The Social Organization of Arts: A Theoretical Compendium

Publikation: Bücher und AnthologienBuch

Authors

In the 1960s, several social transformations took place that moved arts from the periphery to the center of Western societies' consciousness. This transition changed not only the relationship between arts and their audiences, but also the arts themselves. This might be an important reason why various sociologists have turned their attention towards the sociology of arts and worked on theoretical foundations that are still relevant today. This book aims to describe and critically interpret how sociology analyzes how societies organize the arts, and in particular how contemporary Western societies shape and control the production, presentation, distribution and consumption of arts. The focus is on theoretical developments from the 1970s onwards. Our approach is certainly sociological, but we aim to integrate approaches from other disciplines, especially from cultural management studies and cultural policy research.
The book highlights the following six theoretical perspectives on the social organization of arts: 1) Howard S. Becker, who represents the interactionist approach to art worlds, 2) Pierre Bourdieu and his theory of artistic fields, 3) Niklas Luhmann, who developed a systems theory approach for arts organizations, 4) the Production-of-Culture Perspective, 5) Neo-Institutionalism, and 6) Cultural Institution Studies. These important theories have emerged from distinct epistemic constellations (different theoretical backgrounds, different problems, different terminologies), and they have been disseminated in different institutional sites and academic networks. The presentation of these theoretical works necessitates comparison: the book therefore includes two additional chapters, comparing their epistemological foundations and research directions. The book consists of eight chapters plus an introduction and an outlook. Our selection of sociological theories is a conscious choice of the most important theories of the social organization of arts. A monograph of this size cannot be an encyclopedia, yet we believe that our selection is convincing for readers.
This book addresses mainly graduate students (MA and PhD level) but also peers in academia that are newly awakened to the topic. For this reason, the chapters have a didactical structure, i.e. six chapters are dedicated to concrete theories, plus two comparative chapters that include critical objections, an introductory chapter with general foundations and ideas, and a final chapter with outlines of further theories and an outlook for future research.
OriginalspracheEnglisch
ErscheinungsortWien
VerlagmdwPress
Anzahl der Seiten271
ISBN (Print)978-3-8376-7284-8, 3-7328-7284-X
ISBN (elektronisch)978-3-8394-7284-2
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 01.2025

Bibliographische Notiz

Publisher Copyright:
© Volker Kirchberg, Tasos Zembylas. All rights reserved.

Zugehörige Aktivitäten

DOI

Zuletzt angesehen

Publikationen

  1. Spin-off-Gründungen in der Wohlfahrtspflege
  2. Schulz, Stefanie/Quinlan, Daniel: See you – im nächsten Sommer: Eine deutsch-englische Geschichte. Rororo, 2006.
  3. Female-dominated disciplines have lower evaluated research quality and funding success rates, for men and women
  4. Determinanten der individuellen Weiterbildungsentscheidung
  5. Political culture and democracy
  6. Bühne: Raumbildende Prozesse im Theater
  7. Walter Benjamin zur Einführung
  8. Inklusion ist auf dem Weg
  9. Zum Erkenntnispotenzial von künstlichen Bildsystemen
  10. Die unbewusste Karte des Gemüts
  11. Empirische Sozialarbeitsforschung
  12. Effect of fetal calf serum on the corrosion behaviour of magnesium alloys
  13. Die Kolonialisierung der Vergangenheit – zur Einführung
  14. Moral als Produktionsfaktor
  15. Aus(nahme)fälle in der Nachwuchsförderung
  16. Entscheidungsverhalten
  17. Ethnographie und Soziale Arbeit
  18. Die Zeit erklärt die Wirtschaft
  19. Ziele und Arbeitsschwerpunkte des IPN-Projekts "Didaktisch optimierter Einsatz Neuer Medien im naturwissenschaftlichen Unterricht"
  20. Betriebswirtschaftliche Steuerlehre
  21. Zur Notwendigkeit transdisziplinärer Ansätze für Evaluationsvorhaben in der Stadt- und Regionalentwicklung.
  22. Zukunftslabor Produktion
  23. Vom Gehorsam zur Verantwortung
  24. Umweltbezogene Studienangebote -
  25. Alphabetische Strategie
  26. Direkte Demokratie in Europa
  27. Aufgaben- und Rollenpluralität des beruflichen Bildungspersonals
  28. Sprachbildung und Sprachkontakt im deutsch-polnischen Kontext
  29. Discriminação Algorítmica de Gênero
  30. Soziologische Theorien des Rechts
  31. Gründungsmarketing
  32. Die Zukunft der Frage nach dem Menschen
  33. Are nascent entrepreneurs 'Jacks-of-all-trades' ?
  34. Rezension Julia Suchorski (Hrsg.), 2017, Das Spiel meines Lebens
  35. A new Parazuphium Jeannel, 1942 species (Coleoptera, Carabidae) from the Zagros Mountains in Iran
  36. Deutsche Schulgeschichte von 1800 bis zur Gegenwart
  37. Conservation policy in traditional farming landscapes
  38. Zur Deutung von 'Bildsamkeit' im Prozess der 'Kommunikationsspirale' des 'Ideenprofils'
  39. Biomechanische und physiologische Effekte von Vibrationsreizen beim Menschen
  40. Intentionale vs. emergente Strategien der Online-Kommunikation von Gründungsunternehmen
  41. Die Strategie Integratives Gendering
  42. Zukunft der nichtfinanziellen Berichterstattung