Wissen(schaft)sskepsis: Aufklärung im verschwörungsideologischen Souveränismus

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

Conspiracy theories have increasingly garnered public attention due to their alternative knowledge claims with which they oppose hegemonic political discourse. Scholarship often characterizes such theories as anti-scientific, science-skeptical, or generally denying science. However, the characteristics of conspiracy theory knowledge and their relationship to science still lack empirically saturated insights. Using the example of conspiracy ideological sovereignism in Germany—better known as Reichsbürgers—and basing this analysis on an ethnographic study, the article examines the mobilized knowledge of Reichsbürgers and researches its social meaning. The argument proposes that conspiracy ideological sovereignism, despite its production of heterodox knowledge, is not hostile to science as a whole. Rather, in its self-image and its appropriations of knowledge, it refers to the social system of (empirically verifiable) truths, namely science. This article acknowledges that even though Reichsbürgers adopt a reductionist understanding of enlightened science, these references serve as a basis for them to frame their own ideology (which includes the vision of an authoritarian regime) as irrevocable truth and thus distinct from mere belief.

Titel in ÜbersetzungScience scepticism: Enlightenment in conspiracy ideological sovereignism
OriginalspracheDeutsch
Aufsatznummer28
ZeitschriftOsterreichische Zeitschrift fur Soziologie
Jahrgang50
Ausgabenummer1
Anzahl der Seiten24
ISSN1011-0070
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 12.2025

Bibliographische Notiz

Publisher Copyright:
© The Author(s) 2025.

    Fachgebiete

  • Conspiracy sovereignism, Enlightenment, Knowledge, Reichsbürger, Science skepticism, Sovereign citizens
  • Soziologie

DOI

Zuletzt angesehen

Publikationen

  1. Strategisches Experimentieren im Naturwissenschaftlichen Unterricht
  2. Partizipation, Kooperation und nachhaltige Entwicklung
  3. Setting the research agenda for measuring sustainability performance
  4. Distributionsdichte
  5. Not Just Riot Grrrls! Punk Rock Feminism in the Philippines
  6. Permeable reactive barriers for manufactured gas plants and related sites
  7. Women and the conservation of agroecosystems
  8. Komitees gegen Folter
  9. Biologische kampfstoffe
  10. Dehydration and Pelletisation of Agricultural Biomass by Extrusion
  11. Protokoll der 73. Jahresversammlung am 26. Juli 2024 in Oldenburg
  12. A Note on Happiness in Eastern Europe
  13. Transferring sustainability solutions across contexts through city-university partnerships
  14. `Macht ist kein Samthandschuh der Gewalt`- Macht als Grundbegriff einer kritischen Handlungswissenschaft?
  15. Research-based coaching of academic staff as means to improve Engineering Education
  16. Bildung, Pluralität und Demokratie
  17. Detecting Hidden Friendship in Online Social Networks
  18. Klassentestheft Teil 1 (10 Ex.) - 2. Schuljahr
  19. Klasse und Geschlecht als intersektionale Differenzbegriffe oder als Konstitutionsbegriffe in gesellschaftstheoretisch orientierten Zeitdiagnosen?
  20. Aspekte sozialer Nachhaltigkeit im Kontext der beruflichen Bildung Benachteiligter
  21. Computerspiele mit und ohne Gewalt
  22. Affiziert werden
  23. Die Sintflut
  24. Chantal Mouffe – Gezähmte Radikale oder überschätzte Reformerin? Stefan Wallascheks ZPTh-Artikel in der Diskussion
  25. Works councils
  26. Das Wissen, von dem deutsche Hochschulen nicht wissen, dass sie es wissen
  27. The German Manufacturing Sector is a Granular Economy
  28. Bundesrat: Zustimmung zum E-Government-Gesetz
  29. Bindung von Führungsnachwuchskräften an Organisationen durch Fairness in der Personalentwicklung
  30. Proceedings of the Conference "Protection of the Environment and the Climate"
  31. Das label und die macht
  32. „Perspektiven wechseln“ – Tagen unter Pandemiebedingungen
  33. Die Bemessung des Hinterbliebenengeldes gemäß § 844 Abs. 3 BGB
  34. Inklusion und Umgang mit Heterogenität in der beruflichen Bildung
  35. Trickkisten: Heinz von Foerster und der Zauber der Kybernetik
  36. Communities of ground-living spiders in deciduous forests