Views on antecedents and outcomes of post-retirement work in a German aerospace company

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenKonferenz-Abstracts in FachzeitschriftenForschungbegutachtet

Authors

Continued or re-employment of experts in retirement is one option to manage the predicted skills shortage due demographic change. At the same time it can provide a source of well-being for individuals. Research has shown that post-retirement work is related to retirees’ retirement satisfaction and life satisfaction (Kim & Feldman, 2000). The purpose of this explorative qualitative interview study was to identify barriers and facilitating factors as well as benefits and downsides of post-retirement work by examining the prospective views of German engineers. To this end, 22 employees of an aerospace company (14 engineers aged 51 to 65 years as well as eight experts from the same organization, i. e., managers, HR specialists and senior managers as well as members of the works council) participated in semi-structured interviews. Interviews were taped, transcribed and analyzed through content analysis. Inter-coder reliabilities ranged from α = 0.73 to α = 1.00. Categories for barriers and facilitating factors for the engagement in post-retirement work were generated on individual, organizational and family levels. Expected benefits included amongst others mental and physical fitness as well as social integration whereas downsides contained for example the restriction of recreational activities and conflicts in the work place. This study extends the knowledge on determinants of post-retirement work. Recommendations for work place design can be derived.
Titel in ÜbersetzungIndividuelle Einschätzungen von Voraussetzungen und Ergebnissen von Arbeit in einem deutschen Luftfahrtunternehmen
OriginalspracheEnglisch
ZeitschriftInternational Journal of Psychology
Jahrgang47
AusgabenummerSUPPL.1
Seiten (von - bis)494
Anzahl der Seiten1
ISSN0020-7594
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 2012

Bibliographische Notiz

Special Issue: XXX International Congress of Psychology - Meeting Abstract

Presseberichte

DOI

Zuletzt angesehen

Publikationen

  1. Legal Systems, Internationalization and Corporate Sustainability
  2. "Notwendigkeit des Vergleichs!“ Der Ansatz einer komparativen pädagogischen Berufsgruppenforschung
  3. Theorie und Empirie des Corporate Volunteering aus deutscher Perspektive
  4. Kommentierung von: Art. 26 AEUV
  5. Als Musiker unterwegs an Bord der Hansekogge
  6. Betriebliche Weiterbildung und Arbeitsmarktsituation
  7. Ethics
  8. Die nächste Wirtschaftsuniversität
  9. Entwicklung eines niveaustufenbezogenen, phasenübergreifenden Berufsfähigkeitsprofils für angehende Lehrkräfte - ein dialogorientierter Prozess
  10. Das Theater des Herrn Diderot findet im Innenraum statt
  11. Krassheiten
  12. Vorbereitet auf die Zeitenwende?
  13. Establishment exits in Germany
  14. Was macht Jugendliche fit für die Berufswahl?
  15. Probleme bei der Ermittlung der Personalpolitik von Unternehmen
  16. Selbstständigkeitsorientierter Mathematikunterricht im ganzen Klassenverband ?
  17. Individual Life Events and Blood Giving
  18. Prefiguring Sustainability
  19. § 291 Prozesszinsen
  20. Außervertragliche Haftung der EG, zuständiges Gericht
  21. Bildung für eine nachhaltige Entwicklung in Deutschland: vom Projekt zur Struktur?
  22. Die Universität als Innovationsinkubator: Projekte mit der Kreativitätswirtschaft an der Leuphana Universität Lüneburg
  23. Der Klimawandel und die Veränderung der Touristenströme
  24. Mediale Klischeereproduktion
  25. Ausblick: Integration der ökologieorientierten Wirtschaftswissenschaften
  26. Klang – Kunst – Sound
  27. Artikel 41 EUV [Finanzierung]
  28. THE SENSUAL SELF - INNER SENSE AND CONSCIOUSNESS IN KANT - GERMAN - MOHR,G
  29. Motiv-Tätigkeitskongruenzen in nachberuflicher Arbeitstätigkeit
  30. Artikel 40 EUV [Kompetenzabgrenzung]
  31. Potential exposure of German consumers to engineered nanoparticles in cosmetics and personal care products
  32. Flexible und inklusive Mehrheiten?
  33. Effekte fachdidaktischer Ansätze auf den Schriftspracherwerb in der Grundschule
  34. § 285 Herausgabe des Ersatzes
  35. Mündliche Lernertexte auf der Zweinull-Bühne – Mediale Inszenierungen im Englischunterricht am Beispiel eines Schulpodcast-Projekts