Picturing the World for Children: Early Nineteenth-Century Images of Foreign Nations

Publikation: Beiträge in SammelwerkenAufsätze in SammelwerkenForschungbegutachtet

Authors

Emer O’Sullivan looks at how foreign nations were represented in educational prints generated in early nineteenth-century Britain, with a special focus on two geographical prints produced for the Rudiment Box, an educational aid developed in the 1830s. Using an approach grounded in imagology, she shows how these prints reflect the social and political discourses of their time, and examines the origins of the images together with their intertextual traditions. The essay concludes with examples of recreational stories for children informed by the Enlightenment ideal of tolerance of different cultural perspectives that contests the kinds of ethnotypical images of nations based on difference presented in the Rudiment Box.
OriginalspracheEnglisch
TitelImagining Sameness and Difference in Children’s Literature : From the Enlightenment to the Present Day
HerausgeberEmer O'Sullivan, Andrea Immel
Anzahl der Seiten20
ErscheinungsortLondon
VerlagPalgrave Macmillan
Erscheinungsdatum09.2017
Seiten51-70
ISBN (Print)978-1-137-46168-1
ISBN (elektronisch)978-1-137-46169-8
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 09.2017

Zugehörige Projekte

  • The construction of nationality in ABC books and picturebooks from the 19th to the 21st century

    Projekt: Forschung

  • Imagology and Children's Literature

    Projekt: Forschung

DOI

Zuletzt angesehen

Publikationen

  1. Permanent Night Work in Germany
  2. Roadside disturbance promotes plant communities with arbuscular mycorrhizal associations in mountain regions worldwide
  3. Einbahnstraße Elektrizität
  4. Search
  5. Geschichte der Moralphilosophie, Hume, Leibniz, Kant, Hegel
  6. Der Zusammenhang von Sexualität und Determinismus in der Suggestionstherapie um 1900 bei Albert Freiherr von Schrenck-Notzing
  7. Sustainable Public Procurement
  8. Kommentierung zu Buch 11 der ZPO: Justizielle Zusammenarbeit in der Europäischen Union
  9. Organizational Theory Development
  10. Postmoderne Medientheorien
  11. Konstitutive Elemente nachhaltiger Wissensgenerierung und -organisation
  12. Das QGPS Verfahren
  13. Periods of recent dune sand mobilisation in Cuddalore, Southeast India
  14. Communication as constitutive of terrorist organizations
  15. Elemente eines betriebswirtschaftlich orientierten Ratings im Rahmen von Basel II
  16. Seidl I. & Zahrnt A.: Postwachstumsgesellschaft. Konzepte für die Zukunft
  17. Sustainability Accounting for Companies
  18. Kosten-Nutzen-Analysen von E(lectronic)-Learning
  19. Special Issue: Flucht und Verflechtung. Zur Bildung eines ‚unsteten‘ Archivs der Literatur
  20. Entwicklung und Optimierung eines treiberbasierten Modells zur Bewertung varianteninduzierter Komplexitätskosten in industriellen Produktionsprozessen
  21. Strategische Frühaufklärung in der Touristik
  22. Finanzanalyse und Finanzrating
  23. Demokratisierung/Demokratisierungswellen
  24. Das Grünbuch der EU-Kommission zur Abschlussprüfung aus prüfungstheoretischer Sicht
  25. Arbeitspapiere
  26. Potenziale digitaler Lernplattformen im Mathematikunterricht hinsichtlich der Förderung prozeduralen und konzeptuellen Wissens zur Bruchrechnung – ein möglicher Zugang zur fachdidaktischen Analyse am konkreten Beispiel
  27. Wie gut berücksichtigen Umwelterklärungen und -berichte zentrale umweltpolitische Themen?
  28. Der gesellschaftsrechtliche Gläubigerschutz in der Unternehmenskrise : nach deutschem GmbH-Recht und schwedischem Recht
  29. Politische Ethik im Anschluss an Hannah Arendt
  30. Umwelt bildet, warum wir anders lernen müssen, Richard Häusler; Christina Fischer (Hrsg.)
  31. Political Institutions and Political Elites in Changing Liberal-Democracies