Junior professorship for Social Science Education, in particular Economic Didactics
Organisational unit: Professoship
Main research areas
The Department of Economic Didactics at the Institute of Social Science Education focuses its research and teaching on fundamental questions of future-oriented economic and business education (for teachers). Education is considered future-oriented if it addresses current societal, (educational) political, economic, technological, ecological and social challenges and develops skills in teachers and learners that allow them to proactively contribute to overcoming these challenges.
This orientation underlines the fact that economic didactics at the Institute of Social Science Education is committed to an interdisciplinary and transdisciplinary approach in the social sciences and, in cooperation with political didactics, makes the interdependencies between economics and politics visible and tangible.
Zum Verhältnis von berufliche Handlungskompetenz und Demokratiekompetenz – eine Fallanalyse am Beispiel nachhaltiger Entwicklung
Hantke, H. (Speaker), Heitzhausen, S. (Speaker), Wittau, F. (Speaker) & Zurstrassen, B. (Speaker)
17.09.2024Activity: Talk or presentation › Conference Presentations › Research
Wirtschaftsberuflich Lernende im Umgang mit Ambivalenzen im Kontext einer Nachhaltigkeitstransformation der Erwerbsarbeit – eine empirische Exploration des Einsatzes der Lehr-Lern-Methode «Systemische Visualisierung»
Hantke, H. (Speaker)
05.10.2023Activity: Talk or presentation › Conference Presentations › Research
Wie können Lehrkräfte bzw. Schulen der wirtschaftsberuflichen Bildung eine sozioökonomische Berufsbildung ermöglichen?
Hantke, H. (Speaker)
06.10.2022Activity: Talk or presentation › Conference Presentations › Education
Widersprüche und Zielkonflikte als Lernanlässe im Rahmen einer Bildung für nachhaltige Entwicklung
Hantke, H. (Speaker)
06.05.2023Activity: Talk or presentation › Guest lectures › Transfer
„Whole School Approach" als Anspruch einer ganzheitlichen Berufsbildung für nachhaltige Entwicklung im Lernort berufsbildende Schule – Theoretische Konzeptionen und empirische Explorationen
Hantke, H. (Speaker) & Kähler, A.-F. (Speaker)
18.09.2024Activity: Talk or presentation › Conference Presentations › Research
Verzahnung von beruflicher und akademischer Bildung sicherstellen: Theoretische Implikationen eines gestaltungsorientierten Forschungsprojekts zur Qualitätssicherung hybrider Ausbildungsangebote
Hantke, H. (Speaker)
22.04.2021Activity: Talk or presentation › Conference Presentations › Research
Themenwerkstatt: Nachhaltigkeit als Ziel im Rahmen der beruflichen Bildung
Hantke, H. (Speaker) & Kähler, A.-F. (Speaker)
11.06.2024Activity: Participating in or organising an academic or articstic event › External workshops, courses, seminars › Transfer
The German Educational Research Association (External organisation)
Hantke, H. (Member)
01.06.2022 → …Activity: Membership › Learned societies and special interest organisations › Research
Schulen der wirtschaftsberuflichen Bildung im Umgang mit dem Lernfeldparadoxon – eine qualitativ-empirische Exploration didaktischer Jahresplanungen
Hantke, H. (Speaker) & Pranger, J. (Speaker)
07.09.2023Activity: Talk or presentation › Conference Presentations › Research
Perspektiven auf die sozioökonomische Hochschullehre - Workshop der Sektion Hochschullehre der GSÖBW
Hantke, H. (Speaker)
05.10.2023Activity: Talk or presentation › Conference Presentations › Education