet jövője Dél-Erdélyben
  9. Die Weiterbildung zum "Zertifikat Waldpädagogik" in Sachsen-Anhalt 2007 - 2008
  10. Streikrecht als Grundrechtsverwirklichung
  11. Rezensionen: Identifikationskrise? Zum Engagement in betrieblichen Führungspositionen
  12. Schwärme. Zootechnologien
  13. Leitwerte als Basis für Markenwerte: Ein Markenidentitätsmodell für Kulturorginsationen
  14. Herausforderungen und Potentiale bei online geführten Gruppendiskussionen
  15. Vorwort der Herausgeberinnen
  16. Stranger Things (2016)
  17. Job maintenance through supported employment PLUS
  18. Nachhaltige Ernährungsbildung
  19. Die GoA auf der Schnittstelle von realem und hypothetischem Vertrag
  20. Diversifizierte Wege in die Hochschule - Erfahrungen der Leuphana Universität Lüneburg
  21. Einfluss der Corporate Governance auf das Controlling und Reporting
  22. Ökonomische Aspekte der Biodiversität
  23. Die "normative Macht" der EU nach innen: Identität und Legitimität durch Europäische Außenpolitik
  24. Professionelle Lerngemeinschaften eng genug fassen
  25. Ein fächerübergreifendes Kategoriensystem zur Analyse und Konstruktion von Aufgaben
  26. Russischer Lieferboykott bei Gas?
  27. Allgemeine Befugnisse und allgemeine Vorschriften (§§ 14–20 BPolG)
  28. Social loafing in the refugee crisis
  29. Rohölmarkt: Iran-Sanktionen dürften zu moderatem Preisanstieg führen
  30. Notting Hill Gate 4