The importance of understanding the multiple dimensions of power in stakeholder participation for effective biodiversity conservation

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenÜbersichtsarbeitenForschung

Authors

  • Lou Lécuyer
  • Estelle V. Balian
  • J. R.A. Butler
  • Cécile Barnaud
  • Simon Calla
  • Bruno Locatelli
  • Jens Newig
  • Jethro Pettit
  • Diana Pound
  • Fabien F. Quétier
  • Valéria Salvatori
  • Yorck Von Korff
  • Juliette Claire Young

Biodiversity conservation are increasingly focused on involving stakeholder engagement, making power a key concept in understanding its success and failure. Power is often conceptualized as unidimensional and coercive, but a multidimensional view better reflects structural power, as well as its productive and enabling potential. This paper investigates how different dimensions of power in participatory processes affect biodiversity conservation objectives. Six case studies from Europe and Asia-Pacific were analysed using an adapted framework that explores the interlinkages between ‘power over’ and ‘transformative power’, looking at the scale and space in which power occurs, and analysing in which arenas of power and under which form of expression it appears. The framework distinguishes between the different ways to exert influence (‘power to’, ‘power with’, ‘power within’, ‘power for’), as well as the dynamics of domination and resistance observed in decision-making (visible power), hidden biases and exclusionary experiences (hidden power), and actions that either reinforce or resist social norms and beliefs (invisible and systematic power). Focusing on biodiversity, the different arenas of power allow us to go deeper than the surface issues and conflicting interests of diverse participants, regarding for example wildlife, to question underlying power dynamics. Different expressions of power, more specifically the ‘power for’ dimension, allow an understanding of how participants integrate nature and biodiversity in their aspirations. The different levels of power also highlight the need to focus not only on the local level but to analyse how participatory processes are embedded in national, or even international governance in a globalized world. Finally, they shed light on two challenges in participatory processes regarding biodiversity: the representation of non-human interests (designated here as ‘beyond-human’ voices), and the integration of multiple forms of knowledge systems. Synthesis and applications: Integrating power into biodiversity issues involves deconstructing normalized discourses that focus solely on certain more powerful human agents, their interests and scientific knowledge, and creating new narratives, knowledge and embodied practice of learning and action to encompass a wider diversity of voices and views. Read the free Plain Language Summary for this article on the Journal blog.

OriginalspracheEnglisch
ZeitschriftPeople and Nature
Jahrgang6
Ausgabenummer4
Seiten (von - bis)1407-1420
Anzahl der Seiten14
ISSN2575-8314
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 08.2024

Bibliographische Notiz

Publisher Copyright:
© 2024 The Author(s). People and Nature published by John Wiley & Sons Ltd on behalf of British Ecological Society.

DOI

Zuletzt angesehen

Projekte

  1. Wissenschaftliche Begleitung der Umsetzung der Ökodesign-Richtlinie und Energieverbrauchskennzeichnungsrichtlinie -Arbeitsprogramm ab 2012
  2. Tagungsreihe "Der Einfluss des Idealismus. Das Vermächtnis des nachkantianischen deutschen Denkens in Ästhetik, Literatur und Literaturtheorie"
  3. Pflichten Privater im Informationsfreiheitsrecht unter besonderer Berücksichtigung der Richtlinie 2003/4/EG und ihre Umsetzung in Deutschland
  4. Kontroverse Praktiken – Praktiken einer Kontroverse. Schließung von Aushandlungsräumen in der öffentlichen Debatte zur Agro-Gentechnik in Polen
  5. Die Entwicklung einer naturwissenschaftlichen Perspektive auf die Welt - Der Einfluss naturwissenschaftlicher Lernumgebungen im Elementarbereich
  6. „Ermittlung und Sicherstellung der Umweltverträglichkeit von Klimawandel-Anpassungsmaßnahmen“ – Querschnittsaufgabe im Verbundvorhaben KLIMZUG-NORD
  7. Aktivierte Pflanzenkohle aus Elbauen - neue Wertschöpfungen durch die Entwicklung einer neuen Stoffstromstrategie für das Auengrünland der Elbe
  8. Entwicklung eines Modells zur quantitativen Beschreibung logistischer Ursache-Wirkungs-Beziehungen für unterschiedliche Montageorganisationsformen
  9. Entwicklung und Integration vernetzter Lehr- und Lernsysteme für die ingenieurtechnische Ausbildung in der Steuerungs- und Automatisierungstechnik
  10. Educating those most at risk and hardest to reach: Actionable Sustainability Education Across the Pacific with SolarSPELL offline digital libraries
  11. Nachhaltigkeitsprüfung in der Exportkreditabsicherung - politische Voraussetzungen unternehmensbezogene Auswirkungen der "Common Approaches" der OECD
  12. Das M/Other Projekt: Kreativität zwischen künstlerischer Schöpfung und biologischer Reproduktion in der zeitgenössischen Kunst (Freigeist Fellowship)
  13. Entwicklung eines datengetriebenen Modells zur Bewertung und Verbesserung der Prozessrobustheit bei der Wirkflächenauslegung von Tiefziehwerkzeugen
  14. Posthuman and more-than-human Entanglements in Art(s) Education - Ringvorlesung der Universität Leuphana, Universität Osnabrück und der Universität zu Köln

Aktivitäten

  1. Rational Design of Green, (Bio) Degradable β Adrenergic Receptor Blocker Derivatives through Non - Targeted Synthesis: Atenolol as an Example
  2. Qualitative Environmental Risk Assessment of Photolytic Transformation Products (TPs) of Iodinated X-ray Contrast Media (ICM): Diatrizoic acid
  3. Studienpraktikum „Nachhaltiger Konsum und Globale Gerechtigkeit – Perspektiven der Nachhaltigkeit durch universitäre Nord-Süd-Kooperation“ 2011
  4. The influence of polycentricity on collaborative environmental management – the case of EU Water Framework Directive implementation in Germany
  5. Critical Cosmopolitanism and Media. A theoretical perspective for an understanding of transnational media communication and media culture - 2013
  6. Identification of photo-transformation products of ciprofloxacin and evaluation of their genotoxicity using in silco methods and in vitro assay
  7. Poster: It’s (not) the winning – The Special Olympics national handball teams in the trade-off between desire for sporting success and social support
  8. Gemeinsamer Kongress der Deutschen Gesellschaft für Medizinische Psychologie (DGMP) und der Deutschen Gesellschaft für Medizinische Soziologie (DGMS)
  9. Environmental fate of S-metolachlor in its pure form and as a part of commercial product - Mercantor Gold®: biodegradation and sorption onto sediment
  10. Assessment of the biodegradability and ecotoxicity of the anticancer drug Imatinib Mesylate after UV and simulated sunlight irradiation treatments
  11. Sozioökonomische Bildung als Herausforderung in der wissenschaftlichen Lehrerbildung - Einblicke in ästhetisch-performative Lehr-Forschungs-Werkstätten
  12. Abschlusstreffen des Netzwerks für Deutsch als Zweit- und Bildungssprache, Mehrsprachigkeit und Interkulturelle Kompetenz in Niedersachsen - DaZNet 2015

Publikationen

  1. Corrigendum to: Pathways to Implementation: Evidence on How Participation in Environmental Governance Impacts on Environmental Outcomes
  2. How do distinct facets of tree diversity and community assembly respond to environmental variables in the subtropical Atlantic Forest?
  3. Economic evaluation of water supply systems operated with solar-driven electro-chlorination in rural regions in Nepal, Egypt and Tanzania
  4. Microstructural development of as-cast AM50 during Constrained Friction Processing: grain refinement and influence of process parameters
  5. Temporal variability in native plant composition clouds impact of increasing non-native richness along elevational gradients in Tenerife
  6. Effectiveness and cost-effectiveness of a guided internet- and mobile-based depression intervention for individuals with chronic back pain
  7. ROYAL-COMMISSION-ON-ANCIENT-AND-HISTORICAL-MONUMENTS-IN-WALES, GLAMORGAN INVENTORY, VOL 3 PT 1A, THE EARLY CASTLES, FROM THE NORMAN-CONQUEST TO 1217
  8. Investigation of the photochemistry of urea herbicides (chlorotoluron and isoproturon) and quantum yields using polychromatic irradiation
  9. The role of space in the emergence and endurance of organizing: How independent workers and material assemblages constitute organizations
  10. The well-being and work-related stress of senior school leaders in Wales and Northern Ireland during COVID-19 "educational leadership crisis"
  11. Development and prospects of degradable magnesium alloys for structural and functional applications in the fields of environment and energy
  12. Die Krise in der Krise. Sozial-ökologische Perspektiven auf Zuschreibungen, Bestätigungen und Verluste des ‚Reproduktiven’ in Zeiten von ‚Corona’
  13. Investing into third generation nuclear power plants - Review of recent trends and analysis of future investments using Monte Carlo Simulation
  14. Entwicklungsweg zum interkulturellen Austausch zwischen Deutschland und der Türkei im Rahmen eines bi-nationalen Fraunhofer Forschungsverbunds
  15. Nachhaltige Raumentwicklung für die große Transformation – Herausforderungen, Barrieren und Perspektiven für Raumwissenschaften und Raumplanung
  16. Mit Hilfe der Mathematik eine gute Entscheidung treffen — Förderung der Fähigkeit des kritischen Denkens als Bestandteil von „21st-Century-Skills“
  17. Kapitalanlagebetrug bei Geschlossenen Alternativen Investmentfonds (AIF) - Ansatzpunkte für eine juristische und betriebswirtschaftliche Bewertung
  18. Psychische Belastung und Krankheit als Bedingungen, Folgen und Antizipationseffekte von Arbeitslosigkeit bei Jugendlichen und jungen Erwachsenen
  19. National stereotypes as literary device. Traditions and uses of stereotypes of Germans in British and the English in German children's literature
  20. „Aber viel wichtiger, ich hoffe, nicht." Funktion und Relevanz beruflicher Nutzung von digitalen Plattformen durch fortgeschrittene Musikstudierende
  21. Schulen der wirtschaftsberuflichen Bildung im Umgang mit dem Lernfeldparadoxon – eine qualitativ-empirische Exploration didaktischer Jahresplanungen