Social capital, voluntary associations and collective action: which aspects of social capital have the greatest 'civic' payoff?

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschung

Authors

Despite a great variety of theoretical approaches, empirical analyses of social capital are surprisingly similar. Virtually all of them treat membership in voluntary associations as the chief indicator of community involvement while neglecting another form of community involvement: participation in elite-challenging actions. Likewise, authors readily attribute manifold civic benefits to associational life, while hesitating to attribute such benefits to elite-challenging activity. We question these views on two grounds. Firstly, we argue that elite-challenging action reflects social capital, even though this is a specific form of it: an emancipative form typical of self-assertive publics. Secondly, we use data from the Value Surveys to demonstrate that elite-challenging action is linked with greater civic benefits, at both the individual and societal level, than is membership in voluntary associations. This finding confirms the concept of human development, which suggests that emancipative forms of social capital are more civic in their consequences than others. Following this concept, we show that mass self-expression values nurture emancipative social capital, in motivating elite-challenging action. Finally, we locate self-expression values and elite-challenging actions in a theory of emancipative social capital.
OriginalspracheEnglisch
ZeitschriftJournal of Civil Society
Jahrgang1
Ausgabenummer2
Seiten (von - bis)121-146
Anzahl der Seiten26
ISSN1744-8689
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 01.09.2005
Extern publiziertJa

DOI

Zuletzt angesehen

Publikationen

  1. Emplaced climate imaginaries
  2. Rohöl: Marktdaten und Simulationen deuten auf stabiles Gleichgewicht hin
  3. The World Court’s Influence on Contemporary Investment Law
  4. Selbstregulationskompetenz beim Lernen aus Sachtexten Entwicklung und Evaluation eines Kompetenzstrukturmodells
  5. Tekstowanie Hegiraskopu Stuarta Moulthropa
  6. Action Regulation Across the Adult Lifespan (ARAL)
  7. Handbuch Europäische Souveränität
  8. Konstitutionalisierung und Normativität der europäischen Grundrechte
  9. Schüler und Sportunterricht
  10. Internetbasierte Resilienzförderung und Prävention psychischer Erkrankungen
  11. Neuausrichtung von Rechnungslegung und Prüfungswesen
  12. Kann man Verantwortung lernen ?
  13. Art. 229 a EGV (Entscheidung über gewerblichen Rechtsschutz) (Nizza-Fassung)
  14. Inter-individual nectar chemistry changes of field scabious, Knautia arvensis
  15. E-Learning an einer deutschen Universität aus Sicht des Lehrpersonals
  16. Vorrangige Probleme von Jugendlichen ohne Ausbildungsvertrag und die Rolle des Sozialarbeiters in der Berufsschule
  17. Jünglinge der Moderne
  18. Wettbewerbsbeschränkung, spürbare
  19. A Global Classroom for International Sustainability Education
  20. The Archival Research on Les Immatériaux
  21. Corporate Climate Reporting of European Banks: Are these institutions compliant with climate issues?
  22. Kulinarisches Kino
  23. Öffentliche Nachhaltigkeitssteuerung
  24. Kompetenzentwicklung von Lehramtsstudierenden in verlängerten Praxisphasen
  25. Organize
  26. Lekcja 3-4
  27. Productivity and the extensive margins of trade in German manufacturing firms: Evidence from a non-parametric test
  28. Modelling the impact of climate change on Tanzanian forests
  29. Umformen faserverstärkter thermoplastischer Kunststoff-Halbzeuge mit metallischen Deckblechen für den Leichtbau
  30. Business Cases for Sustainability
  31. Frühwarnindikatoren und Risikomessung
  32. Kooperationen in der Supply Chain
  33. "Become a Backchannel Icon!"
  34. The media arcane
  35. Comparative Children's Literature
  36. Heidelandschaften: Anpassungsstrategien des Naturschutzes und des Managements
  37. Karriere einer Weltanschauung. Die Welteislehre 1894-1945
  38. Die Reformvorschläge der EU-Kommission vom 30.11.2011 zur Stärkung der Unabhängigkeit des Abschlussprüfers