Psychological foundations of xenophilia: The role of major personality traits in predicting favorable attitudes toward cross-cultural contact and exploration

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

  • Stefan Stürmer
  • Alison E.F. Benbow
  • Birte Siem
  • Markus Barth
  • Alexander N. Bodansky
  • Katharina Lotz-Schmitt

Building on an integration of research findings on intergroup behavior from multiple fields of scientific inquiry (biological and cultural paleoanthropology, social psychology), as well as research on the HEXACO personality framework (e.g., Ashton & Lee, 2007), 3 independent studies (total N = 1,007) were conducted to introduce and test a fresh personality perspective on human xenophilia. Even though the studies focused on different criteria (Study 1: favorable attitudes toward contact with immigrants, Study 2: habitual cross-cultural exploration, Study 3: favorable attitudes toward contact with indigenous people) and employed different operationalizations of major personality traits (the HEXACO Personality Inventory-Revised [HEXACO-PI-R], the 10-item Big Five Inventory [BFI-10]) results were remarkably similar. First, path analyses confirmed that major personality traits were significant and direct predictors of xenophilia that were independent of the contributions of individual differences commonly predicting xenophobic reactions across studies. Second, and in line with the authors' more specific hypotheses, hierarchical regression analyses also corroborated that individual differences in the levels of endeavorrelated personality traits (i.e., eXtraversion, Openness, and Conscientiousness) had a substantially greater power in predicting individual differences in xenophilia than individual differences in levels of altruism/cooperation-related traits (i.e., Honesty-Humility, Emotionality, and Agreeableness). The implications of these findings for more general psychological theorizing on human sociality are discussed.

OriginalspracheEnglisch
ZeitschriftJournal of Personality and Social Psychology
Jahrgang105
Ausgabenummer5
Seiten (von - bis)832-851
Anzahl der Seiten20
ISSN0022-3514
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 11.2013
Extern publiziertJa

DOI

Zuletzt angesehen

Forschende

  1. Jule Plawitzki

Publikationen

  1. Funding social protection
  2. Nachhaltigkeitsberichterstattung von Unternehmen
  3. The modernization of West German police
  4. Gründungslehrstühle an Universitäten
  5. Wie gehe ich mit schwierigen Schülern um?
  6. Hier werden Parallelwelten im Unterricht sichtbar – Multiperspektivische Unterrichtsvideos in der universitären LehrerInnenausbildung
  7. Data Observer
  8. Zur vollendeten Tatsache
  9. Hollis Frampton
  10. Wege zur Kooperation
  11. Psychological approaches to entrepreneurship
  12. Low-intensity agricultural landscapes in Transylvania support high butterfly diversity
  13. Parallelen zwischen Nachhaltigkeit, Wissensgesellschaft und lebenslangem Lernen
  14. Demokratiekompetenz als berufliche Handlungskompetenz
  15. Private Property vs. Public Policy Vision in Ancillary Copyright Law Reform
  16. Formatives Assessment im Mathematikunterricht: Berücksichtigung von Effekten generischer und fachspezifischer Unterrichtsqualität
  17. Der Mythos vom Ende der Erziehung
  18. Friction surfacing of aluminum to steel
  19. Changing climate patterns risk the spread of Varroa destructor infestation of African honey bees in Tanzania
  20. Poetik der Nation
  21. Medien in deutschdidaktischer Perspektive
  22. Two-Dimensional Simulations of Laser Shock Peening of Aluminum with Water Confinement
  23. Virtuelle Realitäten zur Kompetenzentwicklung und Reflexion in der universitären Lehrkräftebildung am Beispiel von Elterngesprächen
  24. Das AECC Chemie stellt sich vor
  25. The Re-construction of Organization Studies
  26. A closer look at German Cost Accounting Methods
  27. Von der Fremdevaluation zur Selbstevaluation
  28. Kinderbilder in den sozialen Netzwerken – Wenn Eltern posten
  29. Politikberatung durch Bürgergutachten?
  30. Lerngelegenheiten im niedersächsischen Langzeitpraktikum
  31. The Potential of IT for Corporate Sustainability
  32. Schutz und Entwicklung von Waldlandschaften
  33. Das Dorf als Gegenstand sozialwissenschaftlicher Forschung und Theoriebildung.
  34. Freiheit als Wert?
  35. Employment service
  36. Mit Schätzaufgaben zu einem adäquaten Verständnis von Messungenauigkeiten
  37. Reflexiver Eurozentrismus
  38. Selbstkonzept und Wohlbefinden im Kontext schulischer Inklusion