Rekonstruktionen konvergenter und divergenter Problemlösetypen und -modi in musikalisch-kreativen Prozessen und der Aneignung von MusikmachDingen

Publikation: Beiträge in SammelwerkenKapitelbegutachtet

Standard

Rekonstruktionen konvergenter und divergenter Problemlösetypen und -modi in musikalisch-kreativen Prozessen und der Aneignung von MusikmachDingen. / Wernicke, Carsten; Ahlers, Michael.

MusikmachDinge im Kontext: Forschungszugänge zur Soziomaterialität von Musiktechnologie. Hrsg. / Michael Ahlers; Benjamin Jörissen; Martin Donner; Carsten Wernicke. Zürich, Hildesheim, New York : Georg Olms Verlag AG, 2022. S. 265-291 (MusikmachDinge. ((audio)) Ästhetische Strategien und Sound-Kulturen; Band 6).

Publikation: Beiträge in SammelwerkenKapitelbegutachtet

Harvard

Wernicke, C & Ahlers, M 2022, Rekonstruktionen konvergenter und divergenter Problemlösetypen und -modi in musikalisch-kreativen Prozessen und der Aneignung von MusikmachDingen. in M Ahlers, B Jörissen, M Donner & C Wernicke (Hrsg.), MusikmachDinge im Kontext: Forschungszugänge zur Soziomaterialität von Musiktechnologie. MusikmachDinge. ((audio)) Ästhetische Strategien und Sound-Kulturen, Bd. 6, Georg Olms Verlag AG, Zürich, Hildesheim, New York, S. 265-291. https://doi.org/10.18442/mmd-6

APA

Wernicke, C., & Ahlers, M. (2022). Rekonstruktionen konvergenter und divergenter Problemlösetypen und -modi in musikalisch-kreativen Prozessen und der Aneignung von MusikmachDingen. in M. Ahlers, B. Jörissen, M. Donner, & C. Wernicke (Hrsg.), MusikmachDinge im Kontext: Forschungszugänge zur Soziomaterialität von Musiktechnologie (S. 265-291). (MusikmachDinge. ((audio)) Ästhetische Strategien und Sound-Kulturen; Band 6). Georg Olms Verlag AG. https://doi.org/10.18442/mmd-6

Vancouver

Wernicke C, Ahlers M. Rekonstruktionen konvergenter und divergenter Problemlösetypen und -modi in musikalisch-kreativen Prozessen und der Aneignung von MusikmachDingen. in Ahlers M, Jörissen B, Donner M, Wernicke C, Hrsg., MusikmachDinge im Kontext: Forschungszugänge zur Soziomaterialität von Musiktechnologie. Zürich, Hildesheim, New York: Georg Olms Verlag AG. 2022. S. 265-291. (MusikmachDinge. ((audio)) Ästhetische Strategien und Sound-Kulturen). doi: 10.18442/mmd-6

Bibtex

@inbook{0815d0e5fadf4c97bae1e7d8d0115c39,
title = "Rekonstruktionen konvergenter und divergenter Probleml{\"o}setypen und -modi in musikalisch-kreativen Prozessen und der Aneignung von MusikmachDingen",
abstract = "In this study professional musicians or music teachers were given set-ups of new post-digital tactile musical devices, laptops, and monitor speakers. During the six-month borrowing period, they produced self-documenting videos and participated in group and individual interviews. The analyses and interpretations presented in this article are linked to findings from creativity research, studies on technosocial constellations, learning of musical instruments and questions on convergent or divergent patterns of thought and action. The article offers a theoretically and empirically legitimised model of how the illustrated processes of appropriation and use can be interpreted and visualised in terms of problem solving.",
keywords = "Musik, MusickingThings, creativity, problem solving, artistic mindset, MICROS model",
author = "Carsten Wernicke and Michael Ahlers",
year = "2022",
month = may,
day = "25",
doi = "10.18442/mmd-6",
language = "Deutsch",
isbn = "978-3-487-16118-1",
series = "MusikmachDinge. ((audio)) {\"A}sthetische Strategien und Sound-Kulturen",
publisher = "Georg Olms Verlag AG",
pages = "265--291",
editor = "Michael Ahlers and Benjamin J{\"o}rissen and Martin Donner and Carsten Wernicke",
booktitle = "MusikmachDinge im Kontext",
address = "Deutschland",

}

RIS

TY - CHAP

T1 - Rekonstruktionen konvergenter und divergenter Problemlösetypen und -modi in musikalisch-kreativen Prozessen und der Aneignung von MusikmachDingen

AU - Wernicke, Carsten

AU - Ahlers, Michael

PY - 2022/5/25

Y1 - 2022/5/25

N2 - In this study professional musicians or music teachers were given set-ups of new post-digital tactile musical devices, laptops, and monitor speakers. During the six-month borrowing period, they produced self-documenting videos and participated in group and individual interviews. The analyses and interpretations presented in this article are linked to findings from creativity research, studies on technosocial constellations, learning of musical instruments and questions on convergent or divergent patterns of thought and action. The article offers a theoretically and empirically legitimised model of how the illustrated processes of appropriation and use can be interpreted and visualised in terms of problem solving.

AB - In this study professional musicians or music teachers were given set-ups of new post-digital tactile musical devices, laptops, and monitor speakers. During the six-month borrowing period, they produced self-documenting videos and participated in group and individual interviews. The analyses and interpretations presented in this article are linked to findings from creativity research, studies on technosocial constellations, learning of musical instruments and questions on convergent or divergent patterns of thought and action. The article offers a theoretically and empirically legitimised model of how the illustrated processes of appropriation and use can be interpreted and visualised in terms of problem solving.

KW - Musik

KW - MusickingThings

KW - creativity

KW - problem solving

KW - artistic mindset

KW - MICROS model

UR - https://d-nb.info/1255394129

U2 - 10.18442/mmd-6

DO - 10.18442/mmd-6

M3 - Kapitel

SN - 978-3-487-16118-1

T3 - MusikmachDinge. ((audio)) Ästhetische Strategien und Sound-Kulturen

SP - 265

EP - 291

BT - MusikmachDinge im Kontext

A2 - Ahlers, Michael

A2 - Jörissen, Benjamin

A2 - Donner, Martin

A2 - Wernicke, Carsten

PB - Georg Olms Verlag AG

CY - Zürich, Hildesheim, New York

ER -

Links

DOI