Junior professorship for Contemporary Art History, Aesthetic Practices

Organisational unit: Professoship

Organisation profile

The study of aesthetic practice and contemporary art history focuses on the role of the visual art in education across a wide spectrum of cultural, temporal and geographic contexts. It approaches "art" as an object defined as much by  materials and media as by ideas and their political consequences. "Education" by contrast, is approached from the perspective of what the black feminist writer Bell Hooks called "lived pedagogy" which critically refllects on structures of power (Hooks 1994).

Main research areas

The study area is principally responsible for the module "Art and Visual Studies".("Kunst- und Bildungswissenschaft"). This module conveys a foundational knowledge of the history of art as it has intersected with education. We consider this phenomenon as beginning in the eighteenth century, with the invention of liberal arts education and its attendant concept of the modern subject, and extending into the twentieth century's collapse of art into life. In this respect, artistic practices are an indispensable aspect of the study of art.

Courses prepare students to grapple with foundational questions of this development, including: What role does art play in a democratic society? Why is "creativity" a pervasive social value in Western cultures? How has art responded to social inequalities, including those reproduced in the public-school system? Does art have a responsibility to future generations?

Teaching is supplemented by considerations of how these questions relate to teaching planning; regular visits to exhibitions and artist studios; as well as participation in the university's Kunstraum, a project space that offers students the opportunity to work with artists and curators.

Recently viewed

Researchers

  1. Susanne Leeb

Publications

  1. Erfahrungen aus der ökologischen Schwachstellenanalyse nach dem B.A.U.M.-Modell und Vergleich mit dem Öko-Audit
  2. Herausforderungen im Mathematikunterricht der Grundschule durch veränderte sprachliche Anforderungen
  3. Leuchtpol aus Sicht der wissenschaftlichen Begleitung – ein Zwischenstand
  4. Wohnungs- und Obdachlosigkeit von Mädchen und Frauen als sozialpädagogisches Problemfeld
  5. "Du sollst Dir (k)ein Bildnis machen" - Zur Verwendung von Video- und Bildmaterial und ihrer Bedeutung für die emotionalen Stile christlicher Gemeinden heute
  6. Michael Korthaus: Kreuzestheologie. Geschichte und Gehalt eines Programmbegriffs in der evang. Theologie, BHTh 142, Tübingen 2007
  7. Finanzierung von Bürgerbeteiligung für Erneuerbare Energien als Aufgabe für kommunale Sparkassen
  8. Einfluss von Steuern auf unternehmerische Entscheidungen
  9. Lautes Denken als Forschungsinstrument für grammatikdidaktische Fragestellungen?
  10. Die Praxis der relationalen Milieuforschung
  11. Narratology meets translation studies, or, the voice of the translator in children's literature
  12. Versuche nachhaltiger Regionalentwicklung
  13. Innovatives Lernen zwischen betrieblichen Anforderungen und nachhaltigen Herausforderungen
  14. Begründungen von Schulanfängerinnen und Schulanfängern bei Aufgaben zur räumlichen Perspektivübernahme
  15. Urban gardens promote bee foraging over natural habitats and plantations
  16. Menschliches, Allzumenschliches
  17. Henry A. Giroux: Kritische Medienpädagogik und Medienaktivismus
  18. Bildung für nachhaltige Entwicklung und Inklusion
  19. Geschlechterpolitik als Sozialpolitik
  20. Radsport als Heterotopie von Geschlechtskörpern gedacht
  21. Allseitig, einseitig – vielseitig.
  22. Demokratische Bildung
  23. Öffentlichkeiten zwischen Fakt und Fiktion: Zur Herstellung von Wissen in Wissenschaft, Medien, Literatur und Kunst
  24. Überzeugendes Sprechhandeln in der Therapie
  25. OLG Düsseldorf: Keine Fristwahrung durch Schriftsatzeinreichung in EGVP