The role of social cognitive career theory in post-retirement career planning

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenKonferenz-Abstracts in FachzeitschriftenForschungbegutachtet

Authors

Post-retirement work has been an area of North American research for more than 20 years. In times of increasing life expectancy and skills shortage, research interest in post-retirement career planning is increasing in Europe, too. The purpose of this study is to examine if Social Cognitive Career Theory (SCCT, Lent et al., 1994), which is based on Bandura’s Social Cognitive Theory (1986), can be adapted to post-retirement career planning. In our study 129 German working individuals (aged 49 to 65 years) took part in an online-survey. The core constructs of the SCCT, i. e. self-efficacy, outcome expectations, interest, goals, and contextual support and barriers in relation to post-retirement career activities were assessed. Multiple regression analyses revealed that both positive and negative outcome expectations were related to the intention to engage in post-retirement career activities. This was also true for interest in career-related activities and expected social support. Occupational self-efficacy on the other hand did not prove to be significantly related to this intention. The results suggest that SCCT provides a useful framework for post-retirement career planning to some extent. This study extends the knowledge on the application areas of SCCT and on post-retirement work. It also provides starting points for interventions. For example, if outcome expectations are influenced through counseling or informative meetings on post-retirement career activities, this could lead to more individuals planning to work in retirement.
Titel in ÜbersetzungDie Rolle der sozial-kognitiven Karrieretheorie bei der Karriereplanung im Ruhestand
OriginalspracheEnglisch
ZeitschriftInternational Journal of Psychology
Jahrgang47
AusgabenummerSUPPL.1
Seiten (von - bis)494
Anzahl der Seiten1
ISSN0020-7594
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 2012

Bibliographische Notiz

Special Issue: XXX International Congress of Psychology - Meeting Abstract

Presseberichte

DOI

Zuletzt angesehen

Publikationen

  1. Stärkung der Qualität der Abschlussprüfung durch die externe Rotationspflicht?
  2. Twitter and its usage for dialogic stakeholder communication by MNCs and NGOs
  3. Die Dynamik tiefgreifenden Wandels in Gesellschaft, Wirtschaft und Unternehmen
  4. The influence of visual texture on perceiving the location of auditory events
  5. Regionalzentren – Bildung für nachhaltige Entwicklung (RCEs) Was? Noch nie gehört?
  6. Subsidiarität und Selbstorganisation als Leitprinzipien der Hochschulsteuerung
  7. Vom schwierigen Vergnügen einer Kommunikation über die Idee der Nachhaltigkeit
  8. Parallelen zwischen Nachhaltigkeit, Wissensgesellschaft und lebenslangem Lernen
  9. Vom schwierigen Vergnügen einer Kommunikation über die Idee der Nachhaltigkeit
  10. Selbstverständnis, Unternehmensstrategie und Arbeitsbelastung von Buchverlegern
  11. Negative Geschäfts- oder Firmenwerte im Handels- und Steuerrecht sowie nach IFRS
  12. Der Prozess der Feststellung sonderpädagogischen Förderbedarfs in Deutschland
  13. Plädoyer für eine bildungstheoretisch begründete nachhaltige Curriculumrevision
  14. Berufswissenschaftliche Forschung in den Berufsfeldern Erziehung/Sozialpädagogik
  15. Master-Studiengang "Schulpädagogik/Didaktik" für den Quereinstieg in den Lehrerberuf
  16. Préparation à la transition de l’école obligatoire à la formation professionnelle
  17. Expectation, Motivation and Willingness to Prolong Working Life of German Workers
  18. Einführung: Über die Schwierigkeit, Kindern mit Aufmerksamkeitsproblemen zu helfen
  19. Grundsätze ordnungsmäßiger Kooperation zwischen Aufsichtsrat und Abschlussprüfer
  20. Diskussionsinhalte der 10. Hamburger Auditing and Control Conference am 20./21.09.2012
  21. Der Zusammenhang zwischen Corporate Governance und Kapitalkosten des Unternehmens
  22. Verteilungswirkungen der Steuerreform 2000/2005 im Vergleich zum "Karlsruher Entwurf"
  23. PowerPoint und die Einkapselung von Prozessualität im projektübergreifenden Lernen
  24. Towards a Multi-Level Approach to Studying Entrepreneurship in Professional Services